Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 09:03

31
فروردین
خودباوری در كودكی با محبت مادر

خودباوری در كودكی با محبت مادر

در آغوش گرفتن و گرمای بدن مادر یکی از تاثیرگذارترین عوامل بر روی بدن نوزاد است.

تحریریه پزشک امروز

 

 

 

محققان به تازگی در تحقیقات خود دریافته‌اند نوزادانی که از مهر و محبت مادری در کودکی محروم بوده‌اند، در بزرگسالی دچار افسردگی و پرخاشگری بیشتری نسبت به دیگر نوزادانی می‌شوند که به اندازه کافی از محبت مادر برخوردار بوده‌اند. دانشمندان به تازگی در تحقیقات خود دریافته‌اند: افراد برخوردار از محبت مادری در دوران کودکی و نوزادی، در بزرگسالی راحت‌تر می‌توانند با مشکلات و مسایل زندگی خود مواجه شده و در حل آنها موفق‌تر باشند.

این تحقیقات نشان داده است: در آغوش گرفتن و گرمای بدن مادر یکی از تاثیرگذارترین عوامل بر روی بدن نوزاد است. این عوامل باعث تقویت و مستحکم شدن پیوند بین نوزاد و مادر و کاهش فشارهای روحی و روانی و تقویت مهارت‌های اجتماعی در فرد می‌شود.

نتایج این تحقیقات نشان داد: کودکانی که از محبت مادری بیشتری برخوردار باشند، دارای استرس و اضطراب کمتری در مقایسه با سایر افراد هستند. دانشمندان این محبت را بر اساس اینکه چندبار مادر فرزند خود را تمیز یا نوازش می‌کند، اندازه‌گیری می‌کنند. مادر با تمیز کردن و نوازش فرزندش به او آرامش می‌بخشد، هر چه کودکان بیشتر احساس امنیت و آرامش کنند، با تهدیدها و نگرانی‌هایی که در آینده با آن روبه‌رو می‌شوند، راحت‌تر برخورد خواهند کرد.

 شكلات تلخ خستگی مزمن را تسكین می‌دهد

پزشكان می‌گویند: شكلات تلخ علایم سندرم خستگی مزمن را تسكین و كاهش می‌دهد. علایم سندرم خستگی مزمن شامل خستگی شدید و مداوم برای مدت شش ماه یا بیشتر همراه با دیگر علایم و مشكلاتی مثل دردهای ماهیچه‌ای، سردرد و تضعیف حافظه است. شكلات تلخ غنی از مواد شیمیایی است كه سیگنال‌های منتقل‌شده به مغز را افزایش می‌دهند، اما پزشكان برای اولین بار متوجه شده‌اند كه این عملكرد در واقع می‌تواند در كاهش علایم سندرم خستگی مزمن موثر باشد.

متخصصان دانشگاه هول و دانشكده پزشكی هول یورگ در انگلیس روی گروهی از بیماران آزمایش كردند كه به نوع شدید این سندرم مبتلا بودند. این بیماران مدت هشت هفته شكلات تلخ خوردند و بعد مدتی هم رژیم متفاوتی را دنبال كردند. پزشكان می‌گویند: این یافته خبر خوشی برای مبتلایان به این سندرم است.

داروی دیابت امیدی برای درمان آلزایمر

داروهای رایج دیابت می‌توانند به درمان آلزایمر نیز كمك كنند. محققان اعلام كردند كه داروهای رایجی كه برای درمان بیماری دیابت استفاده می‌شوند، می‌توانند به توسعه درمان بیماری آلزایمر كمك كنند. دانشمندان به تازگی دریافتند كه داروی «metformin» می‌تواند از عامل شكل‌گیری مغز به حالت غیر نرمال كه باعث بیماری آلزایمر می‌شود، جلوگیری كند.

خیریه آلزایمر اعلام كرده است كه باید تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود تا تاثیر دقیق داروی «metformin» را مورد بررسی قرار دهد تا متوجه شویم كه آیا این دارو می‌تواند به بیماران آلزایمری كمك كند یا خیر؟ داروی «metformin» به‌طور معمول برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 مورد استفاده قرار می‌گیرد و باعث تنظیم میزان سطح شكر در خون بدن فرد می‌شود.

آزمایشات انجام شده روی مغز موش‌ها نشان می‌دهد كه این دارو به درمان بیماری آلزایمر در موش‌ها كمك می‌كند و همچنین داروی «metformin» از به هم ریختگی مغز موش‌ها تا حد زیادی جلوگیری می‌كند.

پیشگیری از عفونت‌های لثوی با مصرف ماهی

نتایج پژوهش‌های دانشمندان آمریکایی نشان می‌دهد مصرف امگا- 3 که به میزان زیاد در گوشت ماهی وجود دارد می‌تواند خطر بیماری‌های لثوی را کاهش دهد. از جمله علایم بیماری‌های لثوی می‌توان به التهاب، قرمزی و دردهای لثه اشاره کرد. این بیماری‌ها می‌توانند موجب شل شدن و در نهایت افتادن دندان‌ها شوند.

در این میان، بیماری «پیوره» (pyorrhoea) یا التهاب لثه یکی از بیماری‌های شایع دهان و دندان است.اکنون گروهی از دانشمندان دانشگاه‌ هاروارد دریافتند که با مصرف اسیدهای چرب اشباع‌نشده که به «امگا- 3» و «امگا- 6» معروفند و به میزان فراوان در ماهی یافت می‌شوند می‌توان از بروز این بیماری پیشگیری کرد.

این محققان اطلاعات جمع آوری شده مربوط به 9 هزار بزرگسال را که از 1999 تا 2004 توسط شورای ارزیابی بهداشت و تغذیه ملی آمریکا انجام شده بود مورد بررسی قرار دادند.این پژوهشگران در این تحقیق مصرف بعضی از اسیدهای چرب اشباع نشده از جمله دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA)، ایکوزاپنتوانیک اسید (EPA) و اسید لینولئیک را در ارتباط با حضور «پیوره» ارزیابی کردند.

این اطلاعات نشان داد که این بیماری لثوی به‌طور کلی 2/8 درصد از جمعیت را درگیر می‌کند اما در کسانی که به میزان زیادی از اسید چرب غیراشباع DHA مصرف می‌کنند احتمال بروز این بیماری به میزان 30 درصد کاهش می‌یابد.همچنین در بین افرادی که از EPA مصرف می‌کنند احتمال وقوع پیوره 23 درصد کاهش می‌یابد. این درحالی است که به نظر می‌رسد اسید لینولئیک توانایی بالایی برای پیشگیری از این بیماری نداشته باشد.

برای کسب این نتایج تنها مصرف 40 میلی‌گرم DHA و 10 میلی‌گرم EPA در روز کافی است. برای درک بهتر می‌توان گفت که در 100 گرم ماهی قزل آلا یا ماهی تن بیش از یک گرم DHA وجود دارد.

 

برچسب ها: خستگی مزمن، درمان آلزایمر، پرخاشگری در نوزادان، فشارهای روحی، شكلات تلخ، داروی دیابت، عفونت‌های لثوی تعداد بازديد: 598 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز