Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 11:17

1
خرداد
علت ریزش مو در خانم ها چیست؟

علت ریزش مو در خانم ها چیست؟

استرس، داروهای ضد بارداری، درمان‌‌های هورمونی جایگزین، تغییر فصول و مصرف بیش از حد کلسترول بد( LDL) از جمله عوامل تشدید کننده ریزش مو هستند.

اعظم كنجشكی

 

طاسی آندروژنیک 

80 درصد زنانی که از مشکل ریزش مو رنج می‌‌برند، به طاسی آندروژنیک دچار هستند. 

علت طاسی آندروژنیک 

بدن زنان به طور معمول آندروژن تولید می‌‌کند که فرآیند تولید آن چرخه رشد برخی از انواع مو را تسریع می‌‌کند: تسریع غیر طبیعی این چرخه، رشد غیر عادی مو را به همراه دارد که در نتیجه فولیکول‌‌های مو را به تولید موهای نازک‌تر و کوتاه‌تری ناچار می‌‌سازد. بعد از مدتی فولیکول‌‌ها فقط کرک‌‌های بسیار ظریف تولید می‌‌کند و در پایان اصلا هیچ مویی تولید نمی شود. 

عوامل تشدید کننده 

استرس، داروهای ضد بارداری، درمان‌‌های هورمونی جایگزین، تغییر فصول و مصرف بیش از حد کلسترول بد( LDL) از جمله عوامل تشدید کننده ریزش مو هستند. 

علائم 

طاسی آندروژنیک معمولا همراه با ریزش تدریجی و نازک شدن مو است که در اغلب موارد در ناحیه بالای سر رخ می‌‌دهد. طاسی آندروژنیک در هر سنی می‌‌تواند شروع شود حتی از 14-15 سالگی. 

ریزش مو موقتی 

ریزش مو موقتی غیر موضعی و پراکنده است و در زمان محدودی اتفاق می‌‌افتد (حداکثر بین سه تا چهار ماه) و گاه مقدار آن زیاد است اما معمولا با رشد مجدد و سریع موی‌‌های ریخته همراه است. 

علت ریزش مو موقتی

علل ریزش موقتی مو می‌‌تواند شامل زایمان، سقط جنین، نارسایی قلبی، عمل جراحی سنگین، بیهوشی کامل طولانی مدت، تب بالا، شوک عاطفی شدید یا توقف درمان با استروژن و پروژسترون باشد. 

ریزش موی طولانی مدت و پایدار 

این نوع از ریزش مو معمولا بعد از دو تا چهار ماه از بروز عامل بوجود آورنده آن شروع می‌‌شود؛ بیش از چهار ماه به طول می‌‌انجامد؛ در تمام نقاط سر اتفاق می‌‌افتد و می‌‌توان آن را به طول کامل یا در برخی موارد تا حدی درمان کرد که با نازک شدن تارهای مو همراه است. 

علت ریزش مو طولانی مدت و پایدار 

از عوامل بوجود آورده آن می‌‌توان از افسردگی یا استرس دائمی، رژیم‌‌های غذایی شدید، بی اشتهایی (سوء تغذیه)، مشکلات تیروئید، دیابت، کمبود زینک (روی)، کمبود منیزیم، کمبود کلسیم یا آهن نام برد.

 ریزش بر اثر کشیده شدن مو 

برخی از انواع مدل‌‌های آرایش مو مثل شینیون و... می‌‌تواند به ریزش مو منتهی شوند. موهای ریخته شده بعد از رشد مجدد، نازک‌تر هستند، اغلب با التهاب و سوزش پوست سر همراه است و شاهد روشن شدن تدریجی رنگ موها نیز هستیم. البته لازم است یادآوری کنیم که برخی از اعمال همچون رنگ، فر یا صاف کردن مو نیز روند ریزش مو را سریع‌تر می‌‌کنند چرا که بر اثر آن‌‌ها موها شکننده می‌‌شود و در نتیجه در این موارد اغلب شاهد ریزش مو هستیم. 

تریکوتیلومانیا 

نوعی اختلال روانی است که بر اثر آن بیمار موی‌‌های خود را می‌‌کند که به مرور زمان منجر به طاسی موضعی می‌‌شود: این بیماری نشانه وجود بیماری جدی روانی است و نیاز به درمان جدی روانپزشکی دارد. برخی از علائم جانبی همراه با ریزش مو 

راهکارهای ساده و طبیعی برای کاهش ریزش مو 

قبل از هر کار با پزشک خود مشورت کنید. چرا که گاه درمان ریزش مو نیاز به درمان‌‌های دارویی دارد؛ پزشک شما در صورت نیاز ممکن است آزمایش خون، داروهای خوراکی یا موضعی و... را برای شما تجویز کند. با وجود این چند راهکار بسیار ساده و طبیعی نیز وجود دارد که می‌‌توان آنها را در کنار درمان پزشکی بکار برد، بدون اینکه مشکلی در روند درمان ایجاد شود. 

1- ماساژ روزانه پوست سر 

در هنگام استفاده از شامپو، به آرامی پوست سر خود را ماساژ دهید؛ این عمل خون رسانی را در پوست سر بهبود می‌‌بخشد و ریشه مو را برای رشد مجدد مو تحریک می‌‌کند. ماساژ را طولانی مدت اما به آرامی و با حرکات دایره وار نوک انگشتان دست انجام دهید.

2- استفاده از شامپوهای گیاهی 

برخی از مواد گیاهی جریان خون در را در پوست سر بهبود می‌‌بخشند. حتما برای رسیدن به بهترین نتیجه، راهنمای استفاده از شامپوی مورد استفاده‌تان را به دقت مطالعه و دقیقا طبق آن عمل کنید. این شامپوها علاوه بر تاثیرشان بر ریزش مو بسیار خوشبو نیز هستند که فرآیند استفاده از آن‌‌ها را بسیار خوشایند می‌‌سازد. 

3- تغذیه مناسب 

تغذیه نقش بسیار اساسی در سلامت موها دارد. مصرف مکمل‌‌هایی همچون زینک، آهن، منیزیم، اسیدهای آمینه ضروری و ویتامین‌‌های A ، Eو B می‌‌تواند بسیار موثر باشد. البته بهتر است از نوع طبیعی آن‌‌ها و همراه با مواد غذایی بهره ببرید؛ ولی در صورت نیاز با پزشک خود مشورت کنید که در صورت صلاحدید آن‌‌ها را برای شما تجویز کند. 

برخی از انواع ریزش مو گاهی همرا با علائم زیر نیز هستند: 

خستگی  مو چرب  موی خشک و شکننده  شوره سر  خارش 

آنچه که باید برای کاهش ریزش مو از آن اجتناب کرد: 

براشینگ مو  رنگ کردن یا دکلره کردن مو به دفعات  فر کردن مو  محکم شانه کردن مو  بیش از حد شستن مو  برای مدت طولانی قرار دادن موها در معرض آفتاب: حتما قبل از قرار گرفتن زیر نور خورشید، به کمک روغن‌‌های محافظ موهایتان را چرب کنید.  استرس بیش از حد! استرس می‌‌تواند یکی از عوامل عمده و اساسی ریزش مو باشد.

 

برچسب ها: ریزش مو، جلوگیری از ریزش مو، درمان ریزش مو، علت ریزش مو، علل ریزش و کم مویی، شانه کردن مو، کم مویی تعداد بازديد: 1089 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز