Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 02:17

16
آبان
مزایا و معایب جوانسازی با تزریق چربی

مزایا و معایب جوانسازی با تزریق چربی

چربی نوعی فیلر یا حجم‌دهنده طبیعی است که کاربرد‌های زیادی در طب و زیبایی دارد. تزریق چربی به منظور جوانسازی و زیبایی برای تمام افراد و با هر سنی قابل انجام است.

دکتر محمد علی نیلفروش‌زاده : فوق تخصص پوست ، مو و جراحی زیبایی ، دبیر انجمن پوست ، استاد  پوست دانشگاه علوم پزشکی تهران

 

 تحریریه زندگی آنلاین : چربی نوعی فیلر یا حجم‌دهنده طبیعی است که کاربرد‌های زیادی در طب و زیبایی دارد. تزریق چربی به منظور جوانسازی و زیبایی برای تمام افراد و با هر سنی قابل انجام است.

 

در چه مواردی می‌توان از تزریق چربی بهره گرفت

کم شدن بافت چربی و ایجاد چین و چروک به‌دلیل افزایش سن در نواحی مختلف صورت مثل خط خنده، خط اخم، پلک و اطراف چشم گونه و شقیقه‌ها 2. پر کردن مناطق لاغر فرو رفته صورت مثل گونه و زیر چشم 3. برجسته‌سازی لب‌ها، گونه‌ها و چانه 4. برجسته‌سازی باسن 5. بزرگ کردن سینه‌ها و بازسازی سینه 6. جوانسازی دست و کاهش ظاهری عروق زیر پوست 7. پرکردن اسکار یا جای زخم فرورفته و سوختگی‌ها 8. لیفت صورت (کشیده‌تر شدن پوست) به‌دلیل پر کردن حجیم کردن صورت (رفع افتادگی و شلی پوست) 9. جوانسازی ناحیه تناسلی بانوان.

 

بیشتربخوانید:

دانستنی های مهم درباره تزریق چربی صورت

 

 

مزایای تزریق چربی

چربی از بدن خود فرد گرفته می‌شود و صد در صد طبیعی است و احتمال واکنش آلرژیک و پس زدن پیوند وجود ندارد. مقدار کافی از آن در اکثر افراد برای تزریق در نواحی مورد نیاز وجود دارد. تقریباً از چربی زیر پوست در هرنقطه‌ای از بدن می‌توان بدین منظوراستفاده کرد، ولی نواحی پهلو‌ها، ران‌ها، کنار زانو وزیر شکم معمولاً چربی مقاوم‌تری دارد. دوام آن از بسیاری از فیلرهای قابل جذب (هیالورو‌نیک اسیدها) بیشتر است.

عوارض آن کم، هزینه آن مناسب بوده و می‌توان آن را هر چند بار که لازم است تکرار کرد. چربی بعد از تزریق خونرسانی می‌شود وبا بدن مانند پیوند پوست جوش می‌خورد وجزئی از یافت بدن می‌گردد وبنابراین امکان جابجایی ویا حرکت در زیر پوست ندارد. می‌توان آن را یکبار تهیه و به منظور تزریق در دفعات بعدی در یخچال به مدت ۶ ماه نگهداری کرد.

 

معایب تزریق چربی

نتایج تزریق چربی کاملاً وابسته به تکنیک انجام آن دارد و اگر پزشک در این امر تجربه کافی نداشته باشد نتایج ماندگار نخواهد داشت و پس از یکی دوبار کاملاً از بین خواهد رفت. دوره نقاهت آن معمولاً 2 هفته می‌باشد که در این 1 تا 2 هفته تورم در ناحیه تزریق شده وجود دارد.

 

ماندگاری چربی چه مدت می‌باشد؟

ماندگاری چربی را در محل تزریق را دقیقاً نمی‌توان مشخص کرد. در هر بار تزریق درصدی از سلول‌های چربی زنده می‌مانند و ماندگار خواهند بود. ماندگاری چربی در نواحی‌ای از بدن که کمتر حرکت می‌کند مانند گونه‌ها، زیرچشم، پشت دست و سینه بیشتر است و در نواحی‌ای از بدن که دائماً در حرکت می‌باشند مانند لب و اطراف دهان کمتر است.

معمولاً چربی به آهستگی توسط بدن جذب می‌شود، اگر چه میزان جذب متغیر بوده و غالباً پیشگویی آن امکان‌پذیر نمی‌باشد. در بسیاری از بیماران ممکن است حدود ۵۰ درصد از چربی تزریق شده در طی چند ماه اول جذب شود.

از آنجائی که همه سلول‌های چربی تزریق شده زنده نمی‌ماند این تمایل وجود دارد که تصحیح بیش از حد مورد نیاز انجام شود، تا بعد از گذشت چند هفته نتایج نهائی مطلوب‌تر به‌دست آید.

چربی را با پلاکت غلیظ شده PRP ترکیب و به بافت تزریق می‌کنند تا عمر آن طولانی شود. در ضمن تزریق پیش از اندازه در یک ناحیه باعث می‌شود که خونگیری در آن ناحیه مختل شود و چربی تزریق شده نکروز شده و از بین برود، بنابراین به پزشک خود اصرار نکنید که بیش از آنچه که خود صلاح می‌داند در یک جلسه به شما چربی تزریق نماید.

 

بیشتربخوانید:

توصیه های ضروری قبل از تزریق چربی

اکثر بیمارانی که تزریق چربی انجام می‌دهند از نتایج عمل راضی می‌باشند و در بسیاری از بیماران تزریق چربی می‌تواند به مقدار قابل توجهی چین و چروک و افتادگی صورت را کاهش دهد.  تقریباً در تمامی بیماران مقداری از چربی تزریق شده به طور دائم باقی می‌ماند هر چند این مقدار از بیماری به بیماری دیگر متفاوت بوده و ممکن است برای بر طرف کردن کامل چین و چروک و افتادگی پوست تزریق دوم و در بعضی موارد تزریق سوم لازم باشد.

در سال‌های اخیر سلول درمانی در جوانسازی پوست از جایگاه ویژه‌ای برخوردار شده است. سلول‌های بنیادی جدا شده از بخش‌های مختلف بدن همواره مورد توجه پژوهشگران بوده است. سلول‌های بنیادی مشتق از بافت چربی ADSC) ‌(که نوعی سلول بنیادی مزانشیمی است که در مقایسه با مغز استخوان به وفور در انسان یافت می‌شود. ADSC با ترشح فاکتورهای رشد اثر بخشی روی تکثیر فیبروبلاست و کراتینوسیت دارد و در برخی تحقیقات نشان داده شده که ADSC می‌تواند به سلول‌های اپی‌تلیال تمایز یافته و در بهبود آسیب پوستی و پیری مناسب است. در مطالعه نیلفروش زاده و همکاران 16 بیمار جهت جداسازی و پیوند SVF بین سال‌های 2014 تا 2015 در سنین 38-56 سال انتخاب شدند. و در ناحیه خط خنده و خطوط اطراف دهان تزریق انجام شد.

در مطالعه نیلفروش‌زاده و همکاران از تکنیک جدید جداسازی یکنواخت بافت چربی و سپس شکستن سلول چربی در تهیه SVF و در نهایت ADSC در زمان کوتاه و با قیمت پایین‌تر استفاده شده است. بر اساس مطالعه نیلفروش زاده تزریق SVF در نواحی فرو رفته پوست صورت یک درمان مؤثر محسوب می‌شود.

 

بیشتربخوانید:

همه چیز درباره تزریق چربی

 

 تزریق چربی به چه صورت انجام می‌شود؟

ابتدا محل برداشت چربی ضدعفونی می‌شود و تحت شرایط استریل، بی‌حسی موضعی انجام می‌شود و با استفاده از سرنگ‌های مخصوص که به سر آنها کانولاهای مناسب وصل شده و از طریق سوراخ کوچکی چربی‌های زیر پوست با فشار کم کشیده شده و چندین بار با سرم شستشو داده می‌شود تا خون و سایر مواد از آن جدا شود. بعضی از پزشکان از سانتریفیوژ جهت جداسازی کامل سرم‌ها از بافت چربی استفاده می‌کنند. چربی آماده شده به داخل سرنگ‌های یک سی‌سی کشیده می‌شود و آماده تزریق می‌شود. محلی را که قرار است در آن تزریق چربی انجام شود ضدعفونی و بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. سپس به سرسرنگ یک سی‌سی کانول‌های مخصوص وصل شده و تزریق چربی به محل مورد نظر انجام می‌شود. این عمل به‌صورت سرپایی در مطب انجام می‌شود. اکثراً با بی‌حسی موضعی و گاهی با بیهوشی خفیف انجام می‌پذیرد. طول مدت عمل یک تا سه ساعت بوده که به وسعت محل عمل و مقدار تزریق بستگی دارد.

 

توصیه‌های پس از عمل

تورم و درد در محل تزریق چربی و محلی که چربی از آن گرفته شده عادی می‌باشد. کبودی معمولاً در زیر چشم‌ها می‌باشد و به‌تدریج در طی چند روز تا 2 هفته برطرف می‌شود. جهت جلوگیری از جا به جایی چربی تزریق شده بهتر است تا چندین روز به محل دست نزنیم.  اگر تزریق به ناحیه صورت انجام شده باید تا چند روز موقع استراحت سر خود را کمی بالاتر از بدن قرار دهیم تا محل ورم نکند و همچنین موقع کار سر خود را خم نکنیم. معمولاً باید یک هفته ورزش سنگین را متوقف کرد. جهت جلوگیری از عفونت چند روز آنتی بیوتیک مصرف می‌شود.

برچسب ها: تزریق چربی، زیبایی پوست، جوانسازی پوست، چین و چروک پوست، تزریق ژل، دکتر محمد علی نیلفروش‌زاده تعداد بازديد: 254 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز