Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 17:55

14
مرداد
روش های سریع به خواب رفتن (2)

روش های سریع به خواب رفتن (2)

برای داشتن یک خواب خوب و راحت، باید تمام عوامل موثر در بی خوابی را از خود دور کنید. به این ترتیب باید به مناسب بودن تغذیه قبل از خواب، محیط خواب و ... توجه نمایید.

7- استفاده از رختخواب فقط برای خواب

رختخواب تان محلی برای احساس آرامش داشتن است. بنابراین کارهایی مانند جستجو در اینترنت و خواندن ایمیل های کاری، تماشای تلویزیون و غیره را در رختخواب تان انجام ندهید.

اجازه دهید، ذهن تان به محض دیدن رختخواب، آماده به خواب رفتن شود. همچنین بهترین دمای اتاق برای خواب مناسب 20 تا 22 درجه سلسیوس است.

8- تنظیم ساعت بدن

هرشب، حتی هنگام تعطیلات، دقیقا سر یک ساعت خاص به رختخواب بروید تا ساعت بیولوژیکی بدن تان روی آن ساعت تنظیم شود و شما بدون زحمت و به موقع به خواب روید.

در این حالت مغز و بدن تان با یکدیگر در هماهنگی کامل خواهند بود.

9- دوری از کافئین در شب

مصرف کافئین هنگام صبح بسیاری از مردم را سر حال می کند اما از بعد از ظهر به بعد، هیچ نوع خوراکی و نوشیدنی که کافئین داشته باشد، مصرف نکنید.

حتی مصرف اندکی شکلات که کافئین داشته باشد، خواب راحت شبانه را از شما می گیرد. از طرفی برخی از مسکن ها و قرص های لاغری، دارای کافئین هستند. در مصرف آنها نیز دقت کنید.

10- ورزش هوشمندانه

ورزش مرتب و منظم به شما کمک می کند که خواب بهتری داشته باشید. اما نباید نزدیک زمان خواب، ورزش کنید. زیرا انرژی به دست آمده از ورزش، شما را بیدار نگه می دارد.

در واقع 3 تا 4 ساعت قبل از خواب، هر نوع ورزشی سنگینی را به پایان برسانید. اما ورزش های ملایمی مانند یوگا یا تای چی درست پیش از خواب، برای داشتن خوابی راحت مفید هستند.

11- مصرف درست غذا

پیش از خواب، خوردن وعده غذاهای سنگین بسیار مضر است. با این کار دستگاه هاضمه را وادار به کار سنگین می کنید و روی کیفیت خواب تان تاثیر بد می گذارید.

پیش از خواب، غذایی بسیار سبک مانند شیر مصرف کنید و حداقل یک ساعت قبل از خواب دیگر هیچ غذایی نخورید.

12- کابوس تکرر ادرار در شب

آیا نیمه های شب، بارها از خواب بیدار می شوید که به دستشویی بروید. چاره این مشکل، نخوردن هیچ نوع نوشیدنی، حداقل 2 ساعت قبل از خواب است. اگر نیمه شب از خواب بیدار شوید، ممکن است دوباره به خواب رفتن مشکل شود.

13- کم کردن نور محیط

حداقل 2 تا 3 ساعت قبل از خواب، نور محیط را کم کنید تا ملاتونین مغزتان شروع به ترشح کند. ملاتونین هورمون خواب است و در نبود نور، شروع به ترشح می کند.

14- کم کردن صدا

صدای چک چک آب، سروصدای رفت و آمد خودروها و یا پارس سگ ها می توانند جلوی یک خواب راحت را بگیرند.

با استفاده از پنکه یا تهویه هوا و یا دستگاه های مسدود کننده صدا، از سروصدای محیط بکاهید. البته می توانید از درپوش های گوش استفاده کنید.

15- دوری از تنباکو

نیکوتین مانند کافئین تحریک کننده است. تنباکو جلوی به خواب رفتن را می گیرد و بی خوابی را شدت می دهد.

ترک سیگار برای بسیاری از افراد سخت است. این کار را می توانید با کمک یک پزشک انجام دهید.

16- رها کردن ذهن

2 تا 3 ساعت قبل از خواب دست از هر کار پر زحمت و یا بحث و گفتگوهای حساس بردارید.

با این کار ذهن تان را آرام و عاری از افکار خسته کننده می کنید و می توانید بدون اینکه به موضوعات روزتان و یا آینده بیندیشید، به خواب روید.

 

 

برای خواندن بخش اول -روش های سریع به خواب رفتن- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: خواب راحت، علل بی خوابی، محیط خواب، علل بد خوابی، راه های سریع خوابیدن، تغذیه قبل از خواب، کافئین و خواب تعداد بازديد: 957 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز