Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 30 فروردین 1403 - 15:46

9
آذر
نشانه های قدیمی، خطرات جدید

نشانه های قدیمی، خطرات جدید

بسیاری از مشکلات مربوط به سلامتی که در جوانی ایجاد می‌شوند ممکن است به خودی خود برطرف شوند. اما برخی از ناراحتی‌های جسمی در میانسالی ممکن است نیاز به پیگیری جدی داشته باشند.

گلگون شدن، احساس خستگی و برآشفتن ناگهانی، در سال‌های جوانی شاید هیچ معنایی نداشته باشد، اما در سنین بالاتر می‌تواند نشانه خطرات و مشكلات جدی باشد.

وقتی 20 یا 30 ساله هستید، ممكن است از بسیاری دردهای ناگهانی و ناراحتی‌های كوچك‌تر و جزئی‌تر فیزیكی غفلت كنید؛ چرا كه معمولاً به راحتی و خود به خود رفع می‌شوند.

اما وقتی این دردها در سنین بالاتر مجدداً بازگشته و شما را درگیر می‌كنند، باید توجه جدی به آنها داشته باشید.

تپش قلب

شاید اگر در جوانی متوجه این عارضه شوید، تصور كنید كه عاشق شده‌اید!

اما در میانسالی این وضعیت به دلیل نوسانات هورمونی ایجاد می‌شود. گُر گرفتن و گلگون شدن در سال‌های یائسگی اتفاقی عادی است؛ اما اگر با تپش قلب همراه باشد، موجب تعجب شما خواهد شد.

در سال 2007 تحقیقات كاملی روی بیش از هزار زن صورت گرفت. این زنان از چهار كشور مختلف بودند كه 12 درصد آنها در دوران یائسگی تپش قلب داشتند.

دانشمندان علت آن‌را نمی‌دانند، اما ظاهراً تغییرات هورمونی (تغییر در میزان استروژن و پروژسترون در یائسگی) در این زمینه نقش دارند.

این نوع از نامنظم شدن ضربان قلب معمولاً بی‌خطر است؛ اما اگر هر چند وقت یكبار به سراغ‌تان می‌آید و نوعی درد خفیف را نیز احساس می‌كنید، باید توسط پزشك معاینه شوید.

علاوه بر گرفتن نوار قلب، معمولاً آزمایش‌های كاملی از شما به عمل می‌آید؛ زیرا پُركاری تیروئید نیز باعث تپش قلب می‌شود.

افرادی كه عادت به نوشیدن نوشابه و قهوه زیاد دارند نیز دچار این عارضه می‌شوند كه به راحتی با كاهش مصرف این مواد برطرف می‌شود.

اما در هر سنی وقتی كه تپش قلب با درد قفسه سینه، كوتاهی تنفس، احساس ضعف زیاد و یا هر علامت دیگری از حمله قلبی همراه باشد، باید فوراً به پزشك متخصص مراجعه كرد.

ایجاد برخی لكه‌ها در چشم

شاید با دیدن این عارضه در جوانی فكر كنید كه یك تكه از ریمل‌تان وارد چشم‌تان شده است؛ اما در میانسالی می‌تواند علت دیگری داشته باشد.

نوعی ماده ژلاتینی كه شاید پیش از این چیزی راجع‌به آن نشنیده‌اید، در میانسلی دچار آسیب‌دیدگی می‌شود.

این ماده در پشت چشم، بین عدسی و شبكیه قرار دارد و با افزایش سن تبدیل به مایع شده و از شبكیه جدا می‌شود و ایجاد سایه‌های كوچكی در چشم می‌كند.

به نظر می‌رسد این لكه‌ها در جلوی چشم‌ها حركت می‌كنند؛ در حالی كه داخل چشم هستند.

آنها به خودی خود چندان نگران كننده نیستند، اما گاهی اوقات تا شبكیه چشم كشیده می‌شوند و در این حالت ایجاد پارگی و یا سوراخ می‌كنند.

افرادی كه به شدت نزدیك بین هستند، بیشتر مستعد این وضعیت می‌باشند. گاهی اوقات این حالت در سنین جوانی نیز رخ می‌دهد.

اگر شما نیز دچار این وضعیت شده‌اید، حتماً به یك چشم پزشك مراجعه كنید تا پزشك با نور چشم شما را معاینه كند و مطمئن شود كه این مایع ژلاتینی به شبكیه آسیب نرسانده است.

در صورت آسیب‌دیدگی شبكیه، سوراخ یا پارگی آن به سرعت ترمیم می‌شود تا از كاهش بینایی جلوگیری شود.

سقوط ناگهانی در طول روز

شاید اگر در سنین جوانی دچار این حالت شوید، با خود فكر كنید شب‌ها تا دیروقت بیدار ماندن و كم‌خوابی باعث به زمین افتادن ناگهانی شما می‌شود؛ اما در میانسالی می‌توان علت آن را مقاومت انسولین نامید.

با افزایش سن و همچنین افزایش وزن، سلول‌های بدن در بكارگیری انسولین برای جذب قند از خون، دچار مشكل می‌شوند.

در این حالت، میزان قند خون افزایش می‌یابد و پانكراس برای كاهش آن باید انسولین بیشتری بسازد.

نهایتاً این انسولین قند زیادی را از خون می‌كشد و باعث احساس خستگی می‌شود.

این حالت بعد از خوردن غذاهای نشاسته‌دار بیشتر شده و موجب می‌شود احساس خستگی مفرط كنید و روی زمین بیفتید.

اما روی زمین افتادن فقط بخشی از مشكل مقاومت انسولین است؛ بخش خطرناك آن ابتلا به دیابت نوع 2 می‌باشد كه افزایش زیاد وزن عامل اصلی آن است و كاهش وزن حتی به اندازه 5 درصد از وزن بدن، تغییر بسیار بزرگی را ایجاد خواهد كرد.

برای رفع این مشكل باید هر روز 30 دقیقه ورزش كرده و از بالا رفتن قند خون جلوگیری كنید.

خوردن گردو تا حدودی این مشكل را برطرف می‌كند؛ بنابراین در صورت داشتن این مشكل، هر روز 60 گرم گردو بخورید و به پزشك هم مراجعه كنید.

نفخ كردن

در جوانی معمولاً قبل از شروع سیكل ماهانه دچار نفخ می‌شوید؛ اما در میانسالی عدم تحمل برخی از غذاها باعث آن می‌شود.

البته عدم تحمل برخی از غذاها فقط محدود به سنین میانسالی و پیری نیست و می‌تواند در تمام سنین رخ دهد؛ اما در میانسالی بدن شما حساسیت‌های بیشتری به غذاها پیدا می‌كند كه قبلاً در سنین پایین‌تر نداشتید.

این اتفاق بیشتر در مورد محصولات لنبی، گلوتن و فروكتوز قند پیش می‌آید و هیچ ارتباطی با حساسیت غذایی ندارد.

عدم تحمل غذایی علائمی همچون تولید گاز و نفخ در دستگاه گوارش، درد و اسهال دارد.

این علائم از نیم تا شش ساعت بعد از خوردن غذا شروع می‌شوند. برای درمان حتماً به پزشك مراجعه كنید.

اگر به گلوتین حساسیت دارید، ممكن است دچار بیماری سلیاك باشید كه با یك آزمایش خون تشخیص داده می‌شود و در صورت ابتلا، باید از غذاهای حاوی گلوتن خودداری كنید.

در مورد سایر مشكلات باید دقت كند تا متوجه شوید كه علت تغییر حالت و وضعیت جسمی شما چیست (مثلاً آیا بعد از خوردن یك لیوان شیر دچار این وضعیت می‌شوید؟).

بهتر است فهرستی از غذاهایی كه به خوردن آنها حساس هستید، تهیه و هر بار یكی را از برنامه غذایی خود حذف كنید تا با كاهش علائم پی به علت وضعیت خود ببرید.

شما می‌توانید ویتامین‌ها و املاح مورد نیاز بدن‌تان را از راه دیگر به دست آورید؛ مثلاً به جای نوشیدن شیر كه به آن حساسیت دارید، پنیر و ماست بیشتری بخورید.

گلگون شدن چهره

در جوانی آن‌را به آفتاب سوختگی و یا شاید خجالت‌زدگی ربط می‌دهید؛ اما در میانسالی می‌تواند در اثر نوعی التهابی به نام «رزاكیا» ایجاد شود.

گلگون شدن چهره به صورت تدریجی اتفاق می‌افتد. ابتدا بخش‌های پراكنده‌ای از صورت‌ قرمز می‌شوند؛ اما در عرض چند هفته و یا حتی چند ماه، رگ‌های خونی روی پوست مشخص شده و صورت ملتهب و متورم می‌شود.

بیشتر خانم‌های میانسال مستعد رزاكیا هستند؛ ولی فقط محدود به این سنین نیست و می‌تواند در هر سنی ایجاد شود. برای پیشگیری از این عارضه از نور مستقیم خورشید پرهیز كنید.

معمولاً برای درمان، مصرف یك نوع آنتی‌بیوتیك با دوز پایین توصیه می‌شود. برای پوشاندن رگ‌های خونی نیز استفاده از «فتونیشیال» مناسب است و حدود 50 درصد از رگ‌ها پنهان می‌شوند.

استرس، هوای گرم و ورزش كردن می‌تواند وضعیت را تشدید كند؛ بنابراین بهتر است از هیجانات كاذب دور باشید، تا می‌توانید اطراف خود را خنك نگه دارید و از پزشكان برای كاهش علائم كمك بگیرید.

آروغ زدن زیاد

در جوانی علت آن‌را به نوشیدن بیش از اندازه نوشابه‌های گازدار ربط می‌دهیم؛ اما در میانسالی ممكن است علت آن افتادگی ارگان‌های لگن باشد.

افتادگی ارگان‌های لگنی، مثل رحم و مثانه، تقریباً در نیمی از خانم‌ها كه تجربه زایمان داشته‌اند، به وجود می‌آید.

تغییر این ارگان‌ها باعث مسدود شدن مثانه، مشكلات مربوط به دفع ادرار و سوزش دیواره مثانه می‌شود و فرد این احساس را به محض رفتن به دستشویی برای دفع ادرار دارد.

برای درمان هر روز سه بار و هر بار 10 مرتبه عمل انقباض عضلات زیر شكم و ارگان‌های لگنی انجام دهید و هر بار 5-10 ثانیه در همان وضعیت بمانید.

البته بهتر است در این زمینه حتماً نظر پزشك خود را جویا شوید و راهنمایی‌های بیشتری از او بخواهید.

 

برچسب ها: بیماری، سلامتی، آروغ زدن، تپش قلب، لکه چشم، نفخ کردن، گلگون شدن چهره تعداد بازديد: 978 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز