Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 21:41

1
اردیبهشت
نسخه مراقبت از پوست

نسخه مراقبت از پوست

معمولاً در ایام تعطیلات، مردم شب‌ها تا دیروقت مشغول دیدوبازدید و تماشای تلویزیون هستند و به همین دلیل ساعت خوابیدن هم خیلی دیرتر از زمان معمول می‌شود. این در حالی است که خواب کافی شبانه یکی از مهم‌ترین اصول همیشگی حفظ شادابی و سلامت پوست است.

دکتر محمد علی نیلفروش‌زاده - فوق تخصص پوست، مو و جراحی زیبایی

 

تحریریه زندگی آنلاین : بهار از راه می‌رسد؛ با همه زیبایی، طراوت . فرصتی که قطعاً می‌تواند مجالی برای دوری از مشغله‌های روزمره، صرف وقت بیشتر همراه عزیزان، سفر و... باشد، اما گاهی میان همه این خوبی‌ها توجه به سلامت قدری کمرنگ می‌شود و پس از آن باید به فکر رفع آن‌ها بود. سلامت و شادابی پوست نیز مستثنی نیست و برخی عادات رایج در زمان تعطیلات می‌توانند تأثیرات مطلوبی داشته باشند که در ادامه می‌خوانید.

 بیشتربخوانید:

از بزرگترین اندام بدن در فصل بهار درست مراقبت کنید

 

بی‌خوابی‌های شبانه

معمولاً در ایام تعطیلات، مردم شب‌ها تا دیروقت مشغول دیدوبازدید و تماشای تلویزیون هستند و به همین دلیل ساعت خوابیدن هم خیلی دیرتر از زمان معمول می‌شود. این در حالی است که خواب کافی شبانه یکی از مهم‌ترین اصول همیشگی حفظ شادابی و سلامت پوست است. از طرفی، دیر خوابیدن شب، دیر بیدار شدن صبح را نیز در پی دارد که این مسئله نیز تأثیر خوبی بر پوست ندارد. گرچه این رویه طی یک یا دو شب نمی‌تواند خیلی جدی باشد اما مسلماً وقتی به عادت تبدیل می‌شود، نظم خواب را به هم میزند و باعث بروز مشکلات پوستی عدیده‌ای مانند تورم، تیرگی یا چروک زیر چشم‌ها می‌شود.

 

خوابیدن بدون پاک کردن مواد آرایشی از روی پوست

یکی از شایع‌ترین عادات اشتباه و آسیب‌رسان به پوست، خوابیدن بدون پاک کردن مواد آرایشی از روی صورت است. همه خانم‌ها به جرأت می‌توانند اظهار کنند حداقل یک‌بار در زندگی خود این تجربه را داشته‌اند اما باید دانست اگر پوست قادر به صحبت با ما بود قطعاً از این آسیب‌ها شکایت می‌کرد. از خوابیدن با صورت مملو از انواع ترکیبات آرایشی به‌شدت بپرهیزید زیرا تماس طولانی‌مدت سلول‌های پوست با اجزای مختلف تشکیل‌دهنده ترکیبات آرایشی در طول شب، روندترمیم و بازسازی پوست و درنتیجه شادابی و سلامت آن را تحت تأثیر قرار خواهد داد و می‌تواند در افراد مستعد منجر به بروز طیف وسیعی از ضایعات جلدی مانند بروز درماتیت‌‌های تماسی و جوش‌های پوستی شود. در انتهای شب، زمانی را به پاک کردن مواد آرایشی اختصاص دهید.

 

افراط در مصرف شیرینی، آجیل و خوراکی‌های چرب

ازجمله عادات تغذیه‌ای نادرست که تأثیر نامطلوبی بر سلامت پوست دارد، افراط در مصرف خوراکی‌های چرب و شیرین است که معمولاً در ایام تعطیلات به خاطر مهمانی‌ها و تمایل به مصرف انواع شیرینی، آجیل و... شایع است. این حالت عاملی است که نه‌تنها اضافه‌وزن و چاقی را در پی دارد، بلکه می‌تواند زمینه‌ساز مشکلات پوستی مختلفی مانند جوش و آکنه شود.

  بیشتربخوانید:

پوستتان را بهاری کنید

 

 

بی‌توجهی به پاکسازی پوست و استعمال نامرتب کرم ضد آفتاب

مراقبت‌های روزانه پوست از جمله استعمال مرتب کرم ضد آفتاب و پاکسازی پوست معمولاً طی دوران تعطیلات بنابر دلایلی مانند عجله برای بیرون رفتن از منزل، شرایط سفر، خواب و... فراموش می‌شود. درواقع پوست همیشه در مواجهه با عوامل محیطی مانند تشعشعات ماورای بنفش نور خورشید یا آلودگی‌هایی مانند دود سیگار، گردوغبار، آلاینده‌های جوی، ذرات باقیمانده از مواد آرایشی، سبوم، سلول‌های مرده پوست و... است. عدم پاکسازی پوست منجر به تجمع آلودگی‌ها و سلول‌های مرده روی پوست و درنتیجه بروز عوارض جلدی متعدد و کاهش طراوت و شادابی پوست می‌شود. از طرفی با توجه به طولانی شدن روزها و درنتیجه مواجهه بیشتر با نورخورشید؛ استفاده نامرتب از کرم ضد آفتاب می‌تواند به‌تدریج زمینه‌ساز عوارض جلدی متعددی مانند ایجاد کک‌ومک و شمارهای پوستی یا تشدید برخی بیماری‌های پوستی شود.

 

بی‌تحرکی و تنبلی

گرچه تعطیلات فرصت خوبی برای استراحت و تجدید قوا برای آغاز فعالیت‌های روزمره و کاری است، مسلماً به معنای صرفاً خوردن و خوابیدن نخواهد بود. کاهش شدید فعالیت بدنی در تعطیلات نسبتاً طولانی علاوه بر تقویت زمینه اضافه‌وزن روی سلامت و شادابی پوست نیز تأثیر سوء می‌گذارد.

تعجب نکنید! پژوهشگران کنار اشاره به تأثیرات متعدد ورزش بر سلامت جسم و روح یادآور می‌شوند افرادی که به‌طور منظم 2 تا 3 بار در هفته به مدت حداقل 30 دقیقه پیاده‌روی دارند، پوست جوان و شاداب‌تری نسبت به دیگران دارند زیرا ورزش از طریق افزایش خون‌رسانی به پوست موجب بهبود تغذیه و اکسیژن‌رسانی به سلول‌های پوستی و تسهیل دفع مواد زائد از آن می‌شود که طراوت و درخشندگی هرچه بیشتر پوست را به دنبال خواهد داشت.

 

اصول سلامت بخشی که در مهمانی‌ها و سفرهای نوروزی کمرنگ می‌شود

در دوران تعطیلات و به‌خصوص سفربرخی نکات ضروری بهداشتی در مورد پوست به‌خصوص نسبت به کودکان جدی گرفته نمی‌شود، حال‌آنکه پوست نوزادان و کودکان لطیف و حساس است و بیشتر مستعد ابتلا به ناراحتی‌های پوستی خواهد بود. به همین دلیل انتخاب محصولات بهداشتی نامناسب یا شستشوی ناکافی زمینه‌ساز حساسیت و تحریکات پوستی می‌شود.

 

استفاده مشترک از وسایل شخصی

بسیار دیده می‌شود زمانی که در مهمانی، نیاز به شستشوی کودک وجود دارد مادر از شوینده‌ای که میزبان در اختیار وی قرار می‌دهد استفاده می‌کند، بی‌آنکه توجه داشته باشد محصول ممکن است برای پوست کودک مناسب نباشد. علاوه بر این اگر حوله و لباس کافی همراه نداشته باشد نیز از وسایل کودکان میزبان استفاده می‌شود که این مسئله اوضاع را بدتر خواهد کرد. حوله و لباس به‌خصوص لباس‌های زیر فقط مختص استفاده شخصی است زیرا باکتری‌های پوستی و احیاناً قارچ، انگل و عوامل بیماری‌زا به فرد دیگر سرایت می‌کند و زمینه‌ساز عفونت‌های میکروبی و قارچی خواهد شد. این مسئله در مورد استفاده از رختخواب، روسری، شانه یا دیگر وسایلی که مستقیم با پوست در تماس است نیز وجود دارد. باید اشاره کرد آلودگی به شپش به‌عنوان یکی از شایع‌ترین مشکلات پوست و مو در کودکان از این طریق به‌سرعت سرایت می‌کند.

توصیه می‌شود والدین همیشه حتی در مهمانی‌ها وسایل ضروری و ملحفه تمیز کودک را همراه داشته باشند تا زمینه بروز ناراحتی‌های پوستی کودکان کاهش یابد.

 

 بیشتر بخوانید:

از بین بردن پف زیر چشم با چند راهکار ساده

 

 

بی‌توجهی به بهداشت کودک در سفر

طی مدت سفر ممکن است به دلیل سرد بودن حمام یا گرمای هوا و... شرایطی پیش بیاید که کودک چند روز به حمام نرود، در حالی که عرق، گردوغبار و چربی‌ها روی پوست جمع می‌شود و عامل خارش و ابتلا به عفونت‌های پوستی می‌شود. هنگام شستشو حتماً استفاده از شوینده‌های مخصوص کودک ضروری است تا زمینه خارش و تحریکات پوستی کاهش یابد. اگر به هیچ وجه امکان حمام کردن وجود ندارد، با استفاده از دستمال بهداشتی مخصوص بدن کودک یک بار در روز تمیز و کرم مخصوص استفاده شود تا از خشکی پوست پیشگیری شود.

علاوه بر حمام، تمیز کردن مرتب دست‌ها و صورت کودک ضروری است و در صورت دسترسی نداشتن به آب باید ژله‌ای مناسب ضدعفونی‌کننده به‌خصوص پیش از غذا خوردن استفاده شود.

از شستشوی کامل دستگاه تناسلی کودک نیز به دلیل عجله در سفر و مهمانی نباید غافل شد. پس از شستشو، بدن کودک باید با دستمال بهداشتی خشک و لباس زیر به‌خصوص در مورد دختربچه‌ها مرتب تعویض شود. رعایت نکردن بهداشت به‌سرعت سبب انتقال باکتری‌ها و آلودگی‌ها می‌شود و مشکلاتی مانند خارش و سوزش به دنبال دارد.

 

مواردی که سلامت پوست را به خطر می‌اندازند اما گاهی فراموش می‌شوند

ممکن است وقتی به مهمانی می‌روید متوجه شوید کرم مرطوب‌کننده یا دیگر وسایل آرایشی مورد نیاز را فراموش کرده‌اید. یکی از اشتباهات رایج، قرض گرفتن این وسایل از دیگران است. معمولاً این مسئله در مورد کرم‌ها به‌کرات دیده می‌شود، حال آنکه زمانی که فرد مقداری از کرم را از بسته‌بندی برمی‌دارد، باکتری‌های پوستی به کرم منتقل می‌شود و زمانی که فرد دیگری از آن استفاده می‌کند، آن‌ها را به پوست خود منتقل خواهد کرد. از طرفی شرایط بهداشتی و خصوصیات پوستی افراد با هم متفاوت است و زمینه‌ساز ناراحتی‌هایی مانند حساسیت، اگزما و... می‌شود.

همچنین عجله داشتن به‌عنوان مثال در طول سفر باعث می‌شود خانم‌ها بدون شستشوی کامل دست‌ها، مقداری لوسیون پاک‌کننده را روی دستمال بریزند تا مواد آرایشی را پاک کنند. این حالت نیز آلودگی‌ها بسیار زیاد دست‌ها را به‌ صورت منتقل می‌کند و زمینه‌ساز ناراحتی‌های پوستی و حتی چشم می‌شود. شستشوی سریع پوست و بدون آبکشی کامل مواد شوینده از روی صورت یکی دیگر از نتایج عجله داشتن است، در حالی که پس از استفاده از این مواد باید پوست را با آب فراوان البته بدون کشیدگی محکم دست، شست و به‌آرامی با حوله یا دستمال بهداشتی خشک کرد.

در صورت پاک کردن مواد آرایشی با دستمال‌های حاوی مواد پاک‌کننده، پس از استفاده آن را دور بیندازید و هرگز دوباره استفاده نکنید زیرا ترکیبات شیمیایی موجود در مواد آرایشی زمینه رشد و تکثیر باکتری‌ها را تسهیل می‌کنند و زمینه‌ساز ناراحتی‌های پوستی می‌شوند.

مراقبت‌های همیشگی پوست مانند پاکسازی، شستشوی روزانه با شوینده متناسب پوست، استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده و ضد آفتاب را رعایت کنید و هرگز از صابون‌های قالبی در اماکن عمومی استفاده نکنید. تجربه‌هایی که دیگران در مورد استفاده از محصولات بهداشتی دارند برای شما ممکن است مناسب نباشد زیرا هر فردی شرایط فیزیولوژیک خاصی دارد و مسلماً روند درمان ناراحتی‌های پوستی در همه افراد یکسان نیست. هنگام اقامت در هر محلی غیر از منزل خود نیز ملحفه تمیز همراه داشته باشید و حتی‌الامکان روی بالش بیندازید.

برچسب ها: مراقبت از پوست، زیبایی پوست، جوانسازی پوست تعداد بازديد: 346 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز