Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 10:15

16
آذر
ضرورت گفت‌وگو پیرامون دوران بازنشستگی

ضرورت گفت‌وگو پیرامون دوران بازنشستگی

زندگی روزمره در دوران بازنشستگی مفروضات و کلیشه‌هایی برای خودش دارد. بیشتر آدم‌ها ذهنیت‌هایی درباره این دوران دارند و درباره فعالیت‌های روزمره‌شان پس از بازنشستگی خیال‌پردازی می‌کنند

تحریریه زندگی آنلاین : زندگی روزمره در دوران بازنشستگی مفروضات و کلیشه‌هایی برای خودش دارد. بیشتر آدم‌ها ذهنیت‌هایی درباره این دوران دارند و درباره فعالیت‌های روزمره‌شان پس از بازنشستگی خیال‌پردازی می‌کنند، درحالی‌که همیشه آنچه تصور می‌کنند، به واقعیت نمی‌پیوندد و این همان‌جایی است که روابط خانوادگی دچار مشکل می‌شود.اگر برای مثال بنا دارید که هرروز با همسرتان غذا بخورید، چند روز یک بار نوه‌هایتان را ببینید و مسئولیت‌های مربوط به خانه را با هم تقسیم کنید، ولی این‌ها چیزهایی نبودند که پیش از این بر سرشان بحث کرده باشید، باید بدانید که همین موارد می‌توانند در دروان بازنشستگی باعث بحث و بعدها مشاجره میان شما و همسرتان شوند.پیش‌فرض‌ها و کلیشه‌های آسیب‌رسانی در این زمینه وجود دارند که می‌توان از پیش آن‌ها را با گفتگو با همسر، دیگر اعضای خانواده و دوستان حل‌وفصل کرد. اگر از آغاز برای این موضوع وقت و انرژی بگذارید، می‌توانید روابطتان را در دوران بازنشستگی تحکیم ببخشید و تقویت کنید.

تصور کنید که چه زمانی می‌خواهید از خواب بیدار شوید و چه زمانی به رختخواب می‌روید؛ اگر صبحانه، ناهار و شام را با همسرتان می‌خورید، هر هفته چه وظایف و مسئولیت‌هایی و توسط چه کسی باید انجام شوند. با هم بر سر اینکه هرکدامتان چقدر وقت آزاد برای خودتان نیاز دارید گفتگو کنید. رابرت لارا در کتاب بازنشستگی عریان، زوج‌ها را ترغیب می‌کند تا برای آغاز گفتگو درباره بازنشستگی، درک انتظارات مشترک، برطرف کردن کلیشه‌های ذهنی و تقویت روابطشان تعدادی سؤال از خود بپرسند:

۱- روز و هفته دلخواه شما در دوران بازنشستگی چه ویژگی‌هایی دارد؟

بیشتربخوانید:

پادزهر افسردگی در بازنشستگی

 

 

۲- شغلتان چه چیزی برایتان دارد که ممکن است در دوران بازنشستگی دلتان برایش تنگ شود؟

و آیا به یک برنامه دقیق نیاز پیدا خواهید کرد یا می‌توانید به طور روزمره زندگی منظمی داشته باشید. توجه داشته باشید که زمان طولانی برنامه‌ریزی نشده می‌تواند شما را به سوی تاریک بازنشستگی بکشاند، یعنی شکل‌هایی از عادات نامناسب یا افسردگی.

درباره جنبه‌های ذهنی، اجتماعی و جسمی کارتان فکر کنید. کدامشان برایتان اهمیت دارند؟ برای حفظ یا جایگزینی این جنبه‌های موردعلاقه‌تان چه می‌توان کرد؟

۳- در دوران بازنشستگی چطور خود را توصیف خواهید کرد؟

آخرین باری را که به یک بازنشسته معرفی شدید به یاد بیاورید. آیا همه بازنشسته‌ها خودشان را به یک شکل معرفی می‌کنند؟ اگر چنین است، چه تأثیری روی شما گذاشتند؟ به عنوان یک بازنشسته دوست دارید مردم شما را چطور خطاب کنند؟

 بیشتربخوانید:

ورزش راهی برای کاهش افسردگی

 

 

 

۴- با وقتتان چه خواهید کرد؟

عادات خوبی را که می‌خواهید در دوران بازنشستگی تقویت کنید و عادات بدی را که می‌خواهید کنار بگذارید یا کنترل کنید مشخص کنید.

۵- ارتباطتان با دوستان یا اعضای خانواده‌ای که هنوز بازنشسته نشده‌اند به چه شکل خواهد بود؟

ببینید که گذراندن وقت به دور از نزدیکانتان چه تأثیری می‌تواند بر روابط خانوادگی و دوستانه بگذارد. چه مشغولیت‌های مشترکی دارید که می‌توانند به حفظ ارتباطاتتان بیرون از محیط کار کمک کنند؟ دیدارهای خانوادگی و وقت‌گذرانی با نوه‌هایتان را ساماندهی کنید.

۶- سلامت روحی و جسمی‌تان در دوران بازنشستگی به چه شکل خواهد بود؟

این پرسش‌ها می‌توانند نقطه شروع خوبی باشند برای ساختن یک الگوی ارتباطی سالم و شفاف در میان زوج‌ها و میان بازنشستگان، خانواده و دوستانشان. یک بیماری، تصادف، کسب ثروت ناگهانی، یا برگشتن یکی از فرزندان به خانه یکی از هزاران عاملی هستند که ممکن است زندگی در دوران بازنشستگی را دگرگون کنند. اما درعین‌حال همه این عوامل هم می‌توانند به روابط سالم و پویایی در این دوران منتهی شوند.

منبع: forbes.com

بیشتربخوانید:

بازنشستگی ، فرصت شکوفایی ( قسمت اول)

نگاهی متفاوت به دوران بازنشستگی

 

 

 

برچسب ها: بیماری، خانواده، زندگی مشترک، افسردگی، بازنشستگی، روابط عاطفی، روابط اجتماعی، دوران بازنشستگی تعداد بازديد: 112 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز