Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 14:24

13
بهمن
فرآوردهای پوستی عسل (2)

فرآوردهای پوستی عسل (2)

برای مصرف، ماسك آماده باید 30 دقیقه روی پوست بماند. سپس به آرامی آن را از روی پوست برمی‌داریم و كمپرس آب ولرم را روی پوست قرار می‌دهیم. این ماسك برای ترمیم پوست و كم كردن چین و چروك آن كاربرد دارد.

ماسك‌های قابض
این ماسك از عسل، آرد گندم و سفیده تخم‌مرغ تشكیل شده است. برای تهیه این فرآورده از سفیده تخم‌مرغ به میزان سی گرم، عسل به میزان چهل و پنج گرم و آرد گندم به مقدار 5 گرم استفاده می‌كنند. روش فرآوری بدین‌گونه است كه ابتدا تخم‌مرغ را به خوبی هم زده، آن را به عسل اضافه می‌كنیم. سپس آرد گندم را افزوده و خوب مخلوط می‌نماییم.

برای مصرف، ماسك آماده باید 30 دقیقه روی پوست بماند. سپس به آرامی آن را از روی پوست برمی‌داریم و كمپرس آب ولرم را روی پوست قرار می‌دهیم. این ماسك برای ترمیم پوست و كم كردن چین و چروك آن كاربرد دارد و به خوبی قادر است پوست را احیاء و ترمیم كند. این ماسك میزان گردش خون را در پوست افزایش می‌دهد و حركات فیبرهای عضلانی را تحریك می‌كند.

شامپوهای عسلی
بسیاری از فرآورده‌های آرایشی به منظور بهداشت و زیبایی موی سر تهیه می‌شوند. در كنار مواد پاك كننده در فرمولاسیون بعضی از شامپوها از مواد دیگری با هدف‌های اختصاصی استفاده می‌شود. گروهی از این مواد برای بهبود حالت و فیزیك مو به كار می‌روند و گروه‌های دیگر با اثرات بیولوژیك متنوع، بر رشد و تقویت مو موثر بوده و یا از ریزش آن ممانعت به عمل می‌آورند.

عسل با اهداف فوق در ساخت شامپوها با اثرات مشخصی كاربرد دارد. به عنوان مثال شامپوهای غنی از عسل كه در كشورهای مختلف وجود دارند را می‌توان نام برد. این شامپوها حاوی درصدهای متفاوت عسل می‌باشند و در بازار فرآورده‌های بهداشتی اروپا طرفداران زیادی دارند.

صابون‌های عسلی
صابون‌ها فرآورده‌های كلاسیك و شناخته شده برای شستشو هستند و دارای چربی‌های حیوانی یا گیاهی می‌باشند كه با مواد قلیایی مانند سود یا پتاس تركیب شده‌اند. از میان فرآورده‌های پاك كننده، مناسب‌ترین نوع، صابون‌ها می‌باشند كه برای پاك‌سازی عمیق پوست به كار می‌روند و به دلیل همین نفوذ در عمق است كه باید تاكید نمود صابون برای دست‌های ظریف و حساس مضر می‌باشد و ممكن است به آن‌ها آسیب برساند.

در هر صورت صابون به عنوان یك ماده بهداشتی برای پوست‌های چرب و سخت مناسب است. صابون‌های عسلی غالبا دارای رنگ‌های تیره و مات هستند و معمولا در ساخت آن‌ها حداكثر از پنج درصد عسل استفاده می‌شود.

استفاده از عسل در ساخت خمیردندان
برای بهداشت دهان و دندان، وجود یك خمیردندان مناسب در كنار مسواك زدن، همواره از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. خمیردندان خوب عموما دارای مواد ذیل می‌باشد:
- كلوییدهای هیدروفیل مانند كربوكسی اتیل سلولوزی كه ویسكوزیته خمیر دندان را بالا می‌برد.
- یك ماده مرطوب كننده مانند گلیسیرین، سوربیتول و پلی اتیلن گلایكول.
- یك ماده پاك‌كننده كه دندان‌ها را تمیز می‌كند بدون اینكه خراش ایجاد كند (موادی مانند فسفات تری كلسیك، اكسید آلومینیوم و اسید سیلیسیك).
- یك ماده معطر و خوش بو.
- ماده شیرین‌كننده مانند ساكارید و سیكلامات و یا شیرین‌كننده طبیعی.
- فرآورده آنتی‌سپتیك مانند هگزاكلروفن و فرمالدئید.
- مواد با نقش‌های ویژه مانند كلرورسدیم، اولیگوالمان‌ها، آنزیم و آنتی‌بیوتیك‌ها.

با توجه به اجزاء ذكر شده برای خمیردندان مناسب، عسل نیز كه یك مرطوب‌كننده، نرم كننده، شیرین‌كننده و ماده‌ای غنی از اولیگوالمان‌ها است و نیز به دلیل دارا بودن قدرت ترمیم كلسیم استخوان و دندان می‌توان از آن در ساخت فرآورده‌های مذكور استفاده نمود. تركیبات لازم برای ساخت یك نمونه خمیردندان عسلی عبارتند از:
- عسل 60 گرم.
- گلیسیرین 17/5 میلی‌لیتر.
- فسفات دی‌كلسیك 58 گرم.
- آب 21/6 میلی‌لیتر.
- الكل 0/8 میلی لیتر.
- ساكارین 0/07 گرم.
- عطر یا اسانس خوش‌بو 1 میلی‌لیتر.

 

برچسب ها: ماسک عسل، فرآوردهای پوستی عسل، صابون‌های عسلی، شامپوهای عسلی، ماسك‌های قابض، عسل و زیبایی تعداد بازديد: 741 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز