Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 06:20

15
آبان
بیماری های رایج در سالمندان

بیماری های رایج در سالمندان

اگر افراد سبک زندگی خود را تغییر دهند، مثلا از وزن خود بکاهند و یا سیگار را ترک کنند و تحرکات فیزیکی را افزایش دهند، می توانند با مشکلات و بیماری های شایع دوران سالمندی مقابله کنند.

تحریریه گروه ترجمه زندگی آنلاین

 

وقتی انسان پا به سن می گذارد، مشکلات سلامتی و بیماری ها سرو کله شان پیدا می شود.

اما مطالعات نشان می دهد که اگر افراد الگو و سبک زندگی خود را تغییر دهند، مثلا از وزن خود بکاهند و یا سیگار را ترک کنند و تحرکات فیزیکی شان را افزایش دهند، می توانند با مشکلات و بیماری های شایع دوران سالمندی مقابله کنند.

در این مقاله به برخی از شایع ترین این بیماری ها اشاره شده است:

آرتروز

بنا به گفته متخصصان، آرتروز به احتمال زیاد، بیماری شماره یک شایعی است که بیشتر افراد مسن با آن دست و پنجه نرم می کنند.

سالمندان بسیاری در سراسر دنیا به این عارضه مبتلا می شوند که موجب درد و پایین آمدن کیفیت زندگی در آنها می شود.

آرتروز توانایی حرکتی این افراد را گرفته و فعالیت های فیزیکی شان را محدود می کند.

آنها باید به رفتن نزد پزشک و ایجاد یک برنامه حرکتی فردی، در کنار درمان های دیگر، سلامتی شان را بازیابند.

بیماری قلبی

طبق گزارشات، 31 درصد مرگ و میرهای جهان در سال 2016، ناشی از بیماری های قلبی بوده که 80 درصد آن در کشورهای با درآمد کم و متوسط روی داده است.

معمولا با افزایش سن، خطر ابتلا به فشار خون بالا و همچنین افزایش میزان کلسترول بد خون نیز بالا رفته و همین به نوبه خود منجر به بروز مشکلات قلبی و در نهایت سکته می گردد.

اما متخصصان بر این باورند که تغییر سبک زندگی مثل ورزش کردن مرتب، خواب و استراحت کافی شبانه، تغذیه و رژیم غذایی سالم می تواند خطر بروز نارسایی های قلبی را در افراد مسن، کاهش دهد.

سرطان

سرطان در حال حاضر دومین علت مرگ و میر میان افراد بالای 65 سال است. بر اساس گزارش ها حدود 28 درصد از مردها و 21 درصد از زنان مسن، فقط در آمریکا، به نوعی از سرطان مبتلا هستند.

اما چنانچه این دسته از افراد به موقع آزمایش داده و تست های سالیانه خود، مانند ماموگرافی، کلونوسکوپی و یا کنترل سلامت پوست را انجام دهند، در صورت تشخیص سرطان در همان مراحل اولیه سرطان می توانند این بیماری مهلک را سرکوب کنند.

مشکلات تنفسی

بیماری های مزمن تنفسی مانند انسداد ریه، بالاترین علت مرگ و میر میان افراد بالای 65 سال را دارند.

بیشتر مردان و زنان مسن با مشکلات تنفسی مانند آسم، برونشیت مزمن و یا آمفیزم (نوعی بیماری مزمن ریوی که طی آن کیسه های هوایی در ریه بیش از اندازه گشاد می شوند و در نتیجه خاصیت ارتجاعی رشته هایی که کیسه‌های هوایی را به هنگام تنفس باز و بسته می کنند از بین می رود) دست و پنجه نرم می کنند.

از طرفی دیگر، مشکلات تنفسی باعث می شود تا افراد مسن در مقابل بیماری ها و عفونت های دیگری مثل ذات الریه آسیب پذیر شوند.

اما اگر ریه ها به طور مرتب هر چند وقت یکبار توسط متخصص معاینه شود و در صورت نیاز، درمان صحیحی صورت بگیرد، به طور قطع افراد مسن دچار مشکلات تنفسی نمی شوند.

آلزایمر

در دنیا افراد مسن بسیاری به این بیماری مبتلا می شوند. اما با توجه به اینکه تشخیص این بیماری پیچیده می باشد، تعداد افرادی که با این بیماری زندگی می کنند را نمی توان به طور دقیق محاسبه کرد.

اما متخصصان بر این باورند که اختلالات شناختی این افراد تاثیر بسزایی روی طیف وسیعی از مواردی که به سلامتی افراد مسن مربوط می شود، می گذارد.

در اصل، آلزایمر توانایی این افراد را برای مراقبت و محافظت از خود کاهش داده و برای خود آنها و یا افرادی که از آنها مراقبت می کنند، دشواری هایی را ایجاد می کند.

پوکی استخوان

پوکی استخوان امکان تحرک را از اشخاص مسن گرفته و آنها را در معرض افتادن های پی در پی و شکستگی استخوان ها قرار می دهد.

طبق گزارش های منتشر شده توسط بنیاد پوکی استخوان ملی ایالات متحده آمریکا،  حدود 54 میلیون آمریکایی بالای 50 سال به این بیماری مبتلا هستند.

در ضمن، این بنیاد تخمین می زند که این رقم تا سال 2020 به مقدار 64.4 میلیون نفر نیز برسد. بنابراین سالمندان باید همیشه با انجام دادن آزمایش های پوکی استخوان، از این نظر خود را بیمه کنند.

دیابت

بنابر آمارها حدود 6 تا 9 درصد از افراد در سراسر جهان به دیابت نوع 2 مبتلا هستند و البته تعداد افراد مبتلا به دیابت- از هر نوع- به 600 میلیون نفر هم رسیده است.

دیابت نوع 2 بیشتر افراد سالمند را گرفتار خود می کند. بنابراین سالمندان باید با آزمایش های به موقع و سالیانه، این بیماری را در صورت ابتلا تشخیص داده و بروز بیماری های ناشی از آن را بگیرند.

آنفلوانزا و ذات الریه

با اینکه این دو بیماری، مزمن نیستند اما میان 8 عامل مرگ و میر افراد بالای 65 سال قرار دارند. زیرا، افراد مسن در برابر این بیماری ها آسیب پذیر بوده و قادر به مقابله نیستند.

بنابراین، این دسته از اشخاص باید توصیه های بهداشتی مثل تزریق واکسن آنفلوانزا و ذات الریه  را در برنامه های بهداشتی خود قرار دهند.

سقوط و زمین خوردن

احتمال زمین خوردن در افراد مسن، به دلیل ناتوانایی های فیزیکی، بالاست و هر ساله تعداد بسیاری از افراد بالای 65 سال، به دلیل سقوط به بیمارستان ها منتقل می شوند.

در ضمن بیشتر افراد مسن در همان منزل خود زمین می خورند.

این افراد در اثر عدم توانایی در ایجاد تعادل در نواحی لغزنده مثل کف حمام و یا روی فرش، زمین خورده و دچار شکستگی و حتی آسیب های منجر به فوت می شوند.

سوء مصرف دارو

بسیاری از افراد بالای 65 سال به دلیل تداخلات دارویی و استفاده نادرست از داروها، دچار مشکلات سلامتی می شوند.

این وضعیت وقتی شدت می گیرد که آنها به تنباکو و یا الکل نیز وابستگی هم داشته باشند.

چاقی

امروزه چاقی گریبان جوانان را هم گرفته است اما در افراد مسن که معمولا تحرک چندانی ندارند، اوضاع را بدتر می کند، تا جایی که ممکن است گرفتار بیماری هایی از قبیل نارسایی های قلبی، انواع دیابت، بیماری های تنفسی و سرطان شوند.

افرادی که شاخص توده بدنی شان (BMI) بالای 30 باشد، دچار چاقی هستند. با انجام دادن کارهای فیزیکی و ورزش های سبک مانند پیاده روی می توان جلوی چاقی و صدمات احتمالی آن را گرفت.

افسردگی

بنابر بررسی ها مشخص شده است که سالمندان بسیاری در دنیا هستند که دچار افسردگی اند. افسردگی معمولا سیستم ایمنی بدن را ضعیف کرده و در نتیجه فرد نمی تواند با انواع بیماری های عفونی مقابله کند.

برای مقابله با افسردگی، تجویز دارو، گفتگودرمانی و یا تحرکات بدنی لازم است.

بیماری های دهان و دندان

بهداشت دندان ها و لثه علاوه بر داشتن لبخندی زیبا، برای سهولت در خوردن و جویدن کامل غذا، ضروری است. 

اما متاسفانه بیشتر افراد بالای 65 سال، دندان های طبیعی و اصلی خود را از دست می دهند. 

با افزایش سن، محیط دهان خشک تر شده و حفره های درون دندان ها بیشتر می شوند؛ بنابراین، دندان ها و لثه ها مراقبت های بیشتری لازم دارند.

زونا

احتمال ابتلا به زونا در افراد بالای 60 سال بسیار زیاد است. این بیماری عفونی معمولا فقط یک طرف از بدن را درگیر کرده و با خارش و درد همراه است.

بنابراین، افراد مسن باید با یک متخصص مشورت کرده و در صورت نیاز واکسن این بیماری را بزنند.

کلام آخر

باید گفت که منابع مالی بیشتر افراد مسن با توجه به بازنشستگی و یا از کار افتادگی کاهش می یابد و گاهی اوقات گرفتار فقر می شوند.

بنابراین نمی توانند به طور مرتب به وضعیت بهداشتی و سلامتی خود رسیدگی کرده و از بروز بیماری های احتمالی جلوگیری کنند.

بنابراین دولت های هر کشوری باید در خصوص سالمندان و شرایط سلامتی آنها، برنامه های ویژه ای ترتیب دهد.

 

برچسب ها: دیابت، پوکی استخوان، سلامت سالمندان، آلزایمر، آنفلوانزا، مراقبت از سالمندان، آرتروز، بیماری های سالمندان، زونا، بیماری های رایج در سالمندان تعداد بازديد: 1510 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز