Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 18:46

1
اسفند
پیامد‌های زیانبار آلودگی هوا (2)

پیامد‌های زیانبار آلودگی هوا (2)

اكسیدهای نیتروژن و دی‌اكسید گوگرد در هوا با مواد دیگر واكنش نشان داده و اسید حاصل از این واكنش به همراه باران، برف و یا همه بر زمین سقوط می‌كند.

 

افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه: مطالعات انجام شده نشان می‌دهد كه دلیل ابتلای بیش از نیم میلیون نفر به سرطان ریه، آلودگی هواست.

بیماری‌های قلبی: انجمن قلب امریكا به تازگی اعلام كرده است كه قرار گرفتن كوتاه‌مدت و یا بلند مدت در معرض آلودگی هوا احتمال حمله قلبی، سكته مغزی و سایر مشكلات قلبی را به مقدار قابل توجهی افزایش می‌دهد. اختلال در تنفس هنگام خواب و آسم در كلانشهرها بیش از شهرهای كوچك است.

 سردرد شدید  تهوع  سرگیجه و غش

شش جزء اصلی آلودگی هوا

ازن در سطح زمین: اوزن روی سطح زمین نباید با   لا یه فوقانی كه در جو وجود دارد، اشتباه گرفته شود. اوزن بر روی سطح زمین یكی از تركیبات آلودگی هوا در كلانشهرهاست. این لایه بر اساس یك واكنش شیمیایی بین آلاینده‌هایی همچون اكسیدهای نیتروژن و تركیبات آلی فراز (VOCS) در حضور گرما و نور خورشید ساخته می‌شود.

اگزوز وسایل نقلیه و گازهای گلخانه‌ای صنعتی، بخارهای بنزین و حلال‌های شیمیایی از منابع عمده اكسیژن نیتروژن و (VOCS)ها هستند. بالاترین میزان آلودگی ناشی از اوزن در تابستان رخ می‌دهد. بنابراین بیرون رفتن از منزل در صورت آلودگی هوا در فصل تابستان برای سلامتی افراد، به خصوص بیماران تنفسی می‌تواند به شدت خطرناك باشد و آسم و كاهش عملكرد ریه و بیماری‌های ریوی را موجب شود.

ذرات: به مواد معلق (pn) و یا گردوغبار، دوده، خاك و قطرات معلق مایع در هوا گفته می‌شود كه برخی از آنها به‌طور طبیعی از آتشفشان‌ها و گردوغبار توفان جنگل و آتش به وجود می‌آیند و مابقی ساخته دست بشر هستند. سوزاندن سوخت‌های فسیلی در وسایل نقلیه، نیروگاه‌ها و فرایندهای صنعتی مختلف.

قرار گرفتن در معرض ذرات منجر به توسعه بیماری‌های قلبی – عروقی و تنفسی و سرطان ریه می‌شود. همچنین عملكرد ریه كاهش و احتمال ابتلا به برونشیت مزمن مشكلات تنفسی و سوزش چشم و بینی و گلو افزایش می‌یابد.

مونوكسید كربن: گازی بی‌رنگ و بی‌بو است كه از اگزوز خودرو، سوزاندن چوب، آتش سوزی جنگل‌ها و فرآیندهای تولیدی و سیگار حاصل می‌شود. مونوكسیدكربن یك گاز بسیار منفی است كه می‌‌تواند توانایی بدن را برای رساندن اكسیژن به بافت‌های ضروری بدن، مانند قلب و مغز كاهش دهد.

حتی در صورتی كه مدت طولانی در معرض این گاز قرار بگیرید، می‌تواند كشنده باشد. مسمومیت با مونوكسیدكربن ممكن است منجر به سردرد، از دست رفتن هوشیاری و اشكال در عملكرد بدن و حتی تشدید مشكلات قلبی همچون آنژین صدری و بیماری عروق كرونر شود.

اكسیدهای نیتروژن: گروهی از گازهای بسیار واكنش‌پذیر هستند كه از سوخت وسایل نقلیه و كارخانه‌های صنعتی ساطع می‌شوند و در لایه‌های قهوه‌ای مایل به قرمز در بسیاری از مناطق شهری وجود دارند تماس طولانی مدت كودكان با دی‌اكسید نیتروژن موجب بروز علائم برونشیت در مبتلایان به آسم می‌شود.

اكسیدهای نیتروژن و دی‌اكسید گوگرد در هوا با مواد دیگر واكنش نشان داده و اسید حاصل از این واكنش به همراه باران، برف و یا همه بر زمین سقوط می‌كند.

دی‌اكسیدسولفور: دی‌اكسید سولفور یا گوگرد گاز بی‌رنگ با بوی تند و تیز است كه منبع اصلی آن سوخت‌های فسیلی حاوی گوگرد همچون نفت و زغال‌سنگ در گرمایش‌های داخلی، تولید برق و وسایل نقلیه موتوری می‌باشد البته هنگام استخراج فلزات سنگین از معادن و یا فرایند تولید بنزین از نفت نیز این گاز ساطع می‌شود.

دی‌اكسید گوگرد بر روی سیستم تنفسی و عملكرد ریه‌ها تأثیر منفی می‌گذارد و موجب سوزش چشم و التهاب دستگاه تنفسی با علائمی همچون سرفه، ترشح مخاط، تشدید آسم و برونشیت مزمن می‌شود. اكسیداسیون دی‌اكسید گوگرد در حضور یك كاتالیزور مانند دی‌اكسید نیتروژن موجب تشكیل اسید سولفوریك می‌گردد.

سرب: یكی از منابع عمده انتشار سرب، پردازش فلزات است سرب موجود در بنزین مهم‌ترین منبع آلودگی است این ماده می‌‌تواند صدمات جدی به كبد، كلیه،‌ مغز و سایر اندام‌ها وارد كند و قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض آن موجب بروز اختلالات رفتاری، مشكلات حافظه و تشنج می‌شود.

 

 

برای خواندن بخش اول- پیامد‌های زیانبار آلودگی هوا- اینجا كلیك كنید.

 

برچسب ها: سرطان ریه، بیماری‌های قلبی، اختلال در تنفس، ازن، تركیبات آلودگی هوا، ذرات، مونوكسید كربن تعداد بازديد: 887 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز