Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 11:49

22
فروردین
ایجاد اولین پروتئین‌های مصنوعی

ایجاد اولین پروتئین‌های مصنوعی

كسانی كه گروه خونی آنها «O» باشد كمتر در معرض خطر حمله قلبی هستند.

تحریریه پزشك امروز

 

 

 

دانشمندان آمریکایی موفق شدند گروهی از پروتئین‌های مصنوعی را ایجاد کنند که در آزمایشگاه تقریبا همانند محیط طبیعی عمل می‌کنند. در ارگانیسم‌های زنده، پروتئین‌ها در اندامک‌های سلولی ویژه ای به نام «ریبوزم‌ها» تشکیل می‌شوند.اطلاعات لازم برای ساخت پروتئین‌ها در DNA که در داخل هسته سلول قرار دارد نوشته شده است.

در حقیقت DNA از یک RNA پیام رسان که از هسته خارج شده و اطلاعات را به ریبوزم‌ها انتقال می‌دهد خارج می‌شود. این اطلاعات به صورت یک کد سه حرفی خوانده می‌شود و یک آمینواسید را تشکیل می‌دهد. یک پروتئین حداقل از صد آمینواسید ساخته می‌شود.

اکنون گروهی از محققان به سرپرستی «مایکل هخت» استاد شیمی دانشگاه پرینستون برای اولین بار موفق شدند پروتئین‌های کارآمدی را ایجاد کنند که به روشی کاملا متفاوت از آنچه در بدن ارگانیسم‌های زنده ایجاد و تکثیر می‌شوند ساخته شود به طوری که این محققان با استفاده از یک گام بلند در بیولوژی سنتزی موفق شدند این پروتئین‌ها را به روشی مصنوعی ایجاد کنند.

به منظور دستیابی به این هدف، این دانشمندان حدود یک میلیون زنجیره آمینواسید تولید کردند که داخل ساختارهای سه بعدی پیچ خورده بودند. سپس این محققان، برخی از این مولکول‌ها را انتخاب کرده و وارد 27 نمونه از باکتری «E.coli» کردند. نتایج این تحقیقات به‌طور شگفت‌انگیزی نشان داد که این میکروارگانیسم‌ها با استفاده از این ماشین‌های مولکولی عجیب و جدید رشد کردند.

به‌ویژه، این پروتئین‌ها چهار ژن را که برای حیات ضروری هستند به خدمت گرفتند. در مرحله بعد، این باکتری‌ها در کنار باکتری‌های گروه کنترل که بدون ژن و بدون پروتئن‌های جدید بودند در شرایط استرس محیطی قرار گرفتند. نتایج این تحقیقات نشان داد که باکتری‌های گروه کنترل همگی مردند در حالی که باکتری‌های دارای پروتئین‌های مصنوعی موفق شدند کلونی تشکیل دهند.

این نتایج زمانی حیرت‌انگیزتر می‌شوند که به این نکته توجه شود که هرگز مشابه این پروتئین‌های مصنوعی در محیط‌های طبیعی وجود نداشته‌اند.

ژن ضربان قلب کشف شد

دانشمندان ایتالیایی موفق شدند ژنی را کشف کنند که با اثر گذاشتن بر روی یکسری کانال‌های یونی ضربان قلب را می‌سازد. محققان لابراتوار فیزیولوژی مولکولی و نوروبیولوژی دانشگاه میلان ژنی به نام Hcn4 را کشف کردند. این ژن با عمل بر روی یک کانال یونی که همچنین با عنوان «کانال تنظیم ضربان قلب» یا «کانال‌های پیس میکر» نیز شناخته می‌شود ضربان‌های قلب را تنظیم می‌کند. حضور این کانال‌ها در سلول‌های خود- ریتمی قلب برای فعالیت لحظه‌ای و تنظیم تعداد ضربان‌ها اساسی است.

این نوع کانال‌ها در دهه 70 کشف شدند. ارتباط میان این کانال‌ها و فعالیت ریتم قلب در تحقیقات پیشین تائید شده بود اما علت مستقیم عملکرد این کانال‌ها در کنترل فعالیت ریتم و تعداد تپش‌ها هنوز مشخص نبود. اکنون این محققان با استفاده از موش‌های اصلاح ژنتیکی شده‌ای که در آنها ژن Hcn4 غیرفعال شده بود کشف کردند که قلب این موش‌ها با کاهش شدید تعداد ضربان قلب مواجه شد.

به این ترتیب این دانشمندان نشان دادند که ژن Hcn4 مستقیما این کانال‌ها را کنترل می‌کند و این کانال‌ها نیز مستقیما ضربان قلب را تنظیم می‌کنند به طوری که عملکرد بد کانال‌های «پیس میکر» منجر به بروز آسیب‌های قلبی می‌شود. کنترل تعداد تپش‌های قلب یک جنبه بنیادی از درمان‌های مختلف برای کنترل تپش قلب است.

هشدار FDA در مورد خطر یك داروی قلب برای كبد

مقامات سازمان غذا و داروی آمریكا در گزارش جدیدی نسبت به خطرات و مضرات ناشی از مصرف نوعی داروی قلب برای كبد هشدار دادند. این دارو تولید یك شركت بزرگ داروسازی فرانسوی است كه به گفته پزشكان، مصرف آن در برخی از بیماران سبب بروز آسیب‌های كبدی جدی می‌شود.

این پزشكان می‌گویند خطر فوق به حدی جدی است كه دو بیمار مصرف‌كننده این دارو حتی مجبور شده‌اند كه كبد پیوندی دریافت كنند. داروی مزبور «دروندارون» نام دارد كه نام تجاری آن نیز «مولتاك» است. این دارو در سال 2009 تایید شد و پس از آن حداقل فقط 492 هزار بار برای بیماران آمریكایی تجویز شده تا به درمان ضربان غیر طبیعی قلب كمك كند.

سازمان غذا و داروی آمریكا در بیانیه جدید خود نسبت به مضرات و خطرات این دارو به مردم و متخصصان بهداشتی هشدار داد و تاكید كرد برچسب‌های اطلاعاتی روی این دارو باید تغییر كند تا در مورد خطرات آن برای كبد به مصرف‌كنندگان اطلاع‌رسانی شود. این سازمان تاكید كرد داروی فوق نباید برای مبتلایان به نارسایی‌های شدید قلبی تجویز شود.

 معجزه گروه خونی در پیشگیری از حمله قلبی

متخصصان قلب و عروق در دانشگاه پنسیلوانیا دریافته‌اند كسانی كه گروه خونی آنها «O» باشد كمتر در معرض خطر حمله قلبی هستند. این متخصصان به طور همزمان، ژنی را نیز شناسایی كرده‌اند كه خطر بروز بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد.

آنها می‌گویند داشتن گروه خونی «O» در مواقعی كه عروق بسته می‌شوند، یك گارد محافظ در برابر بروز حمله قلبی است. دكتر مورداخ ریلی، استادیار پزشكی در انستیتو قلب و عروق دانشگاه پنسیلوانیا و گروه مطالعاتی وی در این باره خاطرنشان كردند: ژن‌های خاصی در بدن وجود دارند كه عروق قلب را در معرض تشكیل لخته‌های خونی قرار می‌دهند.

از سوی دیگر ژن‌های متفاوتی هم وجود دارند كه خطر حمله قلبی را پس از شكل گیری لخته‌ها در عروق افزایش می‌دهند. بر همین اساس یكی از ژن‌هایی كه از قلب در برابر حمله قلبی محافظت می‌كند مشخصا در افرادی یافت می‌شود كه گروه خونی «O» دارند. این یافته روابط چند جانبه بین ژنتیك و سلامت قلب و عروق را تایید می‌كند.

بررسی‌های فوق روی تقریبا 13 هزار فرد مبتلا به بیماری عروق كرونری در مقایسه با 7400 فرد سالم انجام گرفته است. 

 

برچسب ها: داروی قلب، پروتئین‌های مصنوعی، ریبوزم‌ها، آمینواسید، ژن ضربان قلب، کانال‌های پیس میکر، فعالیت ریتم قلب، پیشگیری از حمله قلبی تعداد بازديد: 659 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز