Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 14:14

26
بهمن
راه‌‌های شگفت‌انگیز برای تقویت حافظه

راه‌‌های شگفت‌انگیز برای تقویت حافظه

در طی روز و هنگام كارهای روزمره، حتما" زمانی را برای استراحت خود اختصاص دهید.

اعظم میرحاج؛ مسئول آموزش انجمن آلزایمر ایران

 

همه یا برخی از این موارد در اغلب افراد وجود دارد كه البته با افزایش سن نیز بیشتر دیده می‌‌شود. 

اگر چنین علایمی به همین صورت برایتان پیش آمده، نشانه ابتلا به بیماری آلزایمر نیست؛ بلكه شما به انجام كارهای ساده ای برای تقویت حافظه نیاز دارید. 

 

در هر سنی كه هستید همواره مطالب جدید بیاموزید مثل زبان، قران، موسیقی یا هر زمینه مورد علاقه خود. 

سرگرمی‌‌های مفیدی برای اوقات فراغت انتخاب كنید مثل مطالعه، خاطره‌نویسی، جدول حل كردن، بازی‌های فکری، مشاعره، کارهای هنری دستی، نقاشی، باغبانی. 

مراقب فرمانده بدن «سرو مغز» خودباشید. با استفاده از کلاه ایمنی در فعالیت‌های ورزشی و موتورسواری، بستن کمربند ایمنی حین رانندگی، مراقبت از کودکان نوپا و نیز سالمندان از احتمال ضربه به سر جلوگیری كنید. 

مواد غذایی تازه و طبیعی مصرف كنید. ماهی، انواع مغزهای خوراكی مثل گردو، میوه و سبزیجات تازه بخصوص از نوع قرمز و تیره رنگ را به اندازه كافی در برنامه غذایی خود بگنجانید؛ قندهای ساده و چربی‌های مضر را حذف كنید. 

در طی روز و هنگام  كارهای روزمره، حتما" زمانی را برای استراحت خود اختصاص دهید. البته به جای نشستن و خوراكی خوردن؛ بهترست كمی قدم بزنید و هوای تازه استنشاق كنید. همچنین نیم ساعت خواب نیمروزی و هشت ساعت خواب شبانه داشته باشید.  

برای پایان هفته خود یك برنامه تفریحی در نظر بگیرید مثل رفتن به تئاتر، سینما و یا تماشای فیلم مورد علاقه در خانه، بازدید از اماکن دیدنی و موزه‌‌ها، سرزدن به اقوام و دوستان. البته رفتن به طبیعت نیز بهترین و كم هزینه‌ترین راه برای حفظ و تقویت آرامش است. 

همیشه فعال و اجتماعی باشید. در مراسم یا برنامه‌های مناسبتی،كارهای گروهی آموزشی، ورزشی و فرهنگی شرکت كنید. 

حواس خود را تقویت كنید. مثلاً كلید خود را با چشم‌‌های بسته از توی كیف برداشته و سعی نمایید قفل در را باز كنید. همچنین به جای نگاه‌ كردن به غذا، از بو یا مزه آن پی ببرید كه درون بشقابتان چه وجود دارد. 

به عادات خود وابسته نشوید. هرچند وقت یك بار مسیر رفت وآمد خود را تغییر داده و یا جای همه چیز را عوض كنید.گاهی نیزبا دستی كه عادت به نوشتن، مسواك ‌زدن یا شانه كردن موها ندارید، این كارها را انجام دهید.

از استفاده بی‌اندازه و نابجای تلفن همراه، ابزار بیسیم و دارای امواج خودداری كنید. بهترست كارها و شماره‌‌های مورد نیاز را به حافظه خود بسپارید و تا آنجا كه می‌‌توانید محاسبات ریاضی را بصورت ذهنی انجام دهید. 

از استعمال سیگار، الکل و مواد روان گردان بپرهیزید. مراقب شاخص‌‌های سلامتی از قبیل مقادیر قند، چربی و فشارخون؛ همچنین میزان حافظه و افسردگی خود باشید و آن‌‌ها را كنترل كنید.

 

برچسب ها: راه های تقویت حافظه، پیشگیری از آلزایمر، نشانه های آلزایمر، مراقبت از مغز، فراموشی تعداد بازديد: 2592 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز