سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 - 05:46

اردیبهشت
ساخت مغز مصنوعی هوشمند

تحریریه پزشك امروز

پژوهشگران دانشگاه پیتسبورگ ایالات متحده، مغز مصنوعی بسیار کوچکی ساخته‌اند که می‌تواند فعالیت‌های مغزی انسان را تقلید کند. این مغز کوچک که از سلول‌های مغزی موش صحرایی درست شده است، دارای 40 هزار تا 60 هزار یاخته‌ عصبی و یک حافظه‌ کوتاه مدت است که می‌تواند مسائل ریاضی را حل کرده و قبوض تلفن همراه را پرداخت کند.

همچنین افراد می‌توانند این مغز کوچک را با یک سیم ارتباط دهنده که به گوش وصل می‌شود، به سر خود متصل کنند. پژوهشگران این پروژه را با دنبال کردن شیوه‌ای که مغز سیگنال‌های الکتریکی را انتقال و به طور مؤثری ذخیره می‌کند، گسترش داده‌اند.

مطالعات نشان می‌دهد: هنگامی که یاخته‌های عصبی با جریان الکتریسیته تحریک شوند، امواج الکتریکی، این مغز کوچک را به مدت 12 ساعت فعال نگه می‌دارند. پژوهشگران ادعا می‌کنند این مغز کوچک می‌تواند هر فردی را نابغه کند.

ارایه دارویی برای درمان سرطان‌ها

دانشمندان می‌گویند یك «داروی شگفت انگیز» سرطان سینه می‌تواند به سلاح عمومی در برابر تمامی سرطان‌ها تبدیل شود. دانشمندان دانشگاه نیوكاسل می‌گویند این یافته می‌تواند به ارایه داروهای جدید منجر شود كه شاید بسیاری از انواع سرطان‌ها را درمان كند.علاوه بر این، عوارض جانبی مانند حالت تهوع و خستگی ناشی از مصرف این دارو نیز می‌تواند در كمترین حالت باشد.

این كشف به ویژه قابلیت استفاده در خانواده ای از داروهای سرطان موسوم به سركوب كننده‌های PARP را دارد كه در واقع مانع از خود ترمیمی سلول‌های سرطانی می‌شود.این داروها مورد علاقه پزشكان هستند چرا كه آنها خانواده تومورهای سرطانی را بدون آسیب وارد كردن به سلول‌های سالم از بین می‌برند.

پروفسور «نیكلا كرتین» مجری این طرح می‌گوید: متوقف سازی Cdk1، ترمیم DNA را در سلول‌های سرطانی به خطر می‌اندازد و آنها را به سركوب كننده PARP حساس می‌كند.وی افزود: همچنین توانستیم نشان دهیم كه این راهبرد فقط سلول‌های سرطانی را هدف قرار می‌دهد.

كرتین اظهار داشت: اكنون باید یك داروی موثر بسازیم كه بتواندCdk1 را متوقف كند. از این رو بیماران بیشتری می‌توانند از درمان با سركوب كننده‌های PARP بهره مند شوند. در چنین حالتی می‌توان از این دارو به صورت گسترده استفاده كرد.

كشف داروی افزایش طول عمر

دانشمندان موفق به کشف خواص دارویی شده اند که به گفته آنها می‌تواند تاثیر پیری زودهنگام را کاهش داده و طول عمر انسان را افزایش دهد.داروی «رپامایسین» که با نام داروی «همیشه جوان» نیز شناخته می‌شود، از مواد شیمیایی موجود در خاک جزیره‌ایستر، یکی از دور افتاده‌ترین مناطق زمین در فاصله سه هزار و 200 کیلومتری از سواحل شیلی، ساخته شده است.

از‌این دارو برای آزمایش بر روی کودکان مبتلا به سندرم‌هاچینسون-گیلفورد پروگریا یا HGPS، اختلال ژنتیکی نادری که سالخوردگی در آن به سرعت رخ داده و مبتلایان به آن در اثر سالخوردگی در سن 12 سالگی می‌میرند، استفاده شده است.HGPS طی فرایندی خطرناک به وجود می‌آید که به واسطه آن پروتئینی به نام «پروگرین» در تمامی سلول‌های بدن فرد ساخته شده و منجر به‌ایجاد پیری زودرس در‌این سلول‌ها می‌شوند.

داروی رپامایسین می‌تواند سلول‌های آلوده به‌این پروتئین‌ها را از بین برده و سلول‌های سالم را دست نخورده باقی بگذارد.فرانسیس کالینز، محقق علوم ژنتیکی دانشگاه پزشکی‌هاروارد که در کشف‌این دارو همکاری داشته است اکنون قصد دارد با توجه به شباهت‌هایی که میان فرایند سالخوردگی و بیماری HGPS وجود دارد، امکان استفاده عمومی از ‌این دارو را مورد بررسی قرار دهد.

این دارو در حال حاضر برای متوقف کردن سیستم‌ایمنی بدن پس از انجام جراحی‌های پیوند اعضا مورد استفاده قرار می‌گیرد.به گفته محققان حتی مقدار کمی از‌این ماده می‌تواند سلامت و طول عمر اندام‌های بدن و انسان را افزایش دهد. نتایج ‌این مطالعه در مجله Science Translational Medicine منتشر شده است.

امواج تلفن همراه برای استخوان‌ها مضر است

در یك آزمایش جدید معلوم شد پرتوهای الكترومغناطیسی ناشی از تلفن‌های همراه و بی‌سیم تاثیرات سوء و نامطلوبی روی استحكام استخوان‌ها دارند.دكتر فرناندو دی سراوی از دانشگاه ملی كویو در آرژانتین در این مطالعه هشدار داد: مردانی كه دائما تلفن همراه خود را روی كمربند و در سمت راست كمر خود قرار می‌دهند، در این ناحیه از بدن دچار كاهش تراكم بافت استخوانی و تحلیل رفتن استحكام استخوان‌ها می‌شوند.

دكتر سراوی در آزمایشات خود متوجه شد كه میزان تراكم بافت استخوانی در دو طرف كمر این مردان با هم فرق می‌كند و در سمتی كه تلفن همراه را قرار می‌دهند به مراتب كمتر است.به گزارش سایت اینترنتی اچ.سی.پی اوستئو ریسورس، این متخصصان دریافتند كه امواج تلفن هم از تراكم املاح معدنی استخوانی (BMD) و هم از محتوای املاح استخوانی (BMC) می‌كاهد.این مطالعه به طور فصل در مجله «جراحی چهره – جمجمه» منتشر شده است.

برچسب ها: سرطان سینه، درمان سرطان، افزایش طول عمر، سلول های مغزی، مغز مصنوعی، فعالیت های مغزی، داروی رپامایسین تعداد بازديد: 1114 تعداد نظرات: 0