Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 - 01:10

9
تیر
این علایم را جدی بگیرید (2)

این علایم را جدی بگیرید (2)

شما هم جزو افرادی هستید که فکر می کنند جویدن یخ بسیار لذت بخش است؟ شاید اشتباه می کنید. چون چند مطالعه اخیر نشان داده اگر به طورمرتب از جویدن یخ لذت می برید، احتمالا به کمبود آهن مبتلا هستید.

6- جویدن یخ

احتمال کمبود آهن

شما هم جزو افرادی هستید که فکر می کنند جویدن یخ بسیار لذت بخش است؟ شاید اشتباه می کنید. چون چند مطالعه اخیر نشان داده اگر به طورمرتب از جویدن یخ لذت می برید، احتمالا به کمبود آهن مبتلا هستید.

دلیل این موضوع را می توان در تورمی دانست که در اثر کم خونی و به نوبه آن عدم انتقال اکسیژن به وسیله خون، در دهان به وجود می آید. یخ یکی از محبوب ترین خوراکی های زنان باردار مبتلا به کمبود آهن است.

در مطالعه ای که سال 2011 درباره کمبود آهن در بدن انجام شد، مورد عجیبی یافت شد؛ یکی از داوطلبان خانم که در آزمایش شرکت کرده بود، 37 ساله و بیش از 20 سال به کم خونی مبتلا و روزانه 30 تکه یخ خورده بود.

7- برآمدگی روی پاشنه پا

احتمال بالا بودن کلسترول خون

ممکن است فکر کنید که برآمدگی های روی پاشنه پا فقط وقتی می خواهید در تابستان صندل های بندی بپوشید کمی آزاردهنده اند.

اما پژوهش ها نشان داده اند ذخایر چربی روی تاندون آشیل می تواند علامت بالا بودن میزان کلسترول خون ارثی باشد که نوعی بیماری ژنتیکی است و ممکن است باعث شود سطح کلسترول خون از بدو تولد بالا و بیش از دو برابر حالت عادی باشد.

بیماری بسیاری از این مبتلایان تا مدت ها تشخیص داده نمی شود. زیرا افراد جوان تمایل چندانی به بررسی سطح کلسترول خون شان ندارند و ممکن است در دهه های 40 یا 50 عمرشان و یا حتی جوان تر به بیماری های عروقی مبتلا شوند و حتی جان خود را نیز از دست بدهند.

اگر شما هم برآمدگی روی پاشنه تان دارید و آزمایش ها مشخص کردند به این بیماری مبتلا هستید، اصلا نگران نشوید. چون درمان آن بسیار آسان است.

8- برداشتن قدم های کوتاه

احتمال زوال عقل

پژوهش های اخیر نشان داده اند آهسته تر از گذشته گام برداشتن می تواند علایم اولیه زوال عقل باشد.

دلیل این مساله دقیقا مشخص نیست اما بنابر نظر پزشکان راه رفتن عملی پیچیده است که بخش های مختلفی ازمغز را به کارمی گیرد تا هماهنگی لازم برای حرکت را به وجود آورد.

بنابراین وقتی بخش هایی از مغز در حال تحلیل رفتن است، قرار دادن یک پا در مقابل دیگری کمی سخت تر می شود.

گام برداشتن لرزان علامت زوال عقل عروقی است که به دلیل بروز مشکلاتی در خونرسانی به مغز به وجود می آید.

اما وقتی این بیماری خود را نشان می دهد که علایم دیگری مانند کاهش حافظه و ارتباط فرد با دیگران به شدت ضعیف می شود.

9- برنزه شدن اسرارآمیز

احتمال بیماری آدیسون

گاهی اوقات پوست بدن بدون دلیل، شروع به تیره و برنزه شدن می کند و سپس لثه ها، لب ها، ناخن ها و حتی خطوط کف دست هم تیره می شود.

معمولا افراد به این موضوع چندان توجه ای نشان نمی دهند و فقط وقتی مشکل حاد می شود، دلیل قهوه ای شدن پوست را می فهمند.

در حقیقت این افراد به بیماری آدیسون مبتلا شده اند. این بیماری در نتیجه کمبود هورمون های قشر غده فوق کلیوی به وجود می آید.

آدیسون نوعی اختلال در غده فوق کلیوی است که تولید کورتیزول و دیگر هورمون ها را که برای تنظیم فشار خون حیاتی اند، به هم می ریزد.

هرچه رنگ پوست تیره تر شده و به شدت قهوه ای شود، به منزله شدت بیماری است. بیماری آدیسون در 70 درصد موارد باعث برنزه شدن پوست می شود.

زیرا بدن به جبران فقدان کورتیزول به تولید هورمون آدرنوکورتیکوتروپیک می پردازد تا غده فوق کلیوی و سلول های رنگدانه موجود در پوست را تحریک کند.

از دیگر علایم این بیماری احساس ضعف و خستگی شدید است که در نوع شدید آن تهوع، اسهال، کاهش اشتها و وزن و تغییر خلق و خو( افسردگی و پرخاشگری) نیز دیده می شود.

خوشبختانه معمولا بیماران به درمان پاسخ مثبت می دهند. معالجه این بیماری با جایگزینی هورمون های آدرنال- معمولا به صورت خوراکی – انجام می شود.

 

 

برای خواندن بخش اول -این علایم را جدی بگیرید- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: کلسترول بالا، کمبود آهن، زوال عقل، جویدن یخ، برآمدگی پاشنه پا، برنزه شدن، آدیسون تعداد بازديد: 768 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز