Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 20:48

27
اردیبهشت
علائم و نشانه‌های آفتاب سوختگی (2)

علائم و نشانه‌های آفتاب سوختگی (2)

قرار گرفتن در معرض آفتاب اگر به اندازه‌ای شدید باشد که موجب آفتاب سوختگی شود می‌تواند به DNA سلول‌های پوست نیز آسیب برساند.

پیامد های ناگوار آفتاب سوختگی 

قرار گرفتن در معرض نور شدید خورشید که منجر به آفتاب سوختگی شودـ، احتمال بروز برخی عوارض و بیماری‌های مرتبط با پوست را افزایش می‌دهد. این عوارض عبارتند ازعفونت، پیر شدن زودرس پوست، سرطان پوست و کراتوزیس است. 

عفونت پوست 

تاول‌های ترکیده (پاره شده) شما را در برابر عفونت باکتریایی آسیب‌پذیر می‌کنند. اگر متوجه نشانه یا علامتی از عفونت که شامل درد، قرمزی، تورم یا ترشح است شدید، سریع  به پزشک مراجعه کنید. 

پیر شدن پوست

قرار گرفتن در معرض نور خورشید و آفتاب سوختگی‌های مکرر فرآیند پیر شدن پوست را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود شما پیرتر از سن واقعی به نظر برسید. تغییرات پوستی ناشی از نور خورشید "فوتوایجینگ" نامیده می‌شوند. ضعیف شدن بافت‌های پیوندی و نگهدارنده که توان و خاصیت ارتجاعی پوست را کاهش می‌دهد، همچنین نازکتر و کدرشدن پوست‌، ایجاد چروک‌های عمیق، خشک‌تر و زبرترشدن پوست، ایجاد رگ‌های قرمز ظریف برروی گونه‌ها، بینی و گوش‌ها همچنین کک و مک (عمده برروی صورت و شانه‌ها) ایجاد ضایعات قهوه‌ای بزرگ سطحی برروی صورت، پشت دست‌ها، بازوها، سینه و بالای کمر، در نهایت لک‌های سفید برروی قسمت پایین پاها و بازوها مهمترین رخدادهای ناگوار و علائم فوتوایجینگ محسوب می شوند. 

کراتوزهای آکتینیک یا خورشیدی 

این عارضه که کراتوزیس خورشیدی نیز نامیده می‌شود به صورت نواحی پوسته پوسته شده و ریز در نواحی در معرض آفتاب ظاهر می‌شود. کراتوزها از لحاظ رنگ متفاوتند. از تکه‌های سفید رنگ، صورتی به رنگ گوشت گرفته تا قهوه‌ای و قهوه‌ای تیره تفاوت دارند. آنها عمدتاً برروی صورت، گوش‌ها، پایین بازوها و پشت دست‌های افراد با پوست روشن که پوستشان توسط آفتاب صدمه دیده است یافت می‌شود. کراتوزهای اکتینیک را به عنوان ضایعات پیش سرطانی در نظر می‌گیرند همانطوری که بسیاری از آنها به سرطان پوست تبدیل می‌شوند. 

سرطان پوست 

قرار گرفتن در معرض آفتاب اگر به اندازه‌ای شدید باشد که موجب آفتاب سوختگی شود می‌تواند به DNA سلول‌های پوست نیز آسیب برساند. این آسیب دیدگی گاهی اوقات منجر به سرطان پوست می‌شود. سرطان پوست عمدتاً در نواحی از پوست که بیشتر در معرض نور خورشید قرار دارند گسترش می‌یابد.

این نواحی عبارتند از پوست سر، صورت، لب‌ها، گوش‌ها، گردن، سینه، بازوها، دست‌ها و برروی پاهای خانم‌ها. برخی از انواع سرطان پوست به صورت یک غده کوچک یا زخمی که خونریزی می‌کند و دلمه می‌بندد، بهبود می‌یابد و دوباره تازه می‌شود، ظاهر خواهد شد.

در ملانوما ممکن است یک خال تغییر کند یا یک خال جدید با ظاهری مشکوک به وجود آید. انواع دیگر ملانوما در نواحی به وجود می‌آیند که در معرض طولانی مدت نور خورشید قرار دارند و به صورت لکه‌های مسطح شروع می‌شوند که به آرامی تیره‌تر و بزرگتر می‌شوند و به عنوان ماگیلنا نتیگو شناخته شده‌اند. اگر متوجه یک غده پوستی جدید یا یک تغییر آزار دهنده در پوست، تغییر در ظاهر و رنگ و قوام یک خال یا زخمی که بهبود نمی‌یابد، شدید به پزشک مراجعه کنید.

 

برچسب ها: کرم ضدآفتاب، آفتاب سوختگی، درمان آفتاب سوختگی، علائم آفتاب سوختگی، برنزه کردن، استفاده از کرم ضدآفتاب، سوختگی تعداد بازديد: 806 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز