Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 18:44

2
آبان
شایع ترین باورهای غلط درباره پوست

شایع ترین باورهای غلط درباره پوست

وقتی پای روش‌های مختلف مراقبت و حفظ زیبایی پوست به میان می‌آید، هر کسی روش‌های خاص خودش را در این زمینه به دیگران می‌گوید. گاهی برخی از این روش‌ها کاملاً تجربی و نادرست هستند که می‌توانند سلامت فرد را به خطر بیندازند.

دکتر محمد علی نیلفروش‌زاده؛ فوق تخصص پوست، مو  و جراحی زیبایی، دبیر انجمن پوست، استاد پوست دانشگاه علوم پزشکی تهران

 

وقتی پای روش‌های مختلف مراقبت و حفظ زیبایی پوست به میان می‌آید، هر کسی روش‌های خاص خودش را در این زمینه به دیگران می‌گوید.

گاهی برخی از این روش‌ها کاملاً تجربی و نادرست هستند که می‌توانند سلامت فرد را به خطر بیندازند.

برخی از روش‌های پیشنهادی مراقبت از پوست هم گرانقیمت یا نامعقول هستند و حتی پزشکان هم تاکنون درباره آن‌ها نشنیده‌اند یا صحت علمی این روش‌ها را تأیید نمی‌کنند.

1- باور نادرست: ورزش‌های صورت، چین و چروک را از بین می‌برند

واقعیت: برخی افراد معتقدند انجام روزانه ورزش‌های صورت می‌تواند باعث از بین رفتن چین و چروک‌های آن شود.

این درحالی است که چروک‌های ایجاد شده روی پوست به طور طبیعی با افزایش سن و به دلیل حرکت دادن عضلات صورت به مرور زمان ایجاد می‌شوند و ما نمی‌توانیم با ورزش کردن یا روش‌های طبیعی آنها را کاملاً از بین ببریم یا جلوی ایجاد چروک‌ها را بگیریم.

انجام ورزش‌های صورت، آن هم به‌صورت منظم فقط می‌تواند جلوی تشدید چین و چروک‌های پوستی را بگیرد یا از وخامت اوضاع چروک‌های صورت پیشگیری کند، اما هرگز نمی‌تواند درمانی برای این چروک‌ها باشد.

2- باور نادرست: استفاده از خمیردندان برای درمان جوش و تبخال

واقعیت: برخی بر این باورند زدن خمیردندان روی تبخال یا جوش‌ها باعث درمان سریع‌تر آن‌ها می‌شود.

این درحالی است که هیچ کدام از شواهد علمی نشان نمی‌دهند استفاده از خمیردندان بتواند تأثیر مثبتی بر درمان جوش یا تبخال داشته باشد.

خمیردندان حاوی ترکیباتی است که تماس آنها با جوش‌های روباز یا تبخال‌هایی که ترشحات دارند می‌تواند باعث ایجاد التهاب پوستی و جوش یا تبخالهای بیشتر در آن ناحیه پوستی شود.

3- باور نادرست: استفاده از مرطوب کننده‌ها برای پوست‌های خیلی خشک بیفایده است.

واقعیت: برخی افراد پوست خیلی خشکی دارند و گمان می‌کنند استفاده از مرطوب‌کننده‌ها فایدهای برای پوست آنها ندارد. گاهی اوقات پیری پوست و آسیب‌های پوستی ناشی از تابش نور خورشید باعث تجمع لایه‌های فراوانی از سلول‌های پوستی مرده روی پوست می‌شوند و همین مساله عملکرد مناسب مرطوب کننده‌ها را مختل می‌کند.

از اینرو، افرادی که پوست خیلی خشکی دارند و مرطوب کننده‌ها اثری روی پوست آن‌ها نمی‌گذارد باید ابتدا لایه‌برداری ملایمی انجام بدهند و سپس از کرم‌های مرطوب‌کننده استفاده کنند.

4- باور نادرست: رژیم غذایی من تاثیری روی جوش‌های بدنم ندارد.

واقعیت: برخی مطالعات نشان دادهاند رابطه معناداری بین مصرف شیر یا رژیم‌های دارای شاخص گلایسمیک بالا و بروز آکنه وجود دارد.

از اینرو، توصیه می‌شود افرادی که به‌صورت مداوم با جوش یا آکنه مواجه هستند یا تجربه آکنه‌های شدید دارند حتماً در رژیم غذایی خود تجدید نظر کنند و خوراکی‌های قندی را با احتیاط بیشتری در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانند.

5- باور نادرست: کندن خال و زائدات پوستی با کمک نخ اشکالی ندارد

واقعیت: بسیاری افراد برحسب تجربیات پدربزرگ یا مادربزرگ اعتقاد دارند که می‌توانند خال‌ها، اسکینتگ‌ها یا همان زائدات پوستی همرنگ پوست را با کمک بستن نخ از بین ببرند.

این درحالی است که انجام چنین کاری نه‌تنها می‌تواند باعث خونریزی شدید در ناحیه مورد نظر و باقی ماندن جای زائده یا ایجاد درد شدید شود، بلکه ممکن است تشخیص زودرس بیماری‌های پوستی را به تأخیر بیندازد.

بهتر است بدانید برخی خال‌ها یا اسکینتگ‌ها نشانه اولی‌های از سرطان پوست هستند که تشخیص آنها تنها با مراجعه به پزشک ممکن خواهد بود. 

6- باور نادرست: درمان لکه‌های تیره پوستی با کمک صابون و روغن چرخ

واقعیت: لکه‌های تیره پوستی به دلایل مختلفی مانند فشار یا اصطکاک روی پوست، التهاب، تابش نور آفتاب و برخی بیماری‌ها ایجاد می‌شوند.

گروهی از افراد معتقدند لایه‌برداری از پوست به کمک صابون رنده‌ شده و روغن چرخ یا یک نوع چربی صنعتی می‌تواند درمان مناسبی برای این لکه‌ها باشد. این در حالی است که لایه‌برداری تنها اوضاع را وخیم‌تر می‌کند.

افراد مبتلا به لکه‌های پوستی باید تحت درمان پزشکی قرار بگیرند تا محصولات روشن کننده متناسب با پوست آنها برایشان تجویز شود.

به خاطر داشته باشید استفاده از کرم ضدآفتاب مناسب، اولین راه برای پیشگیری از ایجاد لکه‌های پوستی است.

7- باور نادرست: هر برآمدگی قرمزی روی صورت، آکنه است

واقعیت: خیلی از افراد گمان می‌کنند هر برآمدگی قرمز و گاه ملتهبی که روی پوست صورتشان ایجاد می‌شود، آکنه است.

این درحالی است که امکان اشتباه گرفتن روزاسه با آکنه بسیار زیاد است و این دو بیماری مختلف درمانهای متفاوتی دارند.

به‌طور کلی، 3 تفاوت اصلی بین آکنه و روزاسه وجود دارد که شامل سن فرد هنگام بروز مشکل، محل بروز و علائم آن می‌شود.

 آکنه در هر سنی می‌تواند ایجاد شود اما میان نوجوانان شایع‌تر است، اما روزاسه معمولاً بعد از 30 سالگی نمایان می‌شود. هرچند هر دوی این مشکلات می‌توانند در پوست صورت ایجاد شوند، معمولاً روزاسه در بخش‌های مرکزی صورت و آکنه نزدیک به محل رویش موها، بازوها و کمر بروز می‌کند.

معمولاً آکنه با جوش‌های سرسیاه همراه است، اما روزاسه عوارض جانبی مانند جوش‌های سرسیاه نخواهد داشت. از اینرو، بهتر است برای تشخیص نوع برآمدگی‌های قرمزرنگ روی صورت خود حتماً به پزشک مراجعه کنید تا درمانهای مناسب با نوع بیماری برایتان تجویز شود.

8- باور نادرست: فقط خال‌های گوشتی نامتعارف، نشانه اولی‌های از بروز سرطان پوست هستند

واقعیت: درحالی که بسیاری از افراد گمان می‌کنند فقط خال‌های گوشتی نامتعارف می‌توانند نشاندهنده وجود سرطان پوست باشند، شواهد نشان می‌دهند عمدتاً ملانوما (خطرناک‌ترین نوع سرطان پوست) می‌تواند در مراحل اولیه با خال‌های سطحی خودش را نشان بدهد.

از اینرو، به افراد بالای 40 سال که مدام با خال‌های سطحی متعدد و رو به‌ رشد در پوست خود مواجه می‌شوند، توصیه می‌شود حتماً به پزشک مراجعه کنند و آزمایش‌های لازم را برای تشخیص ابتلا یا عدم ابتلا به سرطان پوست انجام دهند.

9- باور نادرست: کار کردن در محیط‌های سرپوشیده نیاز به استفاده از کرم ضدآفتاب را از بین می‌برد

واقعیت: متاسفانه برخی افراد گمان می‌کنند کار کردن در محیط‌های سرپوشیده، نیاز آنها به استفاده از کرم ضدآفتاب را از بین می‌برد. این درحالی است که پنجره‌های محیط کار یا خودرو می‌توانند به سادگی اشعه مضر UVA را از خود عبور دهند و به پوست شما برسانند.

بهتر است بدانید قرار گرفتن طولانی مدت و مکرر در معرض اشعه UVA باعث پیری پوست و افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست می‌شود.

به این ترتیب، حتی اگر در محیط‌های سرپوشیده کار می‌کنید، استفاده از کرم‌های ضدآفتاب که هم در برابر اشعه UVA و هم در برابر اشعه UVB از پوست محافظت می‌کنند را فراموش نکنید.

10- باور نادرست: استفاده از قرص‌های مکمل برای پوست و مو ضروری است

واقعیت: بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده مکمل‌های پوست و مو، مدام این باور را میان افراد جامعه رواج می‌دهند که آنها برای داشتن پوست و موی سالم‌تر و زیباتر نیازمند استفاده مداوم از مکمل‌های غذایی به جای ایجاد تعادل در رژیم غذایی‌شان هستند.

این درحالی است که محققان آمریکایی ثابت کرده‌اند افزایش دریافت ویتامین‌ها از طریق مصرف مکمل‌های روزانه می‌تواند به‌ خودی خود عاملی برای ریزش موها، سرطان و مرگ شود.

تحقیقات سال 2004 میلادی محققان آمریکایی ثابت کرد دریافت بیش از اندازه ویتامین E، احتمال مرگ را افزایش می‌دهد و تحقیق آمریکایی دیگری که در سال 2008 میلادی انجام شد، نشان داد افزایش دریافت ویتامین‌های خاصی از طریق مکمل‌ها می‌تواند خطر بروز سرطان ریه را در افراد سیگاری تا چند برابر افزایش دهد.

بیشتر بخوانید:

کاربرد هایفو در جوانسازی

لیفتینگ با نخ و جوانسازی پوست

 

برچسب ها: جوش، کرم ضد آفتاب، زیبایی پوست، زندگی آنلاین، لکه پوستی، باورهای غلط درباره پوست، برآمدگی قرمز روی صورت، خال های گوشتی، قرص مکمل برای پوست و مو تعداد بازديد: 404 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز