Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 09:07

19
شهریور
سفری دلپذیر بدون بیماری

سفری دلپذیر بدون بیماری

بیماری بخشی از زندگی روزمره است و در سفر بودن، شما را از این حقیقت رها نمی‌کند. به ویژه اینکه خود مسافرت، فرد را در برابر انواع عوامل بیماری زا قرار می‌دهد.

مترجم: نادیا زکالوند

در واقع شما هرقدر در سفر باشید به همان مقدار هم ممکن است بیمار شوید. اما روش‌هایی وجود دارد که اگر به آنها اهمیت دهید، می‌توانید احتمال بیمارشدن را به حداقل برسانید.

همیشه گفته‌اند،"پیشگیری آسان‌تر از درمان است."

1- دست‌هایتان را بشویید

با وجود اینکه این کار بسیار طبیعی است، بسیاری از مردم آن را فراموش می‌کنند. درحقیقت شستن دست‌ها یکی از ساده‌ترین و در عین حال موثرترین روش‌های کنترل میکروب و عفونت است.

بهداشت و پاکیزگی دست‌ها برای متوقف کردن انتشار عفونت و همچنین کاهش احتمال ابتلا به اسهال، تهوع، مسمومیت غذایی، اسهال و استفراغ، آنفلوانزا، نوروویروس (‌نوعی عفونت دستگاه گوارش)،استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی‌سیلین (MRSA، نوعی باکتری که می‌تواند موجب بروز عفونت شود) و حتی هپاتیت A ضروری است.

بسیاری از افراد از ژل‌های پاک کننده دست در مسافرت استفاده می‌کنند. این ژل‌ها و همچنین دستمال‌های پاک کننده بی فایده نیستند، اما نمی‌توانند جای آب و صابون را بگیرند.

بنابراین هر زمان که فرصت پیدا کردید، دست‌تان را با آب بشویید. یا حداقل 30 ثانیه قبل از مصرف غذا و پس از استفاده از سرویس بهداشتی، دست‌های‌ان را بشویید.

2- از بطری‌های آب تصفیه شده استفاده کنید

اگر از وضعیت پاکیزگی آب منطقه‌ای که به آن سفر کرده‌اید، مطمئن نیستید، از بطری‌های آب تصفیه شده استفاده کنید.

البته اگر حتی محلی‌های آن منطقه از آب منطقه‌شان بدون هیچ مشکلی استفاده می‌کردند، بهتر است شما این کار را نکنید. ممکن است معده‌تان به اندازه کافی باکتری مفید برای حفاظت از شما نداشته باشد.

همچنین بهتر است که دندان‌هایتان را هم با آب بطری بشویید. برخی از افراد برای اطمینان بیشتر از بطری‌های آب فیلتردار استفاده می‌کنند.

بدین ترتیب مجبور نیستند دائم آب تصفیه شده بخرند و علاوه بر صرفه جویی در هزینه‌هایشان، از محیط زیست هم حفاظت کرده‌اند.

3- مراقب آلودگی مواد غذایی باشید

غذای آلوده یکی از شایع‌ترین عوامل ابتلا مسافر به اسهال و استفراغ است.

اگر هنگام مسافرت به سلامت غذایتان توجه نکنید، خودتان را در معرض انواع بیماری‌ها مانند اسهال، ایی.کولی، وبا و خیلی بیماری‌های خطرناک دیگر قرار می‌دهید. هر غذایی می‌خورید باید تازه و کاملاً پخته باشد و سرد نشده باشد.

به رستورانی که می‌روید، ببینید آیا آشپزهایش دستکش به دست دارند و همچنین فردی که غذایتان را آماده می‌کند، نباید با پول و کارهای دیگر سر و کار داشته باشد. درضمن بهتر است:

* سالاد نخورید. زیرا ممکن است، مواد مورد استفاده را به خوبی نشسته باشند.

* میوه‌ها را با پوست نخورید و حتماً خودتان پوست‌شان را بکنید.

* خوراکی‌هایی که مدتی بی‌حفاظ رها شده و یا دوباره داغ شده‌اند را نخورید.

* هرگز با کسی به طور شریکی غذا نخورید.

4- مراقب نوع غذایی که می‌خورید باشید

خوردن غذاهای محلی منطقه‌ای که به آنجا سفر کرده‌اید، بسیار عالی و خاطره انگیز است. اما مراقب باشید که چه غذایی می‌خورید.

اگر به هر غذایی عادت نداشته باشید و مثلاً خیلی ناگهانی، یک دل سیر از غذای پرادویه محلی بخورید، احتمال اینکه دچار مشکل گوارشی و حتی اسهال و استفراغ شوید، بسیار زیاد است.

حتی ممکن است سوزش معده، نفخ، درد معده به سراغتان آید.

بنابراین در کنار لذت بردن از برخی خوراکی‌های تازه در حد بسیارکم، به سراغ خوراکی‌هایی بروید که معده‌تان با آنها آشناست.

5- فعال باشید

یکی از بهترین روش‌هایی که باعث می‌باشد در سفر گرفتار بیماری‌های عفونی نشوید، ورزش است. فواید ورزش بر همگان کاملاً مشخص شده است.

آن می‌تواند سیستم ایمنی بدنتان را قوی کند و کمتر بیمار شوید. و حتی اگر بیمار شدید، با آن بهتر جنگیده و زودتر سلامتی‌تان را به دست آورید.

اگر همیشه ورزش می‌کنید، در سفر هم عادت خوبتان را تغییر ندهید.

6- از نور خورشید محفوظ بمانید

آفتاب سوختگی، یک سفر خوب و دوست داشتنی را تلخ می‌کند. بنابراین به هر کجا که می‌روید، استفاده از ضدآفتاب را فراموش نکنید.

در عین حال باید مراقب باشید بدنتان دچار کمبود آب نشود. اگر به منطقه‌ای گرمسیری سفر می‌کنید، به دلیل گرمای نورخورشید احتمال اینکه بدنتان کم آب شود، بسیار زیاد است.

بنابراین لباس‌هایی بپوشید که بدنتان زیر نور مستقیم خورشید قرار نگیرد و کلاه یا روسری به سر کنید. نوشیدن مرتب آب را هم فراموش نکنید.

7- واکسن بزنید

از آنجایی که پیشگیری آسان‌تر از درمان است، پس بهتر است در برابر برخی از بیماری‌ها، به ویژه آن دسته از بیماری‌ها که واگیردار هستند مانند آنفلوانزا، خود را واکسینه کنید.

البته در هر مسافرتی همه واکسن‌ها لازم نیست. اما قبل از رفتن به سفر، تحقیق کنید که آیا برای رفتن به منطقه گردشگری مورد نظرتان، واکسن لازم است یا خیر.

به طور کلی سه گروه واکسن وجود دارد:

* واکسن‌های معمول که از کودکی، افراد دریافت می‌کنند. البته برخی از کشورها برنامه واکسیناسیون خاص خود را دارند.

واکسن‌هایی مانند فلج اطفال، سرخک و سرخچه از این طبقه هستند.

* واکسن‌های توصیه شده که معمولاً در برنامه واکسیناسیون نیستند، مانند هپاتیت A، وبا و تیفوس.

* واکسن‌هایی که هنگام رفتن به برخی از کشورها باید دریافت کنید. مانند واکسن تب زرد و مننژیت.

در واقع هنگام سفر به برخی از کشورها باید برگه اثبات دریافت این نوع واکسن‌ها را داشته باشید تا اجازه ورود به آن کشورها را به شما بدهند.

8- از نیش پشه‌ها دور بمانید.

نیش پشه‌ها درست مانند کابوس برای مسافران‌اند. در بهترین حالت جای نیش، دردناک و پرخارش است.

اما در بدترین حالت می‌تواند انواع بیماری‌ها مانند تب زرد، آنسفالیت ژاپنی(التهاب مغز) و البته مالاریا را منتقل کنند. با روش‌های زیر می‌توانید تا حدی از شر پشه‌ها در امان باشید:

* اتاق‌هایی دارای تهویه هوای مناسب، پشه‌های کمتری دارند. همچنین با محکم بستن در و پنجره می‌توانید جلوی ورود آنها را بگیرید.

* با پوشیدن لباس‌های بلند و همچنین آستین بلند، جلوی نیش پشه‌ها را بگیرید.

* شب‌ها از توری پشه استفاده کنید.

* از ابزارها و کویل یا اسپری ضدپشه استفاده کنید.

9- در صورت لزوم از داروهای ضدمالاریا استفاده کنید.

اگر به مناطقی سفر می‌کنید که به بیماری مالاریا معروف است، بنابراین بهتر است از قرص‌های ضدمالاریا استفاده کنید.

البته این قرص‌ها مانند داروهای دیگر عوارض جانبی دارند. اما عوارض این دارو ممکن است روی افراد مختلف، متفاوت باشد.

بنابراین اگر می دانید خطر ابتلا به این بیماری زیاد است، بدون ترس از این دارو استفاده کنید. زیرا عوارض آن هرچه باشد، از ابتلا به مالاریا بهتر است.

10- با یک مشاور گردشگری مشورت کنید.

اگر قصد سفر به منطقه یا کشوری را دارید که برایتان کاملاً ناآشناست، بهتر است که 6 تا 8 هفته قبل از سفر با یک کارشناس گردشگری مشورت کنید و از تمام وضعیت موجود در آن منطقه سردرآورید.

بدین ترتیب متوجه می‌شوید که چگونه از خودتان مراقبت کنید.

 

برچسب ها: بیماری، گردشگری، تعطیلات نوروزی، جلوگیری از بیماری، آلودگی مواد غذایی، روش‌های جلوگیری از بیماری، بیماری در تعطیلات نوروزی، مراقبت های نوروزی تعداد بازديد: 1424 تعداد نظرات: 0

ارسال نظر

فیلم روز
تصویر روز