گرچه بحث بر سر عادتهای به اصطلاح «بد» است و بسیاری از این عادتها اگر در آنها زیاده روی شود، میتوانند به ما لطمه بزنند، اما همین عادتهای بد در حد کم میتوانند بخشی از یک سبک زندگی سالم باشند.
۱- همیشه کارهایتان را پشت گوش میاندازید
در مورد اینکه چرا آدمها کارهایشان را پشت گوش میاندازند و چطور میتوان این عادت را کنار گذاشت، مطالب زیادی نوشته شده. اما بعضی روانشناسان معتقدند ما باید دید بازتری به مسألهی پشت گوش انداختن کارها داشته باشیم و به آن فقط به عنوان نشانهای از تنبلی نگاه نکنیم، چون این مسأله میتواند به معنای صبر کردن تا فرا رسیدن زمان مناسب هم باشد. به عبارت دیگر، به تعویق انداختن کارها میتواند به افزایش خلاقیت کمک کند، چون با این کار به خودتان این فرصت را میدهید که به ایدهی بزرگ تری برسید.
۲- ناخن هایتان را میجوید
دانشمندان در یک تحقیق بلند مدت، هزار نفر را از سنین کودکی تا جوانی شان مورد بررسی قرار دادند. یک سوم این افراد در کودکی عادت به مکیدن به انگشت شست یا جویدن ناخن هایشان داشتند. وقتی دانشمندان از شرکت کنندگان تحقیق در سنین نوجوانی و جوانی شان تست آلرژی گرفتند متوجه شدند احتمال ابتلا به آلرژی در گروهی که در کودکی عادت به مکیدن انگشت شست یا جویدن ناخن هایشان داشتند، کمتر از سایرین بود.
با این حال نباید کودک را به این عادتها تشویق کرد. جویدن ناخنها گرچه معمولاً آسیب بلند مدتی ندارد، اما میتواند به پوست دور ناخنها صدمه بزند و فرد را در برابر عفونتها آسیب پذیرتر کند. به علاوه، عادت مکیدن انگشت شست اگر تا زمان رشد دندانهای ثابت کودک ادامه پیدا کند، میتواند باعث تغییر شکل دندانها شود.
۳- همیشه تأخیر دارید
تأخیرهای همیشگی میتوانند هم بر روابط شخصی و هم بر روابط کاری شما تأثیر منفیای بگذارند و شما را آدمی نامنظم، یا بدتر از آن، بی ادب نشان دهند.
در عین حال، بعضی روانشناسان دید دیگری هم نسبت به مسألهی تأخیر داشتن دارند. به گفتهی آن ها، بسیاری از افرادی که همیشه تأخیر دارند، هم خوش بین هستند و هم نگاه غیر واقع بینانهای دارند. این مسأله روی درک آنها از زمان تأثیر میگذارد. برای مثال، آنها قویاً معتقدند که میتوانند به سرعت راهی شوند، لباس هایشان را از خشکشویی بگیرند، خریدهای خانه را انجام دهند و یک ساعته فرزندشان را به مدرسه برسانند.
به عبارت دیگر، چنین افرادی امیدوارند و انتظار دارند همه چیز خوب پیش برود، طرز فکری که در زندگی روزانه هم مزیتهایی دارد و هم معایبی.
۴- دائماً غر میزنید
هیچ کس دوست ندارد دوست کسی باشد که دائماً دربارهی همکار مزاحمش، باران و کثیفی رستورانی که در آن غذا خورده، حرف میزند.
تحقیقات جدید نشان داده کسانی که آگاهانهتر غرولند میکنند – یعنی در ذهن آنها یک نتیجه گیری از این غرولندها وجود دارد – در مقایسه با کسانی که همه چیز را ساده میگیرند، آدمهای شادتری هستند.
اگر احساس میکنید نیاز به شکوه و شکایت دارید، یک راه وجود دارد تا بدون آنکه اطرافیان تان را عاصی کنید یا اوضاع را بدتر کنید، مقداری از احساسات منفی خود را تخلیه کنید.
شکوهی مؤثر، شکوهای است که دربارهی مسألهای باشد که قابل حل است و خطاب به کسی بیان شود که قدرت حل این مسأله را دارد.
سه نکتهی مهم در مورد نحوهی بیان شکوهی مؤثر وجود دارد: اول آنکه، یکباره سر اصل مطلب نروید و ذره ذره شکایت خود را بیان کنید تا شنونده در برابر شما گارد نگیرد. دوم آنکه، خود شکایت را طوری بیان کنید که شکل خصومت آمیزی نداشته باشد؛ و آخر آنکه، به شنونده بگویید هر کاری که برای کمک به شما انجام دهند برایتان ارزشمند است و قدردانش خواهید بود.
۵- آدامس میجوید
آدامس جویدن در یک جلسهی کاری دور از ادب است، بنابراین هرگز نباید این کار را انجام دهید. اما زمانی که تنها باشید، این کار میتواند میتواند بازدهی شما را بالا ببرد و شما را آرام کند.
تحقیقات متعددی بیان میکند جویدن آدامس به ما کمک میکند احساس هوشیاری بیشتری کنیم. حتی در یک تحقیق معلوم شد کسانی که آدامس میجویدند در مقایسه با کسانی که این کار را انجام نمیدادند، عملکرد بهتری در تست هوش داشتند.
تحقیق دیگری هم بیان میکند جویدن آدامس روحیه را تقویت میکند و سطح کورتیرول یا همان هورمون اضطراب را در بدن پایین میآورد.
۶- میز کارتان همیشه شلوغ و نامنظم است
اگر هر گوشهی میز کارتان وسایل زیادی تلنبار شده، وقتش رسیده آن را مرتب کنید.
اما اگر چنین بی نظمیهایی فقط به امور مربوط به خودتان خلاصه میشود و مشکلی برای دیگران ایجاد نمیکند، این بی نظمی احتمالاً برایتان منفعتهایی دارد. تحقیقی در سال ۲۰۱۵ بیان میکند بی نظمی، آدمها را وادار میکند هدفمندتر باشند، چون این انگیزه را به آنها میدهد که «در جای دیگری» به دنبال نظم باشند.
به عبارت دیگر، همان منظرهی آشفتهی میز کارتان میتواند بازدهی شما را بیشتر کند.
۷- آرام و قرار ندارید
وقتی با رئیس تان جلسهی کاری دارید، بهتر است آرام بمانید و دائماً در صندلی تان تکان نخورید.
اما وقتی پشت میزتان نشسته اید، تکان دادن پاها یا ضربه زدن با انگشتها میتواند به حفظ سلامتی شما کمک کند. در تحقیقی معلوم شد زنانی که هنگام کار بیشتر تکان میخوردند و آرام و قرار نداشتند در مقایسه با کسانی که آرامتر بودند، ریسک مرگ در آنها کمتر بود.
در حقیقت به نظر میآید که میان آرام و قرار نداشتن و نشستن طولانی مدت و عدم مرگ، ارتباط وجود دارد.
۸- غیبت میکنید
البته این توجیهی برای کار زشت غیبت کردن نیست، اما تحقیقی بیان میکند غیبت کردن برای «کمک» به دیگران میتواند به ما احساس بهتری دهد.
در پژوهشی، شرکت کنندگان تحقیق وقتی میدیدند در بازیای تقلب رخ میدهد، ضربان قلب آنها بالا میرفت. محققان به شرکت کنندکان این انتخاب را میدادند که به کسانی که در حال بازی بودند، یک یادداشت بفرستند و در آن هر چه که میخواهند بگویند. حدود نیمی از شرکت کنندگان در مورد ترفندهای متقلبها برای آنها نوشتند.
محققان به این نوع انتقال اطلاعات «غیبت موافق اجتماع» (برعکس ضد اجتماع) میگویند. شرکت کنندگان تحقیق بعد از آنکه به این نوع «غیبت موافق اجتماع» دست میزدند، احساس بهتری پیدا میکردند و ضربان قلب شان پایین میآمد.
۹- خیالبافی میکنید
تحقیقات بیان میکند خیالپردازی میتواند ما را غم زده کند.
اما چند دقیقهای آزاد کردن تعمدی خود از زمان و مکان میتواند ما را به فرد پربازدهتر و خلاق تری تبدیل کند.
برای مثال، در تحقیقی معلوم شد اگر در حین انجام یک کار دشوار، ۱۲ دقیقهای ذهن خود را آزاد بگذاریم، این کار میتواند به ما کمک کند بعد از برگشتن به سر کار خود، به یک راه حل برسیم.
۱۰- از کلمات پرکننده استفاده میکنید
استفادهی مداوم از کلمات پرکننده در حین صحبت مثل «میدونی»، «مثلاً» یا حتی صداهایی مثل «آم… اِم» غیرحرفهای به نظر میرسد. اما تحقیقات بیان میکند استفاده از این کلمات کمک میکند چیزی که میخواهیم بگوییم را به خاطر بیاوریم.
به علاوه، تحقیق دیگری نشان داده کسانی که وظیفه شناسی و سختکوشی زیادی دارند، احتمال استفاده از این کلمات در آنها بیشتر است. چون آنها تمایل دارند نظرات خود را فکر شده با دیگران درمیان بگذارند، با استفاده از کلمات پرکننده فرصت بیشتری پیدا میکنند تا حرف خود را کاملاً درست بیان کنند.
منبع: روزیاتو