Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 29 اردیبهشت 1403 - 16:45

9
دی
جوانی پوست در سایه ویتامین C

جوانی پوست در سایه ویتامین C

در فصول سرد و خشك، مصرف مركبات مثل پرتقال، نارنگی، لیموترش، گریپ‌فروت و ... را فراموش نكنید. وجود ویتامین C برای ساخت كلاژن ضروری است. كلاژن به پوست كمك می‌كند تا الاستیك و در عین حال محكم باقی بماند.

اعظم اسلامی‌مجد

 

 

ویتامین C یكی از ویتامین‌هایی است كه بدن ما به خودی خود قادر به تولید آن نیست؛ بنابراین لازم است برای تأمین ویتامین C مورد نیاز بدن، میوه‌ها و سبزیجاتی كه حاوی این ویتامین هستند را بخوریم. حتماً تابه حال بارها و بارها شنیده‌اید كه ویتامین مانع از چروك شدن و پیری زودرس است نیز می‌شود. چند دهه است كه دانشمندان بسیاری مشغول مطالعه روی تأثیرات ویتامین C بر پوست بدن هستند.

عملكرد ویتامین C

ویتامین C به دو شیوه عمل می‌كند:

1-‌ ‌ آنتی‌اكسیدانت: اشعه ماوراء بنفش رادیكال‌های آزاد تولید می‌كند. كه موجب پیرتر به نظر رسیدن پوست می‌شود. ویتامین C به عنوان اولین دفاع بدن در برابر این رادیكال‌ها (پلاسما و رادیكال‌های تولیدشده در آب) عمل می‌كند.
بعد از ویتامین C، ویتامین E هر دو برای دفاع از بدن مفید هستند.

2- ‌ كلاژن: كلاژن یكی از اساسی‌ترین اجزای بیشتر بافت‌های بدن است و ویتامین C مهم‌ترین عامل شكل‌گیری، نگهداری و ثبات كلاژن به شمار می‌آید.

آیا می‌توان با خوردن مركبات بیشتر، از پوست محافظت بیشتری كرد؟

ممكن است فكر كنید هر چه بیشتر مثلاً پرتقال بخورید، پوست سالم‌تر و جوان‌تری خواهید داشت؛ اما متاسفانه به این سادگی‌ها نیست. خوردن ویتامین C بیش از حد نیاز موجب تغییرات بیشتر در پوست نمی‌شود. كرم‌ها ولوسیون‌های بسیاری حاوی ویتامین C هستند. نگه داشتن ویتامین C بدن در حالت ثابت و پایدار، موجب سودمندی آن می‌شود و بهتر در پوست نفوذ می‌كند. به خاطر ماهیت ویتامین C و نوع تركیب آن و برای نفوذ ویتامین C در پوست، باید محیط اسیدی (PH پایین) و غلظت ویتامین C 15-10 درصد باشد. تمام محصولات حاوی ویتامین C مشابه هم نیستند و همه آنها این دو ویژگی را ندارند.

مزایای ویتامین C

پژوهش‌ها و مطالعات بسیاری در مورد تأثیر ویتامین C بر بدن انسان‌ها و حیوانات انجام شده است. مطالعات روی حیوانات نشان می‌دهند كه ویتامین C می‌تواند از پوست بدن در برابر اشعه‌های UVA و UVB، قرمزی پوست و شكل‌گیری سلول‌های غیرطبیعی جلوگیری می‌كند. در انسان‌ها، مقدار كافی ویتامین C به شادابی و زیبایی پوست كمك می‌كند. به‌طور كلی مصرف ویتامین C تاثیرات مثبتی روی پوست دارد؛ مثل كاهش تجمع رنگدانه‌ها در پوست، حفاظت از پوست در برابر اشعه‌های UVA و UVB، افزایش تولید كلاژن و ...

ویتامین C همچنین از خشكی پوست جلوگیری می‌كند. با توجه به نقش این ویتامین در ساخت پروتئین‌های پوست، كمبود آن منجر به خشكی پوست می‌شود. به عبارت دیگر، بافت پروتئین آب زیادی را در خود نگه می‌دارد كه چنانچه در اثر كمبود ویتامین C میزان پروتئین بافت كاهش یابد، مقدار آب لازم سلول‌های پوستی نیز كاهش یافته و پوست خشك می‌گردد. ضمناً، ویتامین C موجب افزایش جذب آهن و ویتامین E نیز می‌شود كه كمبود هر یك از این مواد مغذی منجر به خشك شدن پوست خواهد شد.

بنابراین در فصول سرد و خشك، مصرف مركبات مثل پرتقال، نارنگی، لیموترش، گریپ‌فروت و ... را فراموش نكنید. وجود ویتامین C برای ساخت كلاژن ضروری است. كلاژن به پوست كمك می‌كند تا الاستیك و در عین حال محكم باقی بماند.

ویتامین C، جزء ویتامین‌های آنتی‌اكسیدان محسوب می‌شود؛ لذا در پیشگیری از سرطان بسیار مؤثر است. چنانچه این ویتامین از طریق منابع غذایی مثل مركبات، توت فرنگی، كیوی، فلفل سبز، فلفل دلمه‌ای، گوجه‌فرنگی و ... جذب بدن شود، موجب حفظ سلامت انسان و افزایش مقاومت در برابر عفونت‌ها می‌گردد.

اما از طرفی، زیاده‌روی در مصرف منابع دارویی آن خطر ابتلا به اختلالات گوارشی، اسهال، خطر ابتلا به سنگ اگزالات در مجاری ادرار و آدابتاسیون با مقادیر بالا را افزایش می‌دهد. بنابراین بهتر است به میزان مصرف ویتامین C توجه داشته باشید و از هرگونه افراط و تفریط در این زمینه بپرهیزید.

برای داشتن پوست خوب و جوان علاوه بر ویتامین C، نوشیدن مقدار كافی آب، چای سبز (سرشار از آنتی‌اكسیدانت است و سبب كاهش كلسترول می‌شود)، سویا (سرشار از آمینواسیدهاست)، اسیدهای چرب مانند امگا 3 و امگا 6(ما ‌آنها را به عنوان چربی‌های خوب می‌شناسیم و به پاكسازی پوست كمك می‌كنند)، شیر (سرشار از كلسیم و ویتامین D است وبه سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها و سالم‌تر شدن پوست و مو كمك می‌كند)، سبزیجات سبز (ویتامین‌های A، E، C و آهن دارند و به زیبایی چهره كمك می‌كنند)، ماست (حاوی باكتری‌های مفید است و به هضم غذا كمك و سیستم ایمنی را تقویت می‌كند)، شكلات (با افزایش مقدار اندروفین‌ها و توسروتونین‌ها موجب تقویت خلق و خوی می‌شود و به شما آرامش می‌دهد و همین آرامش و دوری از استرس‌های روزمره موجب نشاط و شادابی پوست می‌گردد) و سیر (موجب كاهش فشارخون می‌شود و سرشار از‌ آنتی‌اكسیدانت است و به جوانی پوست كمك می‌كند) را هرگز فراموش نكنید.

 

برچسب ها: مزایای ویتامین C، عملكرد ویتامین C در پوست، جواني پوست با ويتامين C، جلوگيري خشكي پوست با ويتامين C، ساخت كلاژن با ويتامين C تعداد بازديد: 580 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز