Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 09:37

14
اردیبهشت
بهتريـن صابـون بـرای پوسـت شـما

بهتريـن صابـون بـرای پوسـت شـما

اگر در قفسه فروشگاه‌‌های لوازم آرایشی و بهداشتی بگردید صدها نوع صابون با عطرها و رنگ‌‌های مختلف پیدا مي‌‌کنید که نمی دانید کدام یک را بخرید...

بهتريـن صابـون بـرای پوسـت شـما

 

 

اگر در قفسه فروشگاه‌‌های لوازم آرایشی و بهداشتی بگردید صدها نوع صابون با عطرها و رنگ‌‌های مختلف پیدا می‌‌کنید که نمی دانید کدام یک را بخرید...

به همین منظور دكتر بهروز باریك‌بین در مصاحبه اختصاصی «دنیای سلامت» همه سوالات شما در خصوص صابون را ارائه داده است . امید است این گفتگو موجب افزایش آگاهی شما در انتخاب صابون مناسب پوستتان باشد.

 

  آقای دکتر! صابون خوب چه نشانه‌‌هایی دارد؟

با اینکه در آگهی‌‌های تجاری زیر بمباران انواع ادعاها برای انواع صابون (و تمیزکننده‌‌های غیرصابونی و پاک کننده‌‌های ترکیبی به صورت جامد یا مایع) به سر می‌‌بریم، یادآوری این نکته حائز اهمیت است که هدف اصلی، تمیز کردن پوست است.اکثر صابون‌‌ها این کار را به خوبی انجام می‌‌دهند. آب و صابون خیلی از مواد از جمله آلودگی‌‌هایی مانند چرک، چربی گرد و خاک، باکتری ، آرایش چهره و مواد زاید طبیعی پوست مانند چربی، سلول‌‌های مرده و عرق را از سطح پوست پاک می‌‌کنند.

 

   چطور می‌‌توانیم یک صابون مناسب تهیه کنیم یعنی براساس چه معیارهایی؟

انتخاب یک نوع صابون در مقابل انواع دیگر صابون‌‌ها اصولا بستگی به سلیقه شخصی شما دارد مگر اینکه پزشک به خاطر ناراحتی‌‌های پوستی، نوع مخصوصی از صابون را توصیه کرده باشد. نوع پوست شما، انتخاب شما را تحت تاثیر قرار می‌‌دهد.

 

   یعنی کسانی که پوست چرب یا خشکی دارند باید صابون‌‌های مخصوصی بخرند؟

بله.صددرصد.صابون پوست چرب یا صابون حاوی مواد دارویی یا ساینده که در پوست صورت مبتلا به جوش استفاده می‌‌شود، برای پوست خشک خیلی تند است.اگر پوست شما چرب است، باید صابون توالت معمولی یا صابونی را که برای پوست چرب ساخته شده باشد به صابون‌‌های پرچرب ترجیح دهید زیرا صابون معمولی تمیزکننده موثرتری است. البته شما نباید صورت تان را با صابون ساینده که برای از بین بردن چرک و دوده دست ساخته شده است، بشویید. صابون‌‌های پرچرب، حاوی مواد چربی از قبیل کرم سرد، کره کاکائو، چربی خنثی یا لانولین بیشتری هستند.کسانی که پوست خشکی دارند، می‌‌دانند که صابون‌‌های پرچرب، کمتر از صابون‌‌های توالت معمولی پوست را خشک می‌‌کنند. شاید پرچرب کردن صابون، واقعا اثر تمیزکنندگی آن را کم کند و این موضوع برای پوست خشک مطلوب است اما انتظار نداشته باشید که چنین صابونی جای مرطوب کننده را بگیرد.

 

   می‌‌گویند صابون‌‌های پرچرب پوست را مرطوب می‌‌کنند درست است؟

تصور اینکه برخی صابون‌‌های پرچرب با به جا گذاشتن مانده چربی یا کرم پس از مصرف، پوست را مرطوب کنند غیرمحتمل است زیرا یک ماده تمیزکننده نمی تواند با یک شستشو ۲ عمل کاملا متضاد از بین بردن گرد و خاک و ذرات پوست و به جا گذاشتن چربی یا کرم در پوست را انجام دهد، پسمانده‌‌های دیگر نیز در پوست خواهند ماند و این مواد برای پوست تحریک کننده هستند.

 

   صابون‌‌هایی که روی برچسب آن نوشته شده مخصوص پوست چرب چه ویژگی خاصی دارند؟

صابون‌‌های پوست چرب معمولا حاوی سورفاکتان (صابون یا پاک کننده) هستند بنابراین برای از بین بردن چربی پوست موثرترند ولی ممکن است انواع دیگر پوست به خصوص پوست خشک را بیش از حد خشک کنند.

 

   صابون‌‌های شفاف چطور؟

صابون‌‌های شفاف مانند صابون‌‌های پرچرب، حاوی چربی زیاد و گلیسیرین هستند.متاسفانه بیشتر صابون‌‌های شفاف خوب کف نمی کنند و سریع تر از صابون معمولی حل می‌‌شوند و گران قیمت هم هستند زیرا تولید صابون روشن مشکل تر است و گران تمام می‌‌شود.هیچ مدرکی در دست نیست که صابون‌‌های شفاف، ملایم تر از صابون‌‌های توالت معمولی باشند اما بعضی افراد با پوست خشک و حساس آنها را ترجیح می‌‌دهند.درواقع بیشتر صابون‌‌های امروزی، همان پاک کننده‌‌های ترکیبی به شکل مایع یا جامد (قالب) هستند.صابون از چربی حیوانی یا نباتی ساخته می‌‌شود در حالی که پاک کننده‌‌های ترکیبی جامد از مشتقات نفت ساخته می‌‌شوند. عمده‌ترین امتیاز پاک کننده‌‌ها این است که با مواد معدنی موجود در آب‌‌های سنگین تداخل نکرده، ایجاد پساب نمی کنند.هیچ نشانه علمی وجود ندارد که قالب‌‌های پاک کننده، تندتر یا ملایم تر از قالب‌‌های صابون باشند اما نباید نگران این مساله باشید که قالب‌‌های پاک کننده صورت مانند پاک کننده‌‌های رختشویی باشند. پاک کننده‌‌های ترکیبی ملایم‌تر هستند.همه صابون‌‌های مایع صورت، حاوی حداقل چند پاک کننده ترکیبی هستند زیرا تولید تمیز کننده مایع که صددرصد صابون باشد ممکن نیست. انتخاب تمیزکننده مایع در مقابل تمیزکننده جامد، یک سلیقه شخصی است و اثر هر دو مشابه هم است.

 

    آقای دکتر! بهترین راه پاک کردن صورت استفاده از صابون است؟

برای تمیز کردن صورت بهترین روش وجود ندارد.عواملی از قبیل نوع پوست، محیط زندگی و نوع آرایش در تمیز کردن صورت اهمیت بسزایی دارند. به علاوه امروزه انواع تمیزکننده‌‌های مختلف وجود دارد. تمیزکننده‌‌های جامد (قالبی) که ممکن است یا صابون باشند یا از نوع پاک کننده‌‌های ترکیبی که در انواع مختلف پوست (خشک، چرب، مختلط) به کار برده می‌‌شوند. (آب و صابون در اینجا به نوع صابون یا فرآورده‌‌هایی بر پایه پاک کننده‌‌ها اطلاق می‌‌شود.) همچنین می‌‌توانند حاوی داروهایی مانند مواد ضدباکتری یا انواع مختلف ساینده باشند.

 

   تمیزکننده‌‌های مایع چطور؟

تمیزکننده‌‌های مایع ممکن است یا بر پایه صابون و پاک کننده‌‌هایی باشند که مانند صابون عمل می‌‌کنند یا فرآورده‌‌هایی باشند که ترکیبات صابون یا کرم را در خود گرد می‌‌آورند.تمیزکننده‌‌های مایع نیز می‌‌توانند حاوی مواد ضدباکتری یا ساینده باشند.«کرم» پاک کننده ممکن است به شکل کرم یا لوسیون ساخته شده باشد.

 

   می‌‌توان با خرید یک صابون خوب از سلامت پوست اطمینان یافت؟

معمولا آب و صابون (جامد یا مایع) به طور رضایت بخشی پوست را تمیز می‌‌کند زیرا آب و صابون به خوبی اکثر مواد از جمله چرک، عرق و عناصر دیگر را از پوست می‌‌برد اما انواع مختلف پوست ممکن است به انواع مختلف صابون (یا پاک کننده ترکیبی) نیاز داشته باشند. رنگ و روغن‌‌های آرایشی واترپروف با کرم، لوسیون یا مایع پاک کننده به راحتی از بین می‌‌روند زیرا این مواد در چربی، بهتر از آب حل می‌‌شوند.عموما موثرترین روش تمیز کردن پوست صورت عبارت است از به کار بردن کرم لوسیون پاک کننده برای از بین بردن رنگ و روغن آرایشی و سپس شست وشوی ملایم صورت با آب و صابون.

 

 

برچسب ها: پوست خشک، پوست چرب، زندگی آنلاین، صابـون تعداد بازديد: 910 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز