Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 11:16

18
بهمن
راهکارهای پزشکی برای سفت شدن پوست

راهکارهای پزشکی برای سفت شدن پوست

پوست بزرگ‌ترین اندام شما است که یک سد محافظ در برابر محیط پیرامون بدن را تشکیل می‌دهد. درونی‌ترین لایه پوست شامل پروتئین‌ها از جمله کلاژن و الاستین است. کلاژن که 80 درصد از ساختار پوست را تشکیل می‌دهد

به قلم: دکتر هما فاتحی - پوست، مو و زیبایی

 

تحریریه زندگی آنلاین : پوست بزرگ‌ترین اندام شما است که یک سد محافظ در برابر محیط پیرامون بدن را تشکیل می‌دهد. درونی‌ترین لایه پوست شامل پروتئین‌ها از جمله کلاژن و الاستین است. کلاژن که 80 درصد از ساختار پوست را تشکیل می‌دهد، سفتی و استحکام پوست را فراهم می‌کند. الاستین نیز به پوست قابلیت ارتجاعی داده و کمک می‌کند تا پوست شما سفت و کشسان باقی بماند. به علت اینکه پوست صورت و گردن نسبت به پوست سایر قسمت‌های بدن حساس‌تر است، بیشتر دستخوش تغییرات مخرب نظیر بالا رفتن سن، پرتو نور خورشید، افزایش وزن و استعداد ژنتیکی می‌شوند. این تغییرات عمدتاً ناشی از کاهش انعطاف‌پذیری پوست به دلیل تغییر در تناسب بافت‌های کلاژن و الاستین و همچنین کاهش میزان آب پوست، کاهش میزان بافت چربی و ضعیف شدن ماهیچه‌های لایه زیرین پوست می‌باشد. متدهای بسیار متنوعی برای درمان مشکل شلی پوست ابداع و کشف شده است که در ادامه بدان می‌پردازیم.

بیشتربخوانید:

مراقبت های پس از تزریق بوتاکس

 

 

 

علل شل شدن پوست

عوامل متعددی به شلی پوست کمک می‌کند:

* طول مدت اضافه وزن: به طور کلی، افراد هرچه مدت زمان بیشتری دچار اضافه وزن یا چاقی باشند، پس از کاهش وزن، پوست آن‌ها به دلیل از دست دادن الاستین و کلاژن، شلی و افتادگی بیشتری خواهد داشت.

* مقدار وزن از دست داده: به طور معمول کاهش وزن 46 کیلوگرم به بالا، نسبت به کاهش وزن متعادل، باعث به جا ماندن مقدار بیشتری پوست شل و آویزان می‌شود.

* سن و سال: هر چه پوست پیرتر باشد، کلاژن کمتری نسبت به پوست جوان‌تر دارد و تمایل بیشتری به شل شدن بعد از کاهش وزن دارد.

* ژنتیک: ژن‌های فرد ممکن است چگونگی واکنش پوست به افزایش و کاهش وزن را تحت تأثیر قرار دهد.

* قرار گرفتن در معرض خورشید: نتایج تحقیقات نشان داده که قرار گرفتن پوست در معرض نور خورشید به صورت مزمن و در مدت طولانی موجب کاهش تولید کلاژن و الاستین پوست شده و ممکن است به شل شدن آن کمک کند.

* سیگار کشیدن: مصرف سیگار منجر به کاهش تولید کلاژن جدید و آسیب به کلاژن موجود می‌شود و در نتیجه موجب شلی و افتادگی پوست صورت می‌گردد.

* ضعف طحال: طحال در فیلتر کردن خون سوداوی نقش مهمی ایفا می‌کند. اگر طحال تحت تأثیر عواملی مانند یبوست شدید دچار ضعف در عملکرد شود، نمی‌تواند به خوبی خون سوداوی را تصفیه کند در نتیجه پوست دچار شلی و افتادگی خواهد شد.

 بیشتربخوانید:

عوارض تزریق ناشیانه بوتاکس

 

 

 

روش‌های سفت کردن پوست

درمان‌های موضعی

کرم‌ها، لوسیون‌ها و سرم‌هایی که حاوی ترکیباتی مانند رتینول هستند می‌توانند باعث بهبود خاصیت ارتجاعی ناحیه اطراف چشم و روی پوست صورت شوند. محصولات بدون نسخه (OTC) و داروهای تجویزی می‌توانند در این مورد به شما کمک کنند. رتینوئیدهای تجویزی مانند ترتینوئین باعث افزایش تولید کلاژن می‌شوند. این‌ها معمولاً نتایج قابل توجه‌تری نسبت به همتایان بدون نسخه خود ایجاد می‌کنند.

 

آر اف فرکشنال

دستگاه آر اف فرکشنال یک دستگاه رادیوفرکانسی پرکاربرد در حوزه زیبایی در پزشکی است که علاوه بر برطرف کردن چین و چروک‌های پوست صورت باعث افزایش لیفت پوست نیز می‌شود. این دستگاه در قسمت درم پوست ایجاد حرارت می‌کند و از این طریق کلاژن سازی در پوست را تحریک می‌کند.

 

تزریق ژل

تزریق ژل به صورت از دیگر روش‌های درمان افتادگی پوست است که در دو نوع قابل جذب و غیر قابل جذب به کار می‌روند. فیلرهای غیرقابل جذب هم می‌توانند عوارض جانبی زیادی در پی داشته باشند؛ به همین سبب استفاده از آن‌ها در چند سال اخیر کاهش چشمگیری پیدا کرده است. برای لیفت پوست از ژل‌های قابل جذب مانند کلاژن، هیالورونیک اسید و پلی لاکتیک اسید استفاده می‌شود. ماندگاری این روش به نوع ژل و برند ژل بستگی دارد.

 

کربوکسی تراپی

کربوکسی تراپی پوست تنها روشی برای درمان شل شدگی و افتادگی پوست نیست و می‌تواند مشکلات بسیار دیگر مانند تیرگی اطراف چشم ، جای زخم یا جوش و آکنه را نیز برطرف کند. این روش را می‌توان برای برطرف کردن ترک‌های پوستی ناشی از بارداری یا افزایش وزن نیز به کار برد. در کربوکسی تراپی از گاز کربن دی اکسید برای درمان استفاده می‌شود. در واقع این گاز از طریق دستگاه مخصوص وارد قسمت مورد نظر می‌شود و سپس بدن برای مقابله با عوارض تجمع CO2 خون بیشتری را به منطقه می‌فرستند. در نتیجه اکسیژن رسانی به پوست بسیار بهتر خواهد شد و مواد مغذی مورد نیاز آن نیز به اندازه کافی می‌رسد. به این ترتیب سلول‌های پوستی فعال‌تر می‌شوند و شرایط آن بهتر می‌شود.

 بیشتربخوانید:

طرز تهیه ماسک خانگی برای پوست‌های چرب و خشک

 

 

 

تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس روشی سریع و در عین حال آسان است که می‌تواند در کم‌ترین زمان ممکن مشکل افتادگی را رفع کند؛ اما این روش برای افتادگی‌های خفیف کاربرد دارد و یک روش موقت است. این روش مورد تأیید سازمان غذا و دارو نیز قرار گرفته است و جزء روش‌های بدون عارضه به حساب می‌آید.

 

تزریق چربی

کاهش حجم چربی پوست یکی از دلایل شل شدگی و افتادگی پوست است. تزریق چربی به صورت ، یک راهکار مناسب برای افرادی است که در اثر این عامل دچار شلی پوست شده‌اند. این روش جزء روش‌های ایمن و کم عارضه محسوب می‌شود. همچنین این روش می‌تواند خشکی پوست را نیز درمان کند و روند پیری صورت را به تعویق اندازد. چربی‌های تزریق شده به پوست صورت از نواحی ران، باسن و بازو به روش‌های غیرتهاجمی مختلف چون روش لیپوماتیک برداشته می‌شوند. این روش به صورت سرپایی انجام می‌شود و نیاز به بیهوشی وجود ندارد.

 

لیزر

در لیزر از پرتوهای پرتوان نوری استفاده می‌شود که این پرتوها ضمن برخورد به اپیدرم به لایه‌های زیرین پوست نفوذ پیدا می‌کنند و سلول‌های پوست را وادار به تولید کلاژن و الاستین می‌کنند. در اثر این روش پوست خاصیت ارتجاعی خود را به دست می‌آورد. همچنین لیزر باعث افزایش گردش خون در پوست می‌شود و از این طریق افزایش ترشح فاکتورهای جوان ساز پوست می‌شود؛ در نتیجه در کمترین زمان ممکن پوست فرد لیفت می‌شود.

بیشتربخوانید:

اهمییت پیشگیری ازپیری پـوست د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر میـانسالی

 

 

 

هایفو

هایفوتراپی پوست ، درمانی سریع، بدون درد و مؤثر برای سفت شدن پوست است. هایفو در واقع یک سونوگرافی متمرکز شده با شدت بالا است. هایفو با استفاده از یک دستگاه سونوگرافی با بزرگنمایی بالا جهت تولید گرما پوست زیر محل تحت درمان را هدف می‌گیرد. هایفو یک درمان غیر تهاجمی است و به پزشک اجازه می‌دهد که لایه‌های زیرین پوست را ببیند تا بتواند محل دقیق تولید گرما را مشخص کند. هایفو می‌تواند برای رفع افتادگی پوست و حتی جلوگیری از این روند در مراحل ابتدایی مورد استفاده قرار گیرد. در ابتدا ژل سرد روی منطقه تحت درمان اعمال می‌شود. هنگامی که ژل مورد استفاده قرار می‌گیرد، دستگاه سونوگرافی روی آن قرار گرفته و برای دیدن لایه‌های زیرین پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد. هنگامی که مناطق مورد نیاز برای درمان مشخص می‌شوند، دستگاه سونوگرافی برای تولید گرما در مکان‌های مشخص شده مورد استفاده قرار می‌گیرد. گرما باعث کاهش اندازه خطوط موجود و همچنین استحکام فیبرهای کلاژن و تولید کلاژن جدید می‌شود. این استحکام باعث ایجاد اثر لیفتینگ در صورت بیمار می‌شود که نتیجه بسیار مطلوبی است.

 

کرایولیپولیز (کاهش سرمایشی چربی)

کرایولیپولیز کاهش سرمایشی چربی، لیپوساکشن غیر جراحی برای درمان و کاهش چربی است که موجب لیفت پوست گردن و همچنین کاهش سلولیت می‌شود. کاهش سرمایشی چربی یک تکنیک رادیو فرکانسی (RF) حرارت دادن بافت نرم تحت دمای نظارت شده برای کاهش چربی و سفت کردن پوست است. کاهش سرمایشی چربی یک تکنولوژی رادیو فرکانسی غیر جراحی برای بهبود سلولیت ، سفت کردن پوست و کاهش چربی است. دستگاه رادیو فرکانسی خارجی به ناحیه فرم گیری مربوطه اعمال می‌شود و روی لایه نازک ژل اولتراسوند به‌آرامی به جلو و عقب حرکت می‌کند. نوسان جریان الکتریکی پوست و بافت نرم را گرم می‌کند، کلاژن را تحریک می‌کند و سلول‌های چربی موجود در ناحیه را کاهش می‌دهد.

بیشتربخوانید:

ماسک های فوق‌العاده برای جوانسازی پوست

 

 

 

نخ‌های PDO

یکی از روش‌های لیفت صورت بدون جراحی، استفاده از نخ‌های خار دار یا PDO است. در این روش، نخ‌های مخصوص استریل شده که قابلیت جذب در پوست دارد، زیر پوست قرار می‌گیرد و قابل رؤیت نیست. وقتی نخ‌ها در جای خود قرار گرفتند، فرآیند کلاژن سازی طبیعی پوست صورت و سلول‌سازی با اثر جذب شدن نخ در بدن، فعال خواهد شد. کار نخ‌ها، ثابت نگه‌داشتن موقعیت جدید پوست و بافت‌ها می‌باشد که در یک جلسه صورت می‌پذیرد. سلول‌های فیبروپلاست پوست، تولید پروتئین کلاژن کرده و سبب سفت شدن پوست و ارتقاء ضخامت بافت زیر پوست می‌شود.

 

اندولیفت

یکی دیگر از روش‌های بدون تزریق برای لیفت صورت، اندولیفت پوست است. در این تکنیک از نور لیزر با طول موج ۱۴۷۰ نانومتر استفاده می‌شود. این روش بدون نیاز به بیهوشی یا ایجاد زخم و تزریق و در بعضی موارد بدون استفاده از ماده بی‌حسی موضعی انجام می‌شود و نتایج آن شگفت‌انگیز است. به کمک نور لیزر، چربی‌های زیر پوست تجزیه می‌شوند تا شلی و پف ناشی از تجمع آن‌ها از بین برود. علاوه بر این تحریک سلول‌های تولیدکننده کلاژن باعث ترمیم بافت‌های آسیب دیده و سفت شدن پوست خواهد شد.

 

 

برچسب ها: پوست، تزریق چربی، چین و چروک، مراقبت از پوست، پیری زودرس، جوانسازی پوست، بوتاکس، لایه برداری پوست، کلاژن سازی، هایفوتراپی، سفت شدن پوست، کربوکسی تراپی، افتادگی پوست، لیفت، آر اف فرکشنال، فیشیال، دکتر هما فاتحی تعداد بازديد: 143 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز