Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 09:14

22
خرداد
آشنایی با معایب و مزایای کرم‌های کورتون دار

آشنایی با معایب و مزایای کرم‌های کورتون دار

پوست، بزرگ‌ترین اندام انسان است با تغییر نحوه فعالیت سلول‌های ایمنی بدن، جهت خنثی کردن موارد خارجی مانند ویروس‌ها یا باکتری‌ها و عفونت‌های مختلف به همراه تعداد زیادی از سلول‌های دفاعی، خواهند پرداخت.

به قلم : دکتر هما فاتحی ؛ پوست، مو و زیبایی

 

تحریریه زندگی آنلاین : پوست، بزرگ‌ترین اندام انسان است با تغییر نحوه فعالیت سلول‌های ایمنی بدن، جهت خنثی کردن موارد خارجی مانند ویروس‌ها یا باکتری‌ها و عفونت‌های مختلف به همراه تعداد زیادی از سلول‌های دفاعی، خواهند پرداخت. در این شرایط سلول‌های ایمنی بدن به تولید سمومی می‌پردازند که موجب افزایش التهاب بدن شما خواهند شد. یکی از راه‌های عالی برای درمان این مشکلات با تجویز پزشک استفاده موضعی از کورتون‌ می‌باشد. کورتون ها جهت کاهش این التهاب به تعدیل این اتفاق و کاهش التهاب می‌پردازند تا از بروز هرگونه آسیب‌های بافتی که ممکن است به دلیل این التهاب رخ دهد، جلوگیری کنند. ازآنجایی‌که قسمت آسیب‌دیده رگ‌های خونی گشادی دارد و دچار تورم، قرمزی و مشکلات این‌چنینی است، کورتون با انقباض رگ‌های خونی، موجب کاهش تورم، درد و قرمزی پوست خواهد شد. پمادها و کرم‌ها می‌توانند در این زمینه عالی عمل کنند؛ زیرا به‌طور مستقیم بر روی قسمت آسیب‌دیده قرارگرفته و دارای عوارض جانبی فوق‌العاده کمتری نسبت به نمونه‌های خوراکی هستند؛ اما به زمان بیشتری نسبت به مدل‌های دیگر احتیاج دارند تا اثر کامل خود را طبق دستور پزشک بگذارند.

بیشتربخوانید:

معایب و مزایای کرم های کورتون دار

 

 

 

عملکرد کورتون بر پوست

پروستاگلاندین ها عامل‌های التهابی و حساسیت‌زا در بدن هستند که گاهی توسط سیستم ایمنی بدن ترشح می‌شوند که با حضور داروهای کورتونی، مانع از تولید این مواد التهابی می‌شوند.

مزایای کورتون

کورتون ها جهت تسکین التهاب ایجادشده در نواحی مختلف بدن به کار می‌روند. آن‌ها باعث کاهش تورم، قرمزی، خارش و واکنش‌های آلرژیک می‌شوند. همچنین به‌عنوان بخشی از پروسه درمانی در بیماری‌های مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرند مانند آلرژی‌های شدید یا مشکلات پوستی، آسم، آرتریت و برخی بیماری‌های دیگر که توسط پزشک تشخیص داده می‌شود.

 

انواع کورتونهای موضعی

کورتیکواستروئید ها که به نام کورتون نیز شناخته می‌شوند بر اساس قدرتشان گروه‌بندی می‌شوند.

کورتیکواستروئیدهای بسیار قوی: کلوبتازول (Clobetasol)، هالوبتازول (Halobetasol)

کورتیکواستروئیدهای قوی: دزوکسی متازون (Desoximetasone)، هالسینوناید (halcinonide)، تریامسینولون (Triamcinolone)

کورتیکواستروئیدهای متوسط: بتامتازون (betamethasone)، فلوئوسینولون (Fluocinolone)، فلوتیکازون (Fluticasone)، مومتازون (Mometasone)

کورتیکواستروئیدهای ضعیف: هیدروکورتیزون (Hydrocortisone)

 بیشتربخوانید:

چرا جای زخم روی پوست باقی می‌ماند؟

 

 

 

کورتیکواستروئیدهای موضعی در اشکال زیر در دسترس هستند:

کرم

پماد

لوسیون

محلول

اسپری

 

پماد کورتون برای اگزما

اگزما نام گروهی از بیماری‌هایی است که سبب قرمزی، خارش پوست و التهاب پوست می‌شود. برای کنترل اگزمای پوست خفیف تا متوسط، کرم و پمادهای استروئیدی (کورتون) توصیه شوند. کرم و پمادهای استروئیدی با قدرت‌های متفاوتی در دسترس بیماران قرار دارد. معمولاً کرم و یا پمادهای استروئیدی، یک یا دو بار در روز مورداستفاده قرا می‌گیرند که در کاهش علائم مؤثر بوده و به مرطوب شدن پوست کمک می‌نمایند. کورتون موجب مهار و سرکوب التهاب در بافت های بدن می‌شود.

کرم کورتون برای جوش

کورتون موضعی هیچ تأثیری بر روی درمان جوش ندارد. شاید کمی از قرمزی و التهاب را به‌طور موقت بهتر کند.

 بیشتربخوانید:

4 تصور نادرست رایج درباره پیری زودرس پوست

 

 

 

چگونه از پمادهای کورتونی استفاده کنیم؟

نکات زیر دستورالعمل‌های کلی برای استفاده کرم‌ها و پمادها می‌باشد:

ابتدا پوست محل درگیر را به‌دقت با آب و صابون بشویید و سپس خشک‌کنید. پوست خشک را نسائید.

زمانی که تیوب را برای اولین بار استفاده می‌کنید ممکن است برای باز کردن بخش بسته سر تیوب به نقطه انتهایی درب آن نیاز داشته باشید.

مقداری از پماد را به بیرون فشار دهید طوری که بتوان با آن لایه‌نازکی را روی پوست درگیر پوشش داد.

کرم یا پماد را به‌صورت یک‌لایه نازک روی ناحیه درگیر بزنید.

با ملایمت ماساژ دهید تا ناپدید شود.

 

افراد منع از مصرف کورتون

برخی افراد بهتر است در مصرف این داروها محتاط باشند، ازجمله:

سالمندان: این داروها در سالمندان مبتلابه فشارخون بالا و پوکی استخوان باعث بروز عوارض جانبی بیشتری می‌شود. شانس احتمال ابتلا این بیماری در زنان شایع‌تر است.

کودکان: مصرف کورتیکواستروئیدها می‌تواند منجر به سرخک یا آبله‌مرغان شود.

زنان شیرده: کورتیکواستروئیدها با تأثیر در شیر مادر می‌تواند باعث تأخیر در رشد کودکان شود.

 

معایب کورتون برای پوست

نمونه‌های موضعی به‌ندرت خطرات جدی به همراه دارند. یکی از شایع‌ترین عوارض جانبی برای پوست شما، سوزش بیش‌ازاندازه است. همچنین ممکن است عوارض جانبی که رایج نیستند ازجمله نازک شدن پوست، بدتر شدن عفونت سابق، آکنه، قرمزی پوست، خارش را نیز تجربه کنید. اگر به مدت‌زمان طولانی به استفاده از آن‌ها ادامه دهید، ممکن است توسط خون جذب‌شده و مشکلات داخلی مانند کاهش رشد در کودکان، سندرم کوشینگ و غیره را نیز تجربه کنید.

بیشتربخوانید:

پوکی استخوان، بیماری خاموش در زنان

 

 

برچسب ها: پوکی استخوان، فشارخون بالا، التهاب، خشکی پوست، سیستم ایمنی بدن، کورتون، لک پوستی، دکتر هما فاتحی تعداد بازديد: 137 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز