Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 23 اردیبهشت 1403 - 11:01

7
تیر
راه‌های دفع موی زائد نفرين شده‌ها!

راه‌های دفع موی زائد نفرين شده‌ها!

موهای زائد از جمله عوامل ناراحت‌كننده‌ای هستند كه در بعضی از زنان به دلیل برخی اختلالات هورمونی، بیماری‌ها و عوارض مصرف برخی از داروها ایجاد می‌شود.

راه‌های دفع موی زائد نفرين شده‌ها!

 

 

 موهای زائد از جمله عوامل ناراحت‌كننده‌ای هستند كه در بعضی از زنان به دلیل برخی اختلالات هورمونی، بیماری‌ها و عوارض مصرف برخی از داروها ایجاد می‌شود. این موها از زیبایی پوست می‌كاهند و شكل و حالتی مردانه به زنان می‌دهد. این افزایش مو در خانم‌ها را پرمویی یا در اصطلاح علمی «هیرسوتیسم» می‌نامند. در محل‌هایی از بدن خانم‌ها كه باید موهای كركی و نرم باشد، موهای ضخیم و تیره دیده می‌شود مثلاً در پایین شكم، روی دست و پاها، روی سینه‌ها، كمر و بالای كمر. از عواملی كه باعث رشد زیاد و زائد موهای بدن خانم‌ها می‌شود، هورمون‌ها هستند. مخصوصاً هورمون مردانه تستسترون كه رشد موها و قطر تارهای مو را افزایش می‌دهد. هورمون زنانه استروژن باعث نازك‌تر و كمرنگ‌تر شدن موهای بدن می‌شود و رشد آن را آهسته و كند می‌كند. سایر هورمون‌ها مثل هورمون تیروئیدی، هیپوفیزی و پروژسترونی نیز در این مسئله دخیل هستند. افزایش حرارت پوست در اثر التهاب و یا گرم بودن محیط نیز باعث سریع‌تر شدن رشد موها می‌شود.

 

علت بروز پرموئی

این مشكل می‌تواند منشأ تخمدانی یا منشأ غدد فوق‌كلیوی و یا حتی عامل محیطی داشته باشد. در برخی از موارد، سطح هورمون‌های مردانه افزایش پیدا نمی‌كند، بلكه فعالیت آنزیم «آلفارلوكنازه» كه تستسترون را به فرم فعال تبدیل می‌‌كند، در پوست افزایش می‌یابد. این عدم توازن آنزیمی هم عامل دیگر پرمویی است. در كم‌كاری تیروئید و چاقی ماده‌ای كه هورمون تستسترون را به خود جذب می‌كند، كاهش می‌یابد و سطح تستسترون آزاد و فعال در خون افزایش می‌‌یابد و باعث پرموئی می‌شود. گاهی اوقات رشد موهای زائد فقط علت ژنتیكی دارد. ما چه بخواهیم و چه نخواهیم موها رشد می‌كنند وقتی كه موهای سرمان رشد می‌كنند، لذت می‌بریم اما اگر موهای بالای لب، دست و پاها، گونه، چانه و یا قسمت‌های دیگر بدن رشد سریع كنند، كلافه می‌شویم. به هر حال با روش‌های مختلفی می‌توان از شر موهای زائد خلاص شد ولی این نكته را در نظر بگیرید كه هیچ روشی 100 درصد تضمینی نیست.

 

روش‌های مختلف از بین بردن موهای زائد

سوزاندن یا الكترولیز

در این روش ریشه مو را به‌وسیله جریان ضعیف الكتریسیته می‌سوزانند. اگر موها به تعداد اندك و پراكنده پدیدار شده‌اند، بهترین راه درمان آنها سوزاندن آنهاست. این كار را نمی‌توان در خانه و به كمك اطرافیان انجام داد بلكه باید یك فرد متخصص آن را انجام دهد. ممكن است این كار در چند مرحله انجام شود و هر بار باید محل را با الكل تمیز كنید و كمی پماد ویتامین A  روی آن بمالید. جریان الكتریكی ضعیف، ریشه موها را منهدم می‌كند. از بین رفتن موهای زائد در این روش تا نود درصد انجام می‌شود و موهای كنده شده دیگر بازگشت ندارند ولی از آنجایی كه تخریب ریشه هر مو به صورت تك تك انجام نمی‌شود، برخی از موها مجدداً رشد می‌كنند. تخریب ریشه‌های تك‌تك موها كاری زمان‌بر است، بنابراین استفاده از الكترولیز برای موهای زائدی كه به صورت جدا جدا و پراكنده در برخی قسمت‌های بدن مثل چانه رشد می‌كنند، مناسب‌تر است. متخصصان استفاده از الكترولیز برای رفع موهای دست و پاها و ... را توصیه نمی‌كنند زیرا 40- 60 درصد موها دوباره رشد می‌كنند.

روش انجام الكترولیز به این صورت است كه یك جریان برق ضعیف همراه با یك سوزن به داخل ریشه مو و اطراف سلول مو فرستاده می‌شود. زبری مو و مقدار مو زمان لازم برای انجام این كار را تعیین می‌كند. این كار هم دردناك است و هم وقت‌گیر. اگر بهداشت رعایت نشود و فرد درمانگر از سوزن یك بار مصرف استفاده نكند، خطر عفونت و برخی بیماری‌های خطرناك مثل ایدز نیز وجود دارد. این كار بسیار زمان‌بر است و فرد برای از بین بردن موهای یك بخش باید تا چندین بار مراجعه كند. گاهی اوقات جای سوزن‌ها در محل سوزاندن ریشه مو می‌مانند و از زیبایی پوست می‌كاهند. الكترولیز از صدسال پیش تا به حال در برداشتن موهای زائد به كار گرفته می‌شود. افراد آموزش‌دیده (الكترولوژیست) این كار را انجام می‌دهند.

 

تراشیدن

تراشیدن موها با تیغ كه یكی از قدیمی‌ترین راه‌ها برای از بین بردن موهای زائد است و بسته به میزان رشد موها، انجام می‌شود. این روش ساده‌ترین راه برای انجام این كار است. ولی آیا این روش سبب پرمویی می‌شود. فردی كه دچار پرمویی نباشد، با این روش هیچ‌گاه دچار مشكل نمی‌شود. اما در مواقعی كه رشد موها بسیار زیاد است نمی‌توان به این روش اكتفا كرد و باید به فكر راهی بود تا ظاهر زنانه خود را حفظ كنید.

 

استفاده از موم و موبر

دردناك‌ترین روش از بین بردن موها، روش استفاده از مومك است. در سالن‌های زیبایی و یا در منزل با گرم كردن موم و قرار دادن آن روی سطح پوست، موها را از سطح پوست جدا می‌كنند. برخی از موها از ریشه كنده می‌شوند و برخی دیگر فقط از ساقه. برخی از افراد نسبت به انواع موبرها حساسیت دارند در ضمن تأخیر در انجام این‌كار موجب سوختگی سطحی پوست می‌شود. در اپیلاسیون به روش‌های مختلف مثل استفاده از دستگاه‌های اپیلیدی، استفاده از مومك، استفاده از موچین و بند انداختن رشد مجدد موها مدتی به تعویق می‌افتد. برخی افراد ترجیح می‌دهند كه موها را از سطح پوست خود جدا نكنند، بلكه از بی‌رنگ كننده‌هایی مثل دكلره استفاده كنند.

 

 استفاده از اشعه ایكس

این روش برای از بین بردن موهای زائد منسوخ شده است چرا كه در اثر این روش آسیب‌های زیادی به پوست اطراف وارد می‌شد و روش مؤثر و بی‌خطری محسوب نمی‌شود.

 

 لیزر درمانی

لیزر درمانی در چند مرحله انجام می‌شود. این روش طولانی است و بسیار هزینه‌بردار. با این روش می‌توان موهای تیره را از بین برد. از پرتوی لیزر برای حذف مو استفاده می‌شود. این روش گاهی اوقات دردناك است.  سیستم‌های لیزر با انتخاب طول موج‌های مناسب در ناحیه‌ای نسبتاً وسیع در آن واحد تعداد زیادی از فولیكول‌های مو (ریشه‌های مو) را مورد هدف قرار می‌دهند.

 

لیزرهایی كه برای درمان موهای زائد توصیه می‌شود

1- سیستم لیزر دیود با طول موج 800 نانومتر

2- سیستم لیزر ان‌دی- یاگ با طول موج 1056 نانومتر

3- سیستم لیزر الكساندرایت با طول موج 755 نانومتر

رنگ پوست ناحیه‌ای از بدن كه تحت درمان با اشعه لیزر قرار می‌گیرد كمی قرمز می‌شود ولی این قرمزی تا 2 الی 3 ساعت دیگر برطرف می‌شود. در صورت استفاده از دستگاه نامناسب (مثلا سیستمی با طول موج بالا) ممكن است تاول و حتی اسكار نیز روی محل مورد نظر ایجاد شود. تمام شایعات مبنی بر سرطان‌زا بودن استفاده از روش لیزری برای رفع موهای زائد، بی‌اساس است و تاكنون هیچ مورد سرطانی دیده نشده است. از لیزر برای تمام موهای زائد از جمله موهای زیربغل استفاده می‌شود. این روش بسیار مناسب‌تر از روش الكترولیز است زیرا:

 در این روش هم درد كمتری احساس می‌شود و هم عوارض كمتری روی پوست ایجاد می‌شود.

 این روش هیچ محدودیتی ندارد و در هر قسمت از بدن می‌تواند به كار رود. در حالی كه در روش الكترولیز می‌توان موهای پراكنده را از بین برد.

 سرعت كار در روش الكترولیز كمتر از روش لیزری است. بنابراین فرد به دفعات كمتری به پزشك متخصص مراجعه می‌كند.

 لیزر بدون ایجاد آسیب به بافت انجام می‌شود.

 لیزر در مرحله رشد اثر می‌كند و از آنجایی كه تمام موها در یك مرحله رشد نمی‌كنند، باید فرد طی 2 یا 3 جلسه این كار را انجام دهد. موهای تیره در افرادی كه پوست‌های روشن دارند، راحت‌تر برداشته می‌شوند. بعد از عمل برداشتن مو نیازی به پانسمان و استفاده از دارو نیست فقط می‌توان از مرطوب‌كننده و ضد آفتاب استفاده كرد.

 روش‌های موقت از بین بردن موهای زائد، شاید ساده‌تر، كم‌هزینه‌تر و كم‌دردتر باشند، اما گاهی اوقات ایجاد دردسرهایی نیز می‌كنند مثلا برخی از مواد شیمیایی، تحریك‌كننده هستند و می‌توانند به پوست آسیب برسانند. انتخاب هر یك از این روش‌ها كاملا به خودتان بستگی دارد. اینكه این موهای زائد به چه میزان و در كدام قسمت‌ها رشد كرده‌اند و چقدر شما آزار می‌دهند.

 

 

برچسب ها: زندگی آنلاین، مو زائد تعداد بازديد: 826 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز