Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 30 فروردین 1403 - 21:39

22
اردیبهشت
خوابیدن با لنز منجر به نابینایی می‌شود

خوابیدن با لنز منجر به نابینایی می‌شود

حمام و سرویس‌های بهداشتی به هیچ وجه جای مناسبی برای قراردادن و نگهدای از لنزها نیستند و مصرف كنندگان باید همیشه از محلول استریل برای شست و شوی لنزهای خود استفاده كنند.

تحریریه پزشك امروز

 

 

 

كارشناسان بهداشت و سلامت چشم به كاربران لنزهای چشمی هشدار دادند كه خوابیدن با این لنزها می‌تواند موجب نابینایی شود. این كارشناسان می‌گویند: افرادی كه از لنز استفاده می‌كنند باید در مواقع مناسب لنزها را از چشم‌های خود خارج كرده و به روش صحیح و استاندارد تمیز كنند چرا كه آلودگی و بهداشت نامطلوب لنزها می‌تواند موجب بروز بیماری ها و ناراحتی‌های مختلف چشمی از جمله عفونت قرنیه شود.

اگر این قبیل عفونت‌ها درمان نشوند و مورد بی‌توجهی و سهل‌انگاری قرار بگیرند، آسیب دائمی به بینایی فرد وارد می‌شود و در موارد شدیدتر حتی می‌تواند فرد را نابینا كند. چشم به طور طبیعی دارای یك گارد محافظ در برابر اجسام خارجی است. این عضو از طریق مایعی كه كره چشم را در برمی‌گیرد و حاوی آنزیم‌های حفاظت كننده است و با پلك زدن از چسبیدن هر جسم خارجی به سطح خودش جلوگیری می‌كند.

با ان حال برخی از میكروب‌های بسیار ریز و هوازی از این حصار ایمنی و سیستم دفاعی می‌گذرند و با نفوذ از لایه محافظ سلولی به قرنیه می‌رسند. به گفته سایمون كیلونیگتون متخصص میكروبیولوژی در دانشگاه لیسستر در واقع حمام و سرویس‌های بهداشتی به هیچ وجه جای مناسبی برای قراردادن و نگهدای از لنزها نیستند و مصرف كنندگان باید همیشه از محلول استریل برای شست و شوی لنزهای خود استفاده كنند. همچنین بیش از یك ماه استفاده از ظرف نگهداری لنز می‌تواند خطرناك باشد و به چشم‌ها آسیب برساند.

یک ساعت تماشای تلویزیون 22 دقیقه از عمر انسان می‌کاهد

نتیجه مطالعات محققان استرالیایی نشان می‌دهد پس از 25 سالگی، یک ساعت تماشای تلویزیون، 22 دقیقه از عمر افراد می‌کاهد.محققان استرالیایی پس از بررسی نتایج تحقیقات 11 ساله خود روی 11 هزار فرد بالای 25 سال به این نتیجه رسیدند که تماشای تلویزیون به مدت یک ساعت 22 دقیقه از عمر انسان می‌کاهد.

در حقیقت مسئله اصلی تماشای تلویزیون نیست، بلکه کمبود فعالیت و تحرک طی این مدت است. به عنوان نمونه ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت، افزایش وزن و دیگر مشکلات قلبی که همگی مربوط به نوع زندگی ساکن و غیر متحرک هستند. علاوه بر این دانشمندان اعلام کرده اند که مضرات یک ساعت تماشای تلویزیون معادل استعمال 2 نخ سیگار است.

 سگ‌ها سرطان ریه را تشخیص می‌دهند

پژوهشگران اعلام کردند سگ‌ها می‌توانند با استشمام ترکیبات اورگانیک موجود در هوای بازدم انسان، سرطان ریه را در مراحل اولیه بروز آن تشخیص دهند. محققان آلمانی در یک بررسی برای ارزیابی توانایی سگ‌ها در تشخیص سرطان ریه از افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن ریوی و افراد سالم استفاده کردند.

بر اساس نتایج به دست آمده، سگ‌های آموزش دیده توانستند از یک صد فرد مبتلا به سرطان ریه، 71 بیمار و از 400 فرد سالم، 372 فرد سالم را شناسایی کنند. با توجه به این‌که عوارض خاصی در مراحل اولیه پیشرفت سرطان ریه در افراد مبتلا مشاهده نمی‌شود و روش‌های کنونی تشخیص این بیماری در افراد، اعتبار چندانی ندارد؛ نتایج بررسی اخیر درباره توانایی سگ‌ها در تشخیص سرطان ریه در مراحل اولیه بسیار قابل ملاحظه است.

به گفته «تروستن والز» سرپرست گروه تحقیق، به احتمال زیاد در هوای بازدم بیماران مبتلا به سرطان ریه مواد شیمیایی وجود دارد که با هوای بازدم افراد سالم متفاوت است و سگ‌های آموزش دیده‌ای که به بوها بسیار حساسند، قادر به شناسایی این تفاوت در مراحل اولیه پیشرفت بیماری هستند.

استرس دارها مراقبDNA شان باشند

متخصصان مرکز پزشکی دانشگاه دوک معتقدند داشتن استرس مزمن به DNA آسیب می‌رساند. به عبارتی استرس مزمن منجر به کاهش طولانی ‌مدت سطح پروتئین پی 53 و آسیب DNA می‌شود.

پی53 (P 53) یک پروتئین سرکوبگر تومور است و حافظ ژنوم نام دارد. این پروتئین از اختلالات ژنومی جلوگیری می‌کند. تحقیقات انجام شده اطپز سوی محققان این دانشگاه نشان می دهد نشان می‌دهد استرس مزمن منجر به کاهش طولانی‌مدت سطح این پروتئین می‌شود. این امر هم موجب بروز اختلال در DNA افراد خواهد شد. پیش از این نیز دانشمندان اعلام کرده بودند که استرس مزمن را با سفید شدن مو و بروز اختلالات خطرناک در عملکرد بدن ارتباط دارد.

عامل بیماری فلج کننده ASL مشخص شد

پژوهشگران آمریکایی اعلام کردند عامل بیماری فلج کننده ASL، تخریب یک نوع پروتئین به نام یوبیکیولین 2 است.بیماری ALS یا "آمیوترونیک لاترال اسکروز" نوعی بیماری سیستم عصبی است که سبب مرگ عصب‌های حرکتی و در نتیجه از دست رفتن تدریجی عملکرد عضلات می‌شود.

محققان آمریکایی، برای نخستین بار دریافتند اساس این اختلال از بین رفتن یک نوع پروتئین به نام یوبیکیولین 2 (Ubiquilin 2) است.به گفته آنها عملکرد مناسب نرون‌ها و اعصاب بدن، وابسته به احیای مجدد اجزای سازنده پروتئین‌های سلول‌ها دارد.در این بیماری، سیستم دوباره‌سازی و احیا مجدد سلول از کار می‌افتد، بطوریکه دیگر سلول قادر به تعمیر یا حفظ خودش نیست بنابراین به سرعت آسیب‌پذیر می‌شود.

بر اساس تحقیقات دانشمندان وظیفه اصلی یوبیکیولین 2، احیای مجدد پروتئین‌های آسیب‌دیده مغز و نرون‌های غشایی است که آسیب به این پروتئین‌ها مانع انجام عملکرد درست آن و در نتیجه منجر به‌ از دست‌ رفتن‌ تدریجی‌ عملكرد عضلات‌ می‌شود و در نهایت توانایی هرگونه حرکتی را از شخص می گیرد.

 

برچسب ها: استرس، سرطان ریه، سلامت چشم، لنزهای چشمی، اختلالات ژنومی، آمیوترونیک، یوبیکیولین تعداد بازديد: 889 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز