Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 18:30

5
بهمن
كشف ژنتیك، در بیماری خونی نادر (2)

كشف ژنتیك، در بیماری خونی نادر (2)

وقتی بیماری كبد چرب در فردی تشخیص داده شد یك نشانه هشدار دهنده و زنگ خطر ابتلا به دیابت نوع دوم است.

 

دكتر سون كیم از متخصصان دانشگاه استانفورد و سرپرست اصلی این مطالعات تاكید كرد: بسیاری از بیماران و حتی درمانگرها تصور می‌كنند كه چربی موجود در كبد فقط چربی است كه وجود آن در كبد طبیعی است اما ما معتقدیم كه وقتی بیماری كبد چرب در فردی تشخیص داده شد یك نشانه هشدار دهنده و زنگ خطر ابتلا به دیابت نوع دوم است.
ابتلا روزانه 7400 نفر به ایدز در جهان صندوق جهانی کودکان سازمان ملل (یونیسف) در گزارش جدیدی اعلام کرد كه یک‌سوم از کل بیماران مبتلا به ایدز در سراسر جهان را نوجوانان 15 تا 24 سال تشکیل می‌دهند.

صندوق جهانی کودکان سازمان ملل در گزارش سال 2011 خود تاکید كرد در حال حاضر 33 میلیون نفر در جهان به بیماری ایدز مبتلا هستند که یک سوم از این تعداد را نوجوانان تشکیل می‌دهند. در این گزارش همچنین آمده است که در سراسر جهان خطر ابتلا به عفونت ایدز در بین دختران و زنان جوان خیلی بیشتر از مردان جوان در گروه سنی مشابه است.

طبق آمار دفتر برنامه ایدز سازمان ملل متحد، هر روز حدود 7400 مورد جدید ابتلا به ایدز در جهان تشخیص داده می‌شود که 40 درصد از آنها را افراد 15 تا 24 را تشکیل می‌دهند. این گزارش می‌افزاید: تنها 30 درصد مردان و 19 درصد زنان اطلاعات صحیح راجع به این بیماری دارند.

زایمان متعدد، خطر ابتلا به نوع بدخیم سرطان سینه را تشدید می‌كند

یك مطالعه جدید نشان داد افزایش تعداد بارداری‌ها و زایمان‌ها در یك زن، خطر ابتلا به نوع بدخیم سرطان سینه را افزایش می‌دهد. پزشكان زنان و مامایی در آمریكا تاكید كردند: زنانی كه به تعداد بیشتری وضع حمل می‌كنند در معرض خطر ابتلا به یك نوع نسبتا غیرمعمول و نادر سرطان سینه هستند كه تقریبا مهاجم‌تر و بدخیم‌تر از انواع دیگر است و در اصطلاح «triple-negative» نامیده می‌شود.  این پزشكان می‌گویند زنانی كه هیچ وقت بچه دار نشده‌اند، 40 درصد كمتر در معرض خطر ابتلا به این سرطان هستند. دكتر آماندا فیپس، استادیار مطالعاتی بخش علوم بهداشت عمومی در مركز مطالعات سرطان فرد‌هاتچینسون و دستیارانش به این نتایج دست یافته‌اند. این پزشكان می‌گویند عامل بروز این نوع سرطان با انواع دیگر این بیماری متفاوت است.

تلفن همراه گلوکز مغز را مصرف می‌کند

گروهی از دانشمندان آمریکایی دریافتند که تداخلات بی‌سیم در اثر استفاده طولانی‌مدت از تلفن‌های همراه گلولز مغز را مصرف می‌کنند. محققان موسسات ملی بهداشت آمریکا در بررسی‌های خود نشان دادند که 50 دقیقه مداوم صحبت با تلفن همراه می‌تواند فعالیت سلولهای مغزی را در منطقه ای از مغز که به آنتن نزدیک‌تر است، تغییر دهند.

باوجود این، دانشمندان آمریکایی تاکید کردند که هنوز مشخص نیست این تغییر فعالیت سلول‌های مغزی چه اثراتی بر روی سلامت انسان می‌گذارد و این بدان معنی نیست که میان ابتلا به سرطان و استفاده تلفن‌های همراه ارتباط وجود دارد.

این محققان در این خصوص اظهار داشتند: «ما مشاهده کردیم که در مغز افرادی که به مدت 50 دقیقه مداوم با تلفن همراه صحبت می‌کنند در منطقه نزدیک به آنتن متابولیسم گلوکز (سیگنال فعالیت مغزی) افزایش می‌یابد.» در این تحقیقات، واکنش مغز در مقابل میدان‌های الکترومغناطیسی ناشی از سیگنال‌های تلفن‌های همراه مورد بررسی قرار گرفت.

این نتایج نشان داد که تششعات ضعیف الکترومغناطیس تلفن‌های همراه می‌تواند فعالیت مغزی را تغییر دهد، اما این تحقیقات هیچ آگاهی جدیدی در خصوص احتمال وجود ارتباط میان سرطان و تلفن‌های همراه ارائه نکرد. این دانشمندان از 47 داوطلب خواستند که 50 دقیقه با تلفن همراه صحبت کنند.

در مرحله بعدی آزمایش از افراد خواسته شد که تلفن همراه روشن اما در حالت «سکوت» و سپس تلفن همراه کاملا خاموش را در نزدیک بدن خود نگه دارند. در هر سه مرحله، فعالیت گلوکز در مغز این افراد اندازه‌گیری می‌شد. نتایج این تحقیقات نشان داد که درشرایط اول، متابولیسم بعضی از مناطق مغز نزدیک به آنتن (کورتکس مداری پیشانی و گیجگاهی) 7 درصد افزایش یافت.

تسکین دردهای جراحی با مصرف گوجه‌فرنگی

گوجه‌فرنگی حاوی آنتی‌اكسیدانی است که از بروز دردهای شکمی پس از جراحی در این ناحیه پیشگیری می‌كند. متخصصان تغذیه می‌گویند این آنتی‌اکسیدان موسوم به لیكوپن كه موجب قرمزی رنگ گوجه فرنگی است، از ترشح دسته‌ای از پروتئین‌ها كه در تشكیل بافت‌های غیرطبیعی و چسبنده‌ای در داخل شكم نقش دارند، جلوگیری می‌كند.

مطالعات نشان می‌دهد رژیم غذایی كه در آن گوجه‌فرنگی یا محصولات تهیه شده از آن به مقدار زیادی گنجانده شده باشد، روش کارآمد برای كنترل تشكیل این بافت‌های مضر شكمی است. به گفته پزشکان این بافت‌ها باعث بروز دردهای شكمی و حتی انسداد روده و مثانه و در زنان نیز سبب نازایی می‌شوند.

زمانی كه این بافت‌ها در داخل شكم تشكیل می‌شوند، بیشتر سبب اتصال غیرطبیعی دو عضو و یا بخش‌هایی از آنها به یكدیگر می‌شوند. این آنتی‌اکسیدان حتی در سس گوجه‌فرنگی و كچاپ‌ها هم به میزان فراوانی وجود داشته و اثرات خوبی هم در پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی عروقی و برخی از انواع سرطان‌ها دارد.

 

 

براي خواندن بخش اول- كشف ژنتیك، در بیماری خونی نادر- اينجا كليك كنيد.

 

برچسب ها: بیماری كبد چرب، نوع بدخیم سرطان سینه، رابطه تلفن همراه با گلوکز مغز، تسکین دردهای جراحی، بیماری‌های قلبی عروقی تعداد بازديد: 724 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز