Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 02:32

11
مرداد
آنچه درباره تداخل بین داروهای مدر و رژیم غذایی باید بدانیم

آنچه درباره تداخل بین داروهای مدر و رژیم غذایی باید بدانیم

از نظر تاریخی، اولین روش‌های درمانی پرفشاری خون، استفاده از رژیم‌های غذایی بسیار محدود از سدیم به همراه کاهش وزن می‌باشد. دارو درمانی پرفشاری خون طی ۶۰ سال گذشته پیوسته پیشرفت کرده است.

تحریریه زندگی آنلاین : از نظر تاریخی، اولین روش‌های درمانی پرفشاری خون، استفاده از رژیم‌های غذایی بسیار محدود از سدیم به همراه کاهش وزن می‌باشد. دارو درمانی پرفشاری خون طی ۶۰ سال گذشته پیوسته پیشرفت کرده است و ضرورت استفاده از محدودیت‌های شدید سدیم را کاهش داده است. مدرها بخش مهمی از این داروها را تشکیل می‌دهند. یکی از دلایلی که امروزه بیماران مبتلا به پرفشاری خون با رژیم‌های غذایی حاوی ۱۸۰۰ - ۲۴۰۰ میلی‌گرم سدیم قابل درمان هستند همین استفاده از داروهای مدر می‌باشد که ضرورت استفاده از رژیم‌های محدودتر از نظر سدیم را از میان برده‌اند. از طرفی استفاده از این داروها نیز باعث بروز مشکلاتی شده است، از جمله اینکه داروهای مدر اثر زیادی روی ترکیب الکترولیت‌های بدن می‌گذارند.

 

مدرها با دفع کلریدسدیم و کاهش حجم فضای درون سلولی باعث کنترل فشار خون می‌شوند. انواع مختلفی از مدرها وجود دارند که نحوه عملکرد آنها با هم متفاوت است. عموماً مدرهای تیازید و مدرهای لوپ دفع پتاسیم را افزایش می‌دهند که باید جایگزین شود. اثر کمی روی پتاسیم بدن دارند. تمام داروهای مدر دفع کلسیم و منیزیم را افزایش می‌دهند. علاوه براین متأسفانه اغلب داروهای مورد استفاده برای کنترل فشار خون یا با مواد مغذی تداخل دارند و یا اثرات جانبی روی دستگاه معدی روده‌ای و یا هر دو عارضه را دارند. با وجود این عوارض، داروهای مهار کننده آدرنرژیک به‌طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند که اثرات جانبی معدی روده‌ای نیز ممکن است داشته باشند که این اثرات غیرقابل پیشگیری و متفاوت می‌باشند به‌طوری که در یک بیمار به شکل اسهال و در دیگری به شکل یبوست و درد شکمی بروز می‌کند. این اثرات جانبی معمولاً شدید نیستند ولی شاید برای برخی از بیماران رنج آور باشند.

 

بیشتر بخوانید:

گریپ فروت و تداخلات دارویی

 

تفاوت بین گرم‌های سدیم با گرم‌های نمک چیست؟

سدیم موجود در رژیم غذایی را می‌توان به چهار روش مختلف محاسبه کرد: مقدار سدیم بر حسب گرم یا میلی‌‌گرم، مقدار سدیم بر حسب میلی اکی‌والان و مقدار نمک کلرید سدیم بر حسب گرم. تفاوت بین آن‌ها معمولاً گیج کننده است. اگر رژیم غذایی حاوی ۶ گرم نمک در روز باشد، مقدار سدیم موجود در آن ۲۴۰۰ میلی‌گرم یا 4/2 گرم یا ۱۰۰ اکی والان است.

حال این مطلب را به روش دیگری مطرح می‌کنیم: ۱ گرم نمک حاوی ۴۰۰ میلی‌گرم یا 7/16 اکی‌والان است. رژیم ۵۰۰ میلی‌گرم سدیم احتمالاً محدودترین نوع رژیم غذایی از نظر سدیم است که این مقدار سدیم معادل

مصرف 2/1 گرم نمک است که دارای ۲۱ اکی‌والان سدیم است.

 

 بیشتر بخوانید:

خطر تداخل دارویی مورفین با داروی رقیق‌کننده‌ خون

 

 

 توضیح ارتباط بین پتاسیم و فشار خون بالا

اغلب مطالعات معتقدند که بین دریافت پتاسیم و فشار خون و وقایع مربوط به عروق مغزی رابطه معکوس وجود دارد. پتاسیم با کاهش مقاومت محیطی عروق و مهار مکانیسم رنین - آنژیوتنسین باعث کاهش فشار خون

می‌شود. متاآنالیز مطالعات اخیر کاهش جزئی در فشار خون سیستولی و دیاستولی را نشان  داده‌اند.

 

 بیشتر بخوانید:

غذاها و داروهایی كه با هم تداخل دارند

 

 

کلسیم و منیزیم چه اثری بر پرفشاری خون دارند؟

 اخیراً هیچ مطالعه‌ای، اثر کلسیم را در پیشگیری از افزایش فشار خون نشان نداده است، ولی گزارشاتی وجود دارد، مبنی بر اینکه با مصرف مکمل کلسیم توسط بیماران مبتلا به فشار خون کاهش معنی‌داری در فشار خون سیستولیک ایجاد می‌شود.

برچسب ها: رژیم غذایی، کاهش وزن، تداخل دارویی، داروی فشار خون تعداد بازديد: 345 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز