Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 20 اردیبهشت 1403 - 00:03

11
بهمن
ارتباط میان قند خون و مصرف منیزیم

ارتباط میان قند خون و مصرف منیزیم

زایمان زودرس خطر ابتلا به نواقص و نارسایی‌های مادرزادی را افزایش می‌دهد و هم موجب ناتوانی‌های مادام‌العمر در سال‌های آتی زندگی كودك می‌شود و گاهی نیز حتی خطر مرگ كودك را در پی دارد.

تحریریه پزشك امروز

 

 

محققان دانشگاهی در اتریش ارتباط میان ابتلا به قند خون و دیابت نوع دوم را با منیزیوم در بدن افراد مختلف كشف كردند. در این گزارش كه توسط موسسه تحقیقات علمی اتریش صورت گرفت، مشخص شد افرادی كه میزان منیزیوم موجود در خونشان كم است، بیش از دیگران به دیابت نوع دوم مبتلا می‌شوند.

به همین دلیل، مبتلایان به این بیماری با كمبود منیزیوم در خون مواجه هستند. افرادی كه از لحاظ جسمانی سالم هستند، پس از دریافت منیزیوم آن را تجزیه می‌كنند، اما بیماران مبتلا به قند خون این ماده معدنی را به دیابت تبدیل می‌كنند.

تولید دو داروی امیدبخش برای درمان هپاتیت C

پزشكان از تولید دو داروی قدرتمند خبر دادند كه امیدی تازه برای درمان تعداد بیشتری از مبتلایان به هپاتیت C هستند و پیش‌بینی می‌شود كه به‌زودی وارد بازار داروسازی شوند. ویروس هپاتیت، ‌كبد را مورد حمله قرار می‌دهد اما با این حال اكثر مبتلایان به این بیماری از وجود عفونت در بدنشان بی‌اطلاع هستند.

به گفته متخصصان، موضوع عجیب در مورد این بیماری این است كه تصور می‌شود دوسوم از مبتلایان به هپاتیت C را افرادی تشكیل می‌دهند كه پس از جنگ جهانی دوم به دنیا آمده‌اند و در اصطلاح «بیبی بومر» نامیده می‌شوند. این افراد از دوران جوانی حامل ویروس بیماری بوده‌اند و گاهی دو یا سه دهه طول كشیده تا ویروس آسیب خود را بر جای بگذارد.

بر همین اساس یك انقلاب مهم در زمینه درمان این عفونت، ترغیب مراكز بهداشتی دولتی برای آغاز معاینات گسترده روی نسل بیبی بومر سالخورده از لحاظ ابتلا به هپاتیت C است؛ درست شبیه معایناتی كه برای این سالمندان در مورد ابتلا به سرطان‌های مختلف صورت می‌گیرد. امروزه دو دارو برای درمان هپاتیت C وجود دارد كه فقط 40 درصد بیماران مبتلا به نوع شایع ویروس این بیماری را درمان می‌كند اما مطالعات اخیر تایید كرد كه با افزودن یك داروی جدید می‌توان نرخ درمان را تا 75 درصد افزایش داد و به‌علاوه با كاهش طول دوره درمان، عوارض جانبی آن را نیز كاهش داد. این داروی جدید می‌تواند «تلاپریویر» یا «بوسپریویر» باشد كه هر یك تولید یك شركت داروسازی جداگانه هستند.

دستیابی به روشی موثر برای درمان ایدز

كارشناسان علوم پزشكی در استرالیا نشان داده‌اند كه تقویت سیستم‌ ایمنی بدن می‌تواند كلیدی برای درمان عفونت‌هایی شبیه به عفونت ایدز باشد. این گروه از پزشكان به سرپرستی دكتر مارك پلگرینی از انستیتو والتر والیزاهال نشان دادند كه یك سیگنال‌دهنده سلولی موسوم به اینترلوكین ـ7 یا (IL-7) واكنش ایمنی بدن را به یك عفونت ویروسی مزمن دوباره برمی‌انگیزد و به میزبان امكان می‌دهد كه به طور كامل ویروس را پاك كند.

دكتر پلگرینی در این باره خاطرنشان كرد كه این یافته می‌تواند به كشف روشی موثر برای معالجه و پاكسازی عفونت‌های ویروسی مزمن از جمله ایدز، هپاتیت B و C و عفونت‌های باكتریایی از قبیل سل منجر شود كه بار بهداشتی جهانی و اقتصادی قابل توجهی را به كشورها متحمل می‌كنند. این متخصصان نقش «IL-7» را كه یك هورمون طبیعی ایمنی است در موش‌های آزمایشگاهی مبتلا به عفونت ایدز مورد ارزیابی قرار داده و به نتایج فوق دست یافته‌اند.

یك كلید ژنتیكی برای كنترل ترمیم بافت‌ها

به تازگی پزشكان متخصص در آزمایشات جدید خود موفق به شناسایی یك كلید ژنتیكی شده‌اند كه قادر است فشار اكسیدیته را در سلول‌های بنیادی كنترل كند و بنابراین عملكرد این سلول‌ها را در كنترل گرفته و به طور هدفمند هدایت می‌كند. متخصصان علوم پزشكی در دانشگاه روچستر با مطالعه و آزمایش روی مگس‌های میوه درو سوفیلا موفق به شناسایی این كلید حیاتی شده‌اند. به گفته محققان، بسیاری از ساختارهای ژنتیكی در مگس میوه شبیه به انسان‌ها است و به همین خاطر از این حشره برای انجام آزمایشات فوق استفاده شده است.

اولین داروی پیشگیری از زایمان زودرس تایید شد

سازمان غذا و داروی آمریكا، اولین داروی پیشگیری از زایمان پیش از موعد و تولد نوزادان زودرس را تصویب كرد. این دارو برای اولین بار برای پیشگیری از زایمان زودرس در زنانی تایید شده كه حداقل یكبار سابقه وضع حمل پیش از موعد داشته‌اند. داروی فوق «ماكینا» با عنوان علمی «هیدروكسی پروژسترون كاپروئات» نامیده می‌شود و انتظار می‌رود كه خطر زایمان‌های زودرس را به میزان قابل توجهی كاهش دهد.

به گفته كارشناسان، زایمان زودرس خطر ابتلا به نواقص و نارسایی‌های مادرزادی را افزایش می‌دهد و هم موجب ناتوانی‌های مادام‌العمر در سال‌های آتی زندگی كودك می‌شود و گاهی نیز حتی خطر مرگ كودك را در پی دارد. بعلاوه وضع حمل بی‌موقع می‌تواند سلامت مادر را نیز به خطر بیندازد. سخنگوی سازمان غذا و داروی آمریكا در این‌باره متذكر شد كه زایمان زودرس یك مشكل جدی در ایالات متحده است و تقریبا از هر هشت نوزاد در آمریكا یك نوزاد پیش از موعد مقرر یعنی زودتر از 37 هفته تكمیل دوره بارداری به دنیا می‌آید.

 

برچسب ها: سلول‌های بنیادی، داروی درمان هپاتیت C، روشی برای درمان ایدز، ترمیم بافت ها، پیشگیری از زایمان زودرس تعداد بازديد: 959 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز