Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 - 04:50

5
بهمن
درمانی برای كاهش سندرم قاعدگی

درمانی برای كاهش سندرم قاعدگی

افراد چاق و مبتلا به اضافه وزن بیشتر به بیماری‌ها و اختلالات روانی مبتلا می‌شوند و چاقی عامل مهمی در به خطر انداختن بهداشت روانی افراد است.

تحریریه پزشك امروز

 

 

متخصصان علوم پزشكی در برزیل موفق شدند قرص جدید و موثری را تولید كنند كه برای كاهش علایم سندرم پیش از قاعدگی در زنان، معروف به بیماری هزارچهره است. تركیبات این داروی جدید شامل اسیدهای چربی شامل اسیدلینولئیك، اسیداولئیك، اسیدلینولنیك و ویتامین E هستند كه به كاهش علایم جسمی و روانی این سندرم به میزان قابل توجهی كمك می‌كند. دكتر ادیلبرتو ریچا فیلهو و تیم پزشكی وی در دانشگاه فدرال پرنامبوكو در برزیل آزمایشات خود را برای بررسی عملكرد این دارو روی 120 زن شركت كننده انجام دادند.

این متخصصان متوجه شدند زنانی كه از این دارو مصرف كردند در مقایسه با گروه كنترل، سه تا شش ماه پس از آغاز آزمایشات به میزان زیادی از علایم نامطلوب و آزاردهنده این سندرم خلاصی یافتند. سندرم پیش از قاعدگی یا PMS شایع‌ترین بیماری در زنان است. علت بروز این سندرم هنوز نامشخص است اما اغلب پزشكان به هم خوردن تعادل هورمونی استروژن و پروژسترون را محتمل‌ترین علت این بیماری می‌دانند. برخی از متخصصان، سندرم پیش از قاعدگی بیماری هزار چهره می‌نامند چون پزشكان بیش از 150 علامت را به این بیماری نسبت داده‌اند.

تعیین توالی سریع و ارزان ژنوم انسانی

دانشمندان در انگلیس فناوری‌ای ارایه کرده‌اند که می‌تواند کل فرآیند تعیین توالی ژنوم انسانی را فقط در چند دقیقه انجام دهد، با این حال هزینه آن نیز کسری از هزینه تکنیک‌های تجاری کنونی است.

در این مطالعه، پژوهشگران شرح دادند که این امکان وجود دارد که یک رشته DNA را در سرتاسر یک نانو حفره 50 نانومتری ایجاد شده در یک تراشه سیلیکونی با استفاده از یک بار الکتریکی با سرعت بالا به جلو راند. همچنانکه این رشته از داخل نانوحفره روی تراشه عبور می‌کند، رمزگذاری توالی آن (باز‌های A، C، T و G) به‌وسیله یک اتصال الکترودی تونل زن خوانده می‌شود.

این شکاف بین دو سیم 2 نانومتری، یک جریان الکتریکی حمل می‌کند که با سیگنال الکتریکی مجزا از هر کدام از کدهای این بازها برهم‌کنش دارد. سپس یک رایانه قوی می‌تواند برای تعیین توالی ژنوم، این سیگنال کد باز را تفسیر کند. این برای اولین بار است که ترکیب همه این تکنیک‌های شناخته شده ممکن ‌شده است.

دکتر امانوئل اینستولی، یکی از این محققان، می‌گوید: عبور دادن رشته DNA از داخل این نانوحفره، چیزی شبیه به مکیدن و خوردن اسپاگتی است. تاکنون هم راستا کردن دقیق اتصال الکترودی و نانوحفره مشکل بوده است به علاوه، طراحی این سیستم‌های الکترودی با چنین ابعادی نزدیک مقیاس اتمی با وسایل موجود مشکل است. با این حال، در این آزمایش ما قادر شدیم که دو سیم پلاتینی ریز به شکل یک اتصال الکترودی بسازیم، به‌طوری که بین آنها یک شکاف می‌باشد که برای عبور این جریان الکتریکی از بین آنها، به اندازه کافی کوچک است.

به گفته این پژوهشگران، این فناوری در مقایسه با تکنیک‌های کنونی چندین مزیت خواهند داشت: برخلاف روش‌های تجاری قابل دسترس کنونی که برای تعیین توالی ملکول‌های DNA به فرآیندهای شیمیایی مخرب و زمان‌بر جهت شکستن و تبدیل این مولکول‌ها به قطعه‌های کوچک، نیاز دارند؛ این تعیین توالی نانوحفره‌ای یک روش ساده و سریع خواهد بود.

به‌علاوه این تراشه‌های سیلیکونی در مقایسه با بعضی از مواد ظریف‌تری که در حال حاضر استفاده می‌شوند، به‌‌طور باورنکردنی پایدار هستند. آنها را می‌توان شست و بدون اینکه عملکردشان تحت تاثیر قرار گیرد، برای بارها استفاده کرد.

چاقی؛ تهدیدی جدی برای سلامت روان

متخصصان و روانپزشكان استرالیایی در یك بررسی جدید دریافته‌اند كه افراد چاق و مبتلا به اضافه وزن بیشتر به بیماری‌ها و اختلالات روانی مبتلا می‌شوند و چاقی عامل مهمی در به خطر انداختن بهداشت روانی افراد است. این متخصصان اطلاعات مربوط به سلامت جسمی و روانی بیش از 1200 داوطلب ساكن منطقه كوئینزلند را جمع‌آوری كرده و با بررسی این اطلاعات به نتایج فوق دست یافتند.

این بررسی‌ها آشكار ساخت شركت‌كنندگان چاق و مسن‌تر در گروه سنی 45 تا 54 ساله در مقایسه با سایر همسالان خود با وزن طبیعی به هنگام انجام فعالیت‌های كاری و اجتماعی بیشتر دچار مشكلات احساسی می‌شوند. همچنین این افراد كمتر احساس آرامش می‌كنند. البته پزشكان هنوز مكانیسم دقیق تاثیر چاقی در بروز مشكلات روانی را نمی‌دانند اما از وجود این رابطه مطمئن هستند. لیزا رن سخنگوی انجمن متخصصان رژیم درمان در استرالیا در این‌ باره اظهار داشت: رابطه بین چاقی و عدم سلامت روان مثل رابطه بین مرغ و تخم مرغ است و هنوز معلوم نیست كه كدام یك سبب بروز دیگری می‌شود.

 

برچسب ها: علایم سندرم پیش از قاعدگی، ژنوم انسانی، عوامل بیماری‌ها و اختلالات روانی، چاقی و عدم سلامت روان، تعادل هورمونی تعداد بازديد: 695 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز