Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403 - 12:56

19
تیر
مراقبت از پاها (2)

مراقبت از پاها (2)

هیچ وقت كفش‌های خود را وقتی كه خیس هستند پا نكنید؛ زیرا باكتری‌ها در محیط‌های مرطوب و گرم بیشتر تجمع می‌كنند.

 

استات آلومینیوم

دو قاشق غذاخوری استات آلومینیوم (پودر دمبرو یا مایع بارو) را با نیم لیتر آب حل كنید و به مدت 10-20 دقیقه روی پاهای خود بمالید.

بیكربنات سدیم

بی‌كربنات سدیم پوست را قلیایی‌تر می‌كند و به این ترتیب شرایط رشد باكتری‌ها را از بین می‌برد. 1 قاشق غذاخوری بی‌كربنات سدیم را در یك لیتر آب حل كرده و پاهای‌تان را به طور كامل به آن آغشته كنید.

سركه

سركه پوست را اسیدی‌تر می‌كند. نصف فنجان سركه را با 1 لیتر آب حل كرده و محلول فوق را روی پاهای‌تان بریزید. توجه داشته باشید كه بوی بد پاهای برخی افراد سركه‌ای است. این افراد برای شست‌وشوی پاهای‌شان نباید از سركه استفاده كنند. بعد از آن نصف فنجان سركه معمولی را با نصف فنجان الكل ایزو پروپیل حل‌كرده و آرام‌آرام روی پاهای‌تان بریزید.

برای این كار می‌توانید از قطره‌چكان نیز استفاده كنید. محلول فوق را لای انگشتان پاهای خود نیز بچكانید. سركه و الكل ایزوپروپیل هر دو برای پوست مضر هستند، اما موجب از بین رفتن قارچ‌ها می‌شوند و بوی بد پاها را از بین می‌برند.

مواظب كفش‌های خود باشید

هیچ وقت كفش‌های خود را وقتی كه خیس هستند پا نكنید؛ زیرا باكتری‌ها در محیط‌های مرطوب و گرم بیشتر تجمع می‌كنند. معمولاً 24 ساعت طول می‌كشد تا كفش‌هایی كه شسته‌اید به طور كامل خشك شوند. برای آنكه كفش‌ها بهتر و زودتر خشك شوند، كف آنها را درآورید و مقداری روزنامه مچاله‌شده را درون كفش بگذارید تا به خشك شدن آن كمك كند.

با انواع صندل‌ها و كفش‌های بندی و جلوباز، پاهای‌تان خنك‌تر می‌مانند و كمتر عرق می‌كنند و علت آن هم گردش هوا درون كفش است. اگر عادت به استفاده از صندل ندارید، بهتر است از كفش‌های چرم یا پارچه‌ای استفاده كنید كه به پاهای‌تان اجازه نفس كشیدن می‌دهند و در مقایسه با كفش‌های پلاستیكی و لاستیكی پاها تمیزتر می‌مانند.

از جوراب‌های نخی و پنبه‌ای استفاده كنید. جوراب‌های نایلونی كه قدرت جذب ندارند، موجب مرطوب شدن پاها شده و محیط گرمی برای رشد باكتری‌ها فراهم می‌كنند. اگر امكان دارد، جوراب‌های خود را در طول روز بیش از یك بار عوض كنید و هرگز جوراب شسته‌نشده را دوباره نپوشید.

هنگام شست‌وشوی جوراب‌ها آنها را پشت و رو كنید تا سلول‌های مرده‌‌ای كه به آنها چسبیده‌اند، از بین بروند. كفش‌های خود را مرتب بشویید. (بعضی از كفش‌ها را حتی می‌توان با ماشین لباسشویی شست) و قبل از به پا كردن آنها را خوب خشك كنید. در طول روز تا جایی كه امكان دارد، كفش‌های‌تان را از پا درآورده و به پاهای خود فرصت نفس كشیدن و البته خشك شدن عرق آنها را بدهید.

روی پاهای خود آنتی‌پرسپیرنت بمالید

می‌توانید از اسپری آنتی‌پرسپیرنت نیز استفاده كنید. آنتی‌پرسپیرنت با الكترولیت‌های عرق پا وارد واكنش شده مایعی ژله‌ای تشكیل می‌هد و راه مجاری عرق را می‌بندد. هر یك از پاها دارای 250‌هزار غده عرق هستند؛ به همین دلیل این عضو از بدن بسیار عرق می‌كند.

پاهای خود را بمالید (خصوصاً لای انگشتان)

پاهای خود را با یكی از پودرهای زیر بمالید:

پودر تالك: یك پودر تند و تیز است و موجب خشك شدن سریع پاها می‌شود.

پودر جوش شیرین: محیطی قلیایی ایجاد می‌كند و باكتری‌ها را از بین می‌برد.

نشاسته ذرت: باعث جذب عرق پا می‌شود.

 

برچسب ها: بیكربنات سدیم، استات آلومینیوم، کفش های مناسب، مراقبت از پاها، نگهداری از پاها، مالش پاها تعداد بازديد: 482 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز