چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 02:26

اسفند

محققان می‌گویند، خوردن برخی از انواع ماهی‌ها در جلوگیری از ابتلا به ناباروری...

ماهی سالمون و تُن مانع بروز ناباروری در زنان

محققان می‌گویند، خوردن برخی از انواع ماهی‌ها در جلوگیری از ابتلا به ناباروری سودمند است. بررسی‌های محققان دانشگاه‌هاروارد نشان می‌دهد، خوردن ماهی سالمون و تُن، خطر چسبیدگی دیواره‌های رحم را که سبب بروز ناباروری در زنان می‌شود، تا ۲۲ درصد کاهش می‌دهد. در این تحقیق که سلامت باروری ۷۰ هزار زن در آن مورد بررسی قرار گرفته، همچنین مشخص شده است که خوردن مواد غذایی مضر پرچرب، خطر التهاب را در دیواره رحم تا ۴۸ درصد افزایش می‌دهد. به گفته محققان، ماهی‌های سالمون و تُن که به آنها ماهی روغنی می‌گویند، افزون بر اسیدهای چرب و امگا ۳ دارای مقادیر فراوانی چربی مفید هستند.

واکسن prevnar که برای ذات الریه ساخته شده در مورد ایدز نیز موثر است

واکسن ذات‌الریه از بازگشت عفونت ایدز جلوگیری می‌کند. محققان در یک پژوهش جدید دریافته‌اند که واکسن ذات الریه برای محافظت از بیماران مبتلا به ایدز موثر است. این پژوهش نشان داد واکسنی که برای ذات‌الریه و مننژیت استفاده می‌شود می‌تواند از بازگشت عفونت ایدز در بزرگسالان مبتلا به این بیماری جلوگیری کند. این نتیجه حاصل یک آزمایش کلینیکی در مالاوی است که از هر ۴ نفر در سه مورد نتیجه مثبت داشته است. محققان دانشکده پزشکی دانشگاه مالاوی تاثیر این واکسن را که برای مقابله با عفونت حاصل باکتری ذات‌الریه استرپتوکوس به کار می‌رود، روی ویروس ایدز مطالعه کردند. این واکسن prevnar نام دارد.

به گفته محققان، مبتلایان به ایدز بویژه در کشورهای صحرای آفریقا اغلب در معرض خطر ابتلا به ذات الریه هستند. محققان دریافتند این واکسن تا ۷۴ درصد از بروز مجدد عفونت ایدز جلوگیری می‌کند. جزئیات این تحقیق در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شده است.

استفاده از سلول‌های بنیادی در درمان آلزایمر

یک دانشمند «دانشگاه هوستون» می‌گوید که با استفاده از سلول‌های بنیادی روشی ابداع کرده است که می‌تواند به کشف درمان‌های جدید برای آلزایمر، دیابت و سایر بیماری‌ها منجر شود. «روبرت شوارتز» رئیس «مرکز تنظیم ژن و درمان شناسی مولکولی»، گفته است که روشی ابداع کرده است که به سلول‌های معمولی پوست انسان اجازه می‌دهد دوباره برنامه‌ریزی شوند و به سلول‌های قلب که مشابه سلول‌های بنیادی جنینی هستند، تبدیل شوند. شوارتز و همکارانش می‌گویند: این سلول‌ها را می‌توان کشت داد و به سلول‌های کامل قلب تپنده تبدیل کرد و آسیب ناشی از حملات قلبی گذشته را جبران کرد. سلول‌های جدید جایگزین بافت آسیب دیده قلب می‌شوند. محققان اعلام کردند: آزمایش‌های اولیه بالینی با استفاده از سلول‌های دوباره برنامه ریزی شده بر روی قلب واقعی بیماران، در عرض یک یا دو سال آینده آغاز می‌شود. شوارتز افزود: وی و گروهش اکنون در حال فعالیت بر روی تبدیل سلول‌های بنیادی تحریک شده به سلول‌های ماهیچه ای اسکلتی هستند تا بتوانند دیستروفی عضلانی را درمان کنند.

فرضیه زیستگاه‌های گونه‌های انسان اولیه تغییر کرد

پژوهشگران موسسه دیرینه شناسی مکس پلانک در شهر لایپزیگ آلمان گونه‌ای جدید از انسان‌های اولیه را کشف کردند. این کشف بر پایه آزمایش‌های ژنتیکی بر روی یکی از انگشتان کوچک انسان اولیه صورت گرفته است که در کوههای سیبری کشف شده بود. این انگشت متعلق به دختر بچه‌ای شش ساله بوده است که امروزه به نام زن مجهول یا ایکس وومن شهرت دارد. اسوانته پابلو پژوهشگر سوئدی در موسسه مکس پلانک گفت: ما ژن‌های دی ان ای سی میلیگرم از یک استخوان را شناسایی کردیم و متوجه شدیم سی تا چهل هزار سال پیش نوعی زندگی در سیبری وجود داشته است. تاکنون این شکل از حیات انسانی ناشناخته بود و هیچ ارتباطی با انسان نئاندرتال ندارد. اجداد مشترک میان این انسان و انسان‌های مدرن بیش از یک میلیون سال پیش می‌زیسته اند. لارس وردلین گنجینه دار موزه تاریخ طبیعت سوئد می‌گوید: به نظر من این کشفیات در چارچوب فرضیه‌های کنونی می‌گنجد که بر اساس آن گونه‌های دیرینه تر مدت زمانی طولانی‌تر زیسته‌اند. ما می‌دانیم که در مناطق جنوب شرقی آسیا انسان اولیه موسوم به هومو ارکتوس تا سی هزار سال پیش نیز می‌زیسته است. با این کشفیات جدید فرضیه زیستگاه‌های گونه‌های انسان اولیه تغییر می‌کند.

مصرف غذاهای پرچرب و افزایش خطر سکته مغزی در زنان

مصرف مقدار زیاد چربی‌های موجود در شیرینی، خطر ابتلا به سکته مغزی را در زنان بالای ۵۰ سال افزایش می‌دهد. یک مطالعه که به تازگی انجام شده، نشان می‌دهد، مصرف مقدار زیاد چربی به ویژه انواع چربی‌های موجود در شیرینی‌ها، خطر ابتلا به سکته مغزی را در زنان بالای ۵۰ سال به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. محققان اعلام کرد: از پیش می‌دانستیم که غذاهای پرچرب به ویژه چربی ترانس که موجب انسداد شریان‌ها می‌شود، برای قلب و دور کمر مضر هستند اما این مطالعه نشان داده است که افرادی که بیشترین میزان چربی را مصرف می‌کردند خطر ابتلا به شایع ترین نوع سکته مغزی در آنها در مقایسه با افرادی که کمترین میزان چربی را مصرف می‌کردند، 44 درصد افزایش می‌یافت. دکتر «کا. هی» متخصص تغذیه از دانشگاه «کارولینای شمالی» و نویسنده این مطالعه به عنوان یکی از محققان این طرح گفته است که گرچه خطر ابتلا به سکته مغزی در زنان در پیش از یائسگی کمتر از مردان هم سن آنها است، اما پس از دوره یائسگی این خطر افزایش می‌یابد.

واکنش «آنافیلاکسی» با مصرف گوشت

محققان می‌گویند که مصرف گوشت احتمالا بیش از آنچه پیش از این تصور می‌شد عامل بروز «آنافیلاکسی» به عنوان یک واکنش حساسیت زا،‌شدید و بالقوه کشنده است.  مطالعه ۶۰ بیمار که به دلیل نامشخصی به واکنش‌های شدید حساسیت زا مبتلا شده بودند نشان می‌دهد که یک مولفه در گوشت که به «آلفا-گالاکتوز» (alpha-galactose) معروف است، می‌تواند عامل بروز این واکنش‌ها باشد. در این تحقیق نمونه‌های خون ۶۰ نفر با واکنش‌های حساسیتی مورد بررسی قرار گرفت و در بدن آنها پروتئین‌های سیستم ایمنی به نام آنتی بادی‌های IgE کشف شد. دکتر «اسکات کامینز» از «دانشگاه ویریجنیا» که ریاست محققان را در این مطالعه بر عهده داشت، گفته است که وجود آنتی بادی IgE در قند آلفا-گالاکتوز در جمعیت انسانی گسترده نیز از چیزی است که ابتدا تصور می‌کردیم و این تحقیق نشان داد که این تصور سنتی که حساسیت به گوشت بسیار نادر است ممکن است درحقیقت درست نباشد. با توجه به آنکه آنافیلاکسی در عرض چند دقیقه بروز می‌کند محققان در این تحقیق نمونه‌های خون ۶۰ بیمار را که برای آنتی بادی آلفا گالاکتوز آزمایش شده بودند، غربالگری کردند و می‌گویند که نتیجه ۲۵ آزمایش درباره وجود آلفا گالاکتوز مثبت بود و الگوهای دیگری دیده نشد که بتوان علت بروز آنافیلاکسی این افراد را با آنها توضیح داد.

مصرف چربی‌ خطر نابینایی در دوران سالمندی را افزایش می‌دهد

نتیجه سه سال بررسی پژوهشگران درباره حدود دو هزار زن ۵۰ تا ۷۹ سال نشان می‌دهد، افرادی که از روغن‌های جامد برای طبخ غذا استفاده می‌کنند بیش از دیگران در خطر نابینایی هستند. پژوهشگران پیش از این نیز ارتباط برنامه غذایی افراد با سلامت بینایی آنان را مطرح کرده بودند. به گفته پژوهشگران مصرف مواد غذایی غنی از چربی‌های امگا -۳ مانند روغن زیتون و ماهی‌های چرب بر خلاف چربی‌های اشباع شده مانند روغن‌های جامد، به حفظ بینایی افراد کمک می‌کند. هم اکنون میلیون‌ها نفر در جهان به نابینایی دچارند.

جلوگیری از سرطان سینه با داروهای ضد پوکی استخوان

قرص‌های پیشگیری از پوکی استخوان‌ از جمله داروهای بیسفوسفونات‌ها، خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می‌دهند. پژوهشگران در یک تحقیق جدید دریافته‌اند که داروهای مقابله با پوکی استخوان، خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می‌دهند.  بر اساس تحقیق جدیدی که در مجله انگلیسی سرطان به چاپ رسیده، برخی از قرص‌هایی که به منظور جلوگیری از پوک شدن استخوان‌ها تجویز و مصرف می‌شوند، خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می‌دهند.

این داروها از جمله داروهای بیسفوسفونات‌ها شامل فوساماکس، بونیوا و زومیتا هستند که پس از دو سال مصرف در زنان مستعد ابتلا به سرطان سینه، معلوم شد خطر بروز سرطان نزدیک به ۴۰ درصد کاهش می‌یابد.  این پژوهش حاصل تلاش محققان مرکز تحقیقات سرطان فرد هومپنیسون در برنامه پیشگیری از سرطان است. با این حال محققان تاکید کردند تاثیر حفاظتی این دارو فقط در زنانی مشاهده شده که دچار چاقی نبوده‌اند.  در این پژوهش نزدیک به شش هزار زن در گروه سنی ۲۰ تا ۶۹ سال حضور داشته‌اند. پژوهشگران خاطرنشان کردند: هنوز نحوه تاثیرگذاری و عملکرد این داروها در پیشگیری از سرطان سینه ناشناخته است، اما تصور می‌شود که این داروها ممکن است روی عملکرد سلولی تاثیر گذاشته و در رشد و مرگ سلول‌ها نقش داشته باشند.

تخم كتان خاصیت ضدسرطانی دارد

پژوهشگران می‌گویند، تخم كتان با وجود داشتن طعمی كه برای اكثر مردم واقعا مطلوب نیست، خاصیت ضدسرطانی دارد. پژوهشگران در حال حاضر اجزا ارزشمند تخم كتان یا همان بزرك را جدا كرده‌اند كه وقتی با نان، كیك‌ها یا البسه تركیب می‌شود، ته مزه ناخوشایندی ندارد. با وجود خواص این دانه گیاهی، به زودی رویای پختن كیك‌هایی با خاصیت ضدسرطانی یا رشته فرنگی‌هایی كه میزان كلسترول را كاهش می‌دهند، به واقعیت مبدل خواهد شد. در این تحقیقات، دانشمندان انستیتو مهندسی فرآوری و بسته‌بندی IVV فرانهوفر در آلمان اجزای با ارزش تخم كتان و دانه‌های لوبیا گرگی را از هم جدا كردند. سپس به طور آزمایشی آنها را در برخی از محصولات غذایی تركیب كردند. نتیجه آن شد كه محصولات بدست آمده نه تنها خوشمزه و خوش طعم بودند بلكه حتی برای سلامتی نیز مفید بوده و خواص درمانی داشتند. برای جدا كردن اجزاء تشكیل دهنده این دانه‌های گیاهی، دانشمندان از حلال‌های مختلف در تركیبات متنوع و با PH گوناگون استفاده كردند. این دانشمندان پیش‌بینی می‌كنند كه ظرف حدود سه سال آینده، مواد غذایی از این تركیبات تولید و وارد سوپرماركت‌ها شوند كه می‌توانند كلسترول خون را پایین بیاورند. همچنین این محصولات تهیه شده از تخم كتان و دانه‌های لوبیا گرگی در نمایش تجاری بیوتكنیكا كه روز هفت اكتبر سال جاری در‌هانوور برگزار می‌شود، ارائه خواهند شد.

انگور برای مبتلایان به فشار خون و دیابت مفید است

محققان اعلام کرده‌اند مصرف انگور با تنظیم متابولیسم برای مبتلایان به فشار خون بالا و دیابت نوع یک مفید می‌باشد. انگور به دلیل دارا بودن مواد خاص، موجب تنظیم متابولیسم بدن شده و به همین جهت برای بیماران مبتلا به فشار خون، دیابت و بیماری‌های قلبی که اختلالی در روند منظم کار متابولیسم آنان به وجود آمده بسیار موثر است. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که انگور به دلیل داشتن قند برای سلامت بدن به ویژه افراد مبتلا به دیابت مضر است در صورتی که این طور نیست. در ضمن فشار خون بالا موجب بروز بسیاری از بیماری‌ها و عوارض می‌شود و یکی از دلایل آن نیز می‌تواند تجمع چربی در بافت‌ها و رگ‌های بدن باشد و از آنجایی که انگور موجب کاهش کلسترول بدن می‌شود از گرفتگی رگ‌ها و عوارض بعدی جلوگیری می‌کند. بررسی‌ها نشان داده مصرف انگور می‌تواند فشار خون بالا را تا حدی کاهش دهد. بسیاری از متخصصان تغذیه حتی به بیمارانی که اضافه وزن دارند و می‌خواهند وزن خود را کاهش دهند توصیه به استفاده از انگور می‌کنند. لازم به ذکر است، بررسی‌ها نشان داده در پخت و پز نیز استفاده از روغن هسته انگور به اندازه روغن‌های دیگر موجب افزایش کلسترول نمی‌شود و با کاهش چربی‌ها، کاهش وزن را نیز تسریع می‌کند. به عقیده متخصصان تغذیه برای رسیدن به نتیجه مطلوب از نظر سلامتی کاهش کلسترول و فشار خون باید در حدود 300 میلی گرم از این روغن مصرف شود.

مصرف روزی یک سیب برای تقویت سیستم ایمنی

مصرف روزانه یک عدد سیب، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و از التهاب بافت‌های بدن ناشی از اضافه وزن و دیابت می‌کاهد. محققان دانشگاه ایلی نویز آمریکا می‌گویند فیبر حلال موجود در میوه سیب در کاهش کلسترول خون و جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی عروقی بسیار موثر است و مصرف روزانه بیست و هشت تا سی و پنج گرم فیبر حلال، برای سلامت بسیار مفید است. به گفته این محققان، فیبرهای غذایی حلال ضد التهاب هستند و می‌توانند عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود بخشند و از بروز سرطان روده نیز جلوگیری کنند. فیبرهای غذایی حلال در غلات، گردو، عدس، مرکبات، میوه‌های خشک، آلو، هویج، سیب و انواع توت‌ها وجود دارد.

برچسب ها: پوکی استخوان، درمان آلزایمر، تقویت سیستم ایمنی، زندگی آنلاین، خواندنی های پزشكی تعداد بازديد: 841 تعداد نظرات: 0