Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 03:30

4
آبان
شرايط و مراحل اهدای خون

شرايط و مراحل اهدای خون

اهدای خون شرایط و مراحل خاص خود را دارد و به دلیل اهمیتی که در حفظ سلامتی و ایمنی خون در سطح جامعه می‌تواند داشته باشد

تحریریه پزشک امروز

 

اهدای خون شرایط و مراحل خاص خود را دارد و به دلیل اهمیتی که در حفظ سلامتی و ایمنی خون در سطح جامعه می‌تواند داشته باشد، تمام اهداکنندگان باید جهت پیشگیری از بروز مشکلات و مسائل ناخواسته، شاخص‌های ایمنی و بهداشتی را مورد توجه قرار دهند. به همین خاطر، یادآوری شرایط و مراحل اهدای خون می‌تواند ضمن آشنایی هر چه بیشتر اهداکنندگان با این فرآیند، زمینه را برای افزایش ضریب امنیت اهدای خون در جامعه فراهم آورد.
شرایط فیزیکی اهدای خون
حداقل سن 17 سال تمام
حداقل وزن 50 كیلوگرم
فواصل اهدای خون هر 8 هفته یك بار، مشروط بر آنكه تعداد دفعات آن در طول یك سال بیش از 4 بار برای آقایان و 3 بار برای خانم‌ها نباشد.
داوطلبان در صورت وجود سابقه موارد زیر باید پزشك انتقال خون را در جریان قرار دهند:
آلرژیها
سابقه غش، تشنج، صرع و دیابت
سابقه بیماری‌های قلبی و عروقی، ریوی و كلیوی
سابقه تزریق خون و فرآورده‌های آن
سابقه خالكوبی، تاتو و حجامت
سابقه اعتیاد به مواد مخدر تزریقی
سابقه رفتارهای پر خطر
سابقه زردی یا یرقان (هپاتیت) در خود و خانواده
مسافرت به مناطق مختلف ایران یا خارج از كشور
سابقه جراحی
مراحل اهدای خون داوطلبانه
ورود: بعد از ورود به بخش اهداكنندگان تابلوی پیام انتقال خون را مطالعه کنید.
ثبت‌نام: ثبت نام با كارت شناسایی معتبر عكس‌دار صورت می‌گیرد (اعلام كد ملی و كدپستی بسیار مهم است) و بروشور خود حذفی محرمانه به اهداكننده ارائه می‌شود.
طرح خود حذفی محرمانه: داوطلب بعد از مطالعه بروشور خود حذفی و درك مطالب مربوط به رفتار پرخطر یكی از راه‌های زیر را انتخاب می‌کند.
الف) از اهدای خون، منصرف و محل خونگیری را ترك می‌کند.
ب) تصمیم به اهدای خون می‌گیرد و بعد از ثبت نام به اتاق معاینه راهنمایی می‌شود.
ج) تصمیم به انجام مشاوره می‌گیرد و با پزشك اهدا مشاوره می‌کند و در صورت لزوم جهت پیگیری بیشتر به درمانگاه مشاوره معرفی می‌شود.
معاینه: در اتاق معاینه توسط پزشك، نبض، فشار خون و وزن شما اندازه‌گیری می‌شود و از نظر كم خونی تست هموگلوبین انجام و سپس سؤالاتی در مورد بیماریها و داروها و رفتارهای شخصی از شما پرسیده خواهد شد. بنابراین واضح است كه بخش مهمی ‌از تضمین سلامت خون و فرآورده‌های آن وابسته به دقت و صداقت داوطلبان در پاسخگویی به پزشك اهداكنندگان در مورد سوابق بیماری، رفتارهای شخصی و یا مواجهه با عوامل خطرساز است.
- پس از تایید سلامت فرد توسط پزشك، اهداكننده وارد سالن خونگیری می‌شود. در پایین فرم ثبت‌نام برای اطمینان بیشتر در مورد مصرف یا عدم مصرف خون اهدایی از شما نظرخواهی می‌شود.
در صورت انتخاب گزینه بله، خون اهداكننده پس از تایید آزمایشات غربالگری مورد استفاده قرار می‌گیرد.
در صورت انتخاب گزینه خیر، خون اهداكننده از چرخه مصرف خارج می‌شود.
سالن خونگیری: داوطلبان پذیرفته شده به سالن خونگیری راهنمایی می‌شوند و توسط تكنیسین، خونگیری در شرایط استریل و با استفاده از وسایل یكبار مصرف انجام می‌گیرد و ظرف 10 - 5 دقیقه، یك واحد خون از شما اخذ خواهد شد.
استراحت و پذیرایی: حدود 15-10 دقیقه بعد از اهدای خون، بر روی تخت استراحت می‌کنید و سپس پذیرایی به عمل می‌آید. 
زمان متوسط برای كلیه مراحل اهدای خون حدود 30 دقیقه است . دریافت كارت اهدای خون: كارت اهدای خون از طریق پس برای شما ارسال می‌شود لذا خواهشمند است در زمان ثبت‌نام آدرس دقیق و كدپستی ده رقمی را اعلام فرمایید. سازمان انتقال خون ایران

برچسب ها: اهدای خون، انتقال خون، شرایط اهدای خون، شرایط فیزیکی اهدای خون، سازمان انتقال خون تعداد بازديد: 1272 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز