Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 1 خرداد 1403 - 12:10

5
بهمن
ژنتیك؛ عامل محافظت سیاهپوستان از امراض قلبی

ژنتیك؛ عامل محافظت سیاهپوستان از امراض قلبی

عارضه دردناك آرتریت (التهاب مفصلی) موجب بروز افسردگی حاد در میلیون‌ها نفر از مبتلایان به این عارضه مفصلی در جهان می‌شود.

تحریریه پزشك امروز

 

 

پزشكان آمریكایی در گزارش جدیدی اعلام كردند كه جهش ژنتیكی می‌تواند عامل محافظت‌كننده از سیاه‌پوستان در برابر بیماری‌های قلبی باشد. بر اساس آزمایشات جدید حدود یك‌چهارم از تمام زنان و مردان سیاه‌پوست حامل یك نوع خاص از جهش ژنتیكی هستند كه به میزان قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری‌های عروق كرونری را در آنها كاهش می‌دهد. این جهش در ژنی مشاهده می‌شود كه به افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی در بین دیگر نژادها ارتباط مستقیم دارد.

اما این آزمایشات نشان داد در زنان و مردان سیاه‌پوستی كه حامل این نسخه متفاوت و منفرد هستند، خطر تنگ شدن عروق و یا تشكیل لخته‌های خونی مسدودكننده عروق تا 5 برابر كاهش پیدا می‌كند. دكتر دیان بكر استاد دانشكده پزشكی دانشگاه جان‌هاپكینز و دانشكده بهداشت عمومی بلومبرگ در‌هاپكینز و متخصص اصلی این مطالعات خاطرنشان كرد: مداركی كه اكنون در اختیار داریم برای اولین بار رابطه وراثت را با بیماری‌های قلبی و عروقی در بین آمریكایی‌های آفریقایی تبار تایید می‌كنند و نشان می‌دهند كه این یك ارتباط محافظت‌كننده است.

آرتریت سبب بروز افسردگی حاد می‌شود

نتایج یك مطالعه آماری جدید نشان داده است كه عارضه دردناك آرتریت (التهاب مفصلی) موجب بروز افسردگی حاد در میلیون‌ها نفر از مبتلایان به این عارضه مفصلی در جهان می‌شود. از هر 5 بیمار مبتلا به آرتریت مفصلی سه نفر به دلیل درد مزمن و دایمی دچار افت خلق می‌شوند و در این میان زنان بیشتر آسیب می‌بینند.

این مطالعه از سوی مركز مراقبت آرتریت در انگلیس نشان داده است، نیمی از افراد 20 تا 40 ساله كه به این عارضه مفصلی مبتلا هستند، اظهار می‌دارند كه بیماری آنها را از زندگی معمولی اجتماعی دور نگه داشته و در نتیجه سبب افسردگی در آنها شده است.

این مطالعات كه روی 2 هزار و 263 فرد مبتلا به التهاب مفاصل انجام گرفته آشكار می‌سازد كه 68 درصد از این بیماران احساس افسردگی می‌كنند و این احساس با تشدید درد بدتر می‌شود. از هر 5 بیمار 4 نفر احساس خستگی می‌كنند و نیمی از این بیماران نیز احساس ضعف و ناتوانی دارند. همچنین احتمال بروز افسردگی در زنان مبتلا به آرتریت دو سوم در حالی كه در مردان مبتلا یك دوم است. به‌علاوه زنان در این وضعیت بیشتر احساس تنهایی و ترس دارند.

عمل پیوند پروتزی که در بدن رشد می‌کند!

گروهی از پزشکان ایتالیایی به یک کودک 11 ساله پروتز هوشمندی را پیوند زدند که با رشد فیزیکی و بلند شدن قد کودک بزرگ می‌شود. این عمل جراحی پیوند پروتز که 5 ساعت به طول انجامید و کاملا موفقیت‌آمیز بود در پلی‌کلینیک دانشگاهی «آگوستینو جملی» شهر رم بر روی یک کودک 11 ساله‌ای که در ناحیه استخوان ران پای راست از سرطان استخوان رنج می‌برد انجام شد.

این پروتز هوشمند با افزایش قد فیزیولوژیکی کودک رشد می‌کند و به این ترتیب دو پای کودک به‌طور همزمان و به یک اندازه بزرگ می‌شوند و مشکل طول متفاوت پاهای کودک در دوره رشد حل می‌شود. این هفتمین عمل جراحی از این نوع است که در این کشور انجام می‌شود. این پروتز از جنس تیتانیوم است که با نیترید تیتانیوم پوشیده است. این پروتز را که «موتارس ایکس پند» (Mutars Xpand) نام دارد محققان مدرسه سرطان‌شناسی استخوانی در مونستر آلمان توسعه داده‌اند.

این پروتز از یک دستگاه الکتریکی مینیاتوری تشکیل شده است که در داخل پروتز قرار دارد. این دستگاه از طریق سیگنال‌های با بسامد بالایی که از بیرون به یک دستگاه گیرنده زیرپوستی ارسال می‌شود عمل می‌کند. این پزشکان در این خصوص توضیح دادند: «سیستم ایکس پند بدون نیاز به عمل جراحی مجدد و حتی به دست خود بیمار و یا والدینش و از طریق یک سری اقدامات ویژه می‌تواند به رشد مکانیکی ادامه دهد.» این کودک توانبخشی پس از عمل جراحی را آغاز کرده است و در شرایط کاملا خوبی قرار دارد.

بازسازی درخت ژنتیکی

باکتری پنوموكك

گروهی از دانشمندان انگلیسی موفق شدند درخت ژنتیکی باکتری عامل بیماری ذات‌الریه را بازسازی کنند. باکتری پنوموكك Streptococcus pneumoniae یکی از باکتری‌های بیماریزا و یکی از دشمنان انسان است. این باکتری از سال 1984 تاکنون برای مقاومت در برابر واکسن‌ها و آنتی‌بیوتیک‌ها سه‌چهارم از ژنتیک خود را تغییر داده است. اکنون گروهی از دانشمندان موسسه Wellcome Trust Sanger انگلیس موفق شدند درخت ژنتیکی Streptococcus pneumoniae را بازسازی کنند.این محققان با بررسی ژنوم 240 نمونه از این باکتری که از مردم بیمار در 22 کشور در طول سال‌های 1984 تا 2008 جمع‌آوری شده بود به این درخت ژنتیکی دست یافتند.

این درخت ژنتیکی نشان می‌دهد که این باکتری چگونه توانسته است در طول زمان در مقابل آنتی‌بیوتیک‌ها و باکتری‌ها مقاوم شود. نتایج این تحقیقات می‌تواند به توسعه داروهای جدید در مبارزه با باکتری ذات‌الریه کمک کند. تازه‌ترین محاسبات نشان می‌دهد که ذات‌الریه یا سینه‌پهلو یک عامل شایع مرگ به‌ویژه در میان کودکان است.

این باکتری در سال 2000 سبب بروز 14.5 میلیون بیماری خطرناک در کودکان بین 1 تا 5 سال و سبب مرگ حدود 826 هزار کودک شد. نتایج این تحقیقات حاکی از آن است که این باکتری حدود هر 15 هفته یکبار حروف DNA خود را برای مقاومت در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها تغییر می‌دهد.

 

برچسب ها: آرتریت سبب بروز افسردگی، پیوند پروتزی، باکتری پنوموكك، باکتری عامل بیماری ذات‌الریه، التهاب مفصلی تعداد بازديد: 683 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز