Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 31 شهریور 1403 - 05:01

1
اردیبهشت
مصرف هیدروكینون در فرآورده‌های آرایشی (2)

مصرف هیدروكینون در فرآورده‌های آرایشی (2)

توصیه می‌شود كه فرآورده‌های حاوی HQ به‌طور یكنواخت و دوبار در روز به نواحی مبتلا مالیده شود.

 

Hurley و همكارانش هنگامی كه اثر لایه‌برداری گلیكولیك اسید (GA) برای درمان ملاسما را مورد بررسی قرار دادند، دریافتند كه درمان تك‌دارویی 4 درصد HQ با كاربرد روزانه ضدآفتاب نیز ملاسما را بهبود می‌بخشد و به اندازه رژیم پیشنهادی آنها (HQ و لایه‌بردار) موثر است. این كارآزمایی كه بر نیمی از صورت افراد انجام شد از نوع تصادفی شده آینده‌نگر بود و در‌ آن ارزیاب‌ها نسبت به نوع درمان بی‌اطلاع بودند.

در این مطالعه بیست و یك زن اسپانیولی‌تبار كه 18 نفر از آنان مطالعه را به پایان بردند با 4 درصد HQ چهار مرحله لایه‌برداری با GA (غلظت 20 درصد در دو جلسه اول و 30 درصد در دو جلسه بعدی) در نیم صورت و 4 درصد HQ در نیمه دیگر صورت، تحت درمان قرار گرفتند.

در هر دو سمت صورت از نظر ‌آمار بهبودی معنی‌داری رخ داد (0/0001>P ) بین دو گروه تفاوت معنی‌داری چه در درجه از بین رفتن پیگمانتاسیون پوست و درجه MASI از آغاز تا پایان درمان مشاهده نشد. بنابراین كرم 4 درصد HQ به‌عنوان تك‌دارویی ملاسما مناسب به نظر می‌رسد.

غلظت‌های مختلف HQ از 5/1 درصد تا 4 درصد در دسترس است. در ایالات متحده غظت‌های 2 درصد و كمتر به‌عنوان فرآورده‌های OTC و غلظت‌های بالاتر از 2 درصد به‌عنوان دارو و تنها با تجویز پزشك برای درمان ملاسما مورد استفاده قرار می‌گیرند. توصیه می‌شود كه فرآورده‌های حاوی HQ به‌طور یكنواخت و دوبار در روز به نواحی مبتلا مالیده شود و چنانچه هیچ بهبودی تا 2 ماه پس از شروع مصرف دارو رخ نداد، مصرف آن قطع شود. در برخی موارد ممكن است، شش ماه طول بكشد تا تغییری ظاهر شود.

ایمنی مصرف و تحمل‌پذیری

بیشترین واكنش‌های مشاهده‌شده عبارتند از التهاب و حساسیت خفیف پوست كه با خارش، سوزش، سوزن سوزن شدن و درماتیست آلرژیك نمایان می‌شود. این عوارض در غلظت‌های 4 درصد بیشتر از غلظت‌های 2 درصد دیده می‌شوند. طبق گزارش‌ها مصرف طولانی‌مدت غلظت‌های بالای HQ ( 5 درصد ≤) منجر به بروز اكرونوز و میلیوم كلوئید می‌شود. در مطالعه Amer و Metwali در برخی بیماران التهاب موضعی رخ داد اما اكرونوز با عامل خارجی مشاهده نشد.

در مطالعه تصادفی و كنترل‌‌شده Haddad و همكارانش شیوع عوارض جانبی در گروهی كه HQ می‌گرفتند نسبت به گروهی كه SWC مصرف می‌كردند بیشتر بود به این ترتیب كه 25 درصد گروه HQ دچار بثورات خارش‌دار شده بودند. در این مورد تفاوت آماری با گروه SWC كه هیچ گونه عوارض جانبی در آنها رخ نداده بود، مشاهده نشد. Bentley-philips و Bayles یك ارزیابی شش ساله را به منظور بررسی ایمنی مصرف HQ در فرآورده‌های آرایشی سفیدكننده پوست و تعیین غلظت بهینه، هدایت كردند.

از طریق آزمون پچ تست به صورت باز و بسته بر 40 داوطلب (كه منجر به 7000 ناحیه آزمون شد) تعیین كردند كه HQ برای استفاده در فرآورده‌های آرایشی مناسب است و تایید شد كه میزان آن زیر حد مشخصی نگه داشته شود. مشخص شد كه اثربخشی بهینه HQ برای استفاده در فرآورده‌های آرایشی مناسب است و تایید شد كه میزان آن زیر حد مشخصی نگه داشته شود.

مشخص شد كه اثربخشی بهینه HQ در غلظت 3 درصد رخ می‌دهد. جالب است كه طبق برداشت آنها از مشاهدات بالینی بروز بسیاری از عوارض جانبی در اثر مصرف نابه‌جا، بیش از حد و استفاده همزمان چندین فرآورده است. همچنین بیماران ممكن است فرآورده‌های پاك‌كننده نامناسب و مقادیر زیاد دارو به كار برند یا اینكه نواحی مبتلا را تحت سایش شدید قرار دهند.

 

برچسب ها: لایه‌برداری گلیكولیك اسید، درمان ملاسما، پیگمانتاسیون پوست، اثربخشی بهینه HQ، اكرونوز، بثورات خارش‌دار، حساسیت خفیف پوست تعداد بازديد: 1835 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز