Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 02:45

8
اسفند
عوارض مصرف قرص آکوتان

عوارض مصرف قرص آکوتان

داروی آکوتان دارویی است که اگر درست مصرف نشود، می‌تواند عوارض زیادی داشته باشد. مهم‌ترین عارضه آکوتان که برگشت‌ناپذیر است، اثر آن بر روی جنین می‌باشد. اگر خانم متاهلی این دارو را مصرف نماید و حامله شود، باید جنین خود را سقط نماید.

دکتر امیرهوشنگ احسانی؛ متخصص پوست و مو در پاسخ به سوال گزارشگر «زندگی‌آنلاین» در مورد داروی آکوتان بیان کرد: « امروزه خوشبختانه انواع و برندهای مختلفی از داروی ایزوترتینوئین که بسیاری از افراد آن را به نام آکوتان یا روآکوتان می‌شناسند، وجود دارد. در ایران هم پکیج این دارو طراحی می‌شود و سنتز می‌گردد، اما ماده اولیه آن از خارج، وارد می‌شود.

این دارو از ترکیبات ویتامینA  است. در واقع ویتامینA  تغییر شکل پیدا کرده و به‌صورت داروی ایزوترتینوئین درآمده است. این دارو به اشکال کپسول و قرص‌های 10 و 20 میلی‌گرمی وجود دارد. جدیدا کپسول‌های 5 میلی‌گرمی هم در دنیا وجود دارد که در ایران نداریم».

وی افزود: «این دارو شاید یکی از بهترین درمان‌های آکنه باشد. در ایجاد جوش یا آکنه چهار مسیر وجود دارد که جوش را ایجاد می‌کنند؛ این عوامل عبارتند از افزایش چربی پوست، افزایش تعداد میکروب‌هایی که در سطح پوست وجود دارند و باعث جوش می‌شوند، التهابی که در پوست کسانی که جوش دارند بیشتر است، و اختلالی که در پوست ایجاد می‌شود که باعث می‌شود پوسته‌ریزی به خوبی صورت نگیرد که می‌تواند باعث ایجاد جوش شود.

 

تنها دارویی که می‌تواند در درمان جوش، تمام این چهار مسیر را بهتر نماید،‌ کپسول آکوتان یا ایزوترتینوئین است که هم چربی پوست را کم می‌کند، هم فعالیت باکتری‌های مذکور را خیلی کاهش می‌دهد، هم التهاب را کم می‌کند و هم باعث می‌شود که پوسته‌ریزی طبیعی شود».

دکتر احسانی در خصوص عوارض این دارو گفت: «داروی آکوتان دارویی است که اگر درست مصرف نشود، می‌تواند عوارض زیادی داشته باشد. مهم‌ترین عارضه آکوتان که برگشت‌ناپذیر است، اثر آن بر روی جنین می‌باشد. اگر خانم متاهلی  این دارو را مصرف نماید و حامله شود، باید جنین خود را سقط نماید، چون قطعا بر روی جنین عوارض پابرجایی می‌گذارد که ممکن است دیگر برگشت‌پذیر نباشد.

عوارض دیگر آکوتان از قبیل خشکی لب، خشکی پوست، خشکی چشم، افزایش کم چربی خون، افزایش آنزیم‌های کبدی، گاها سردرد، درد مفاصل و درد عضلات، با تنظیم دوز آکوتان، قابل کنترل هستند. پس آکوتان برای کسانی تجویز می‌شود که شرایط آن را داشته باشند و بتوانند مرتب به پزشک مراجعه کنند تا عوارض دارو آنها را اذیت نکند».

 

 

 

برای دیدن فایل ویدئویی مصاحبه با آقای دکتر امیرهوشنگ احسانی، در مورد عوارض مصرف قرص آکوتان، اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: درمان آکنه، درمان جوش، عوارض داروی آکوتان، ایزوترتینوئین، علل آکنه تعداد بازديد: 2615 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز