Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 19:53

15
مرداد
بار روانی رسانه‏ ها برای سالمندان در دوران کرونا

بار روانی رسانه‏ ها برای سالمندان در دوران کرونا

بررسی‌های یک مطالعه حاکی از این است؛ سالمندانی که اخبار و اطلاعات مرتبط با همه‌گیری را به طور مستمر و منظم از طریق رسانه‌ها دنبال می‌کنند، از وضعیت سلامت روان پایین‌تری برخوردار هستند.

تحریریه زندگی آنلاین : بررسی‌های یک مطالعه حاکی از این است؛ سالمندانی که اخبار و اطلاعات مرتبط با همه‌گیری را به طور مستمر و منظم از طریق رسانه‌ها دنبال می‌کنند، از وضعیت سلامت روان پایین‌تری برخوردار هستند. در پاندمی‌ها به دلیل گسترش سریع بیماری و وجود مشکلات متعدد، معمولا بیشتر به جنبه جسمی سلامت توجه می‌شود و مشکلات روان‌شناختی همراه با این پاندمی‌ها، به خصوص سلامت روان گروه‌های جمعیتی مثل سالمندان نادیده گرفته می‌شود.بر همین اساس؛ پژوهشگران با انجام یک مطالعه مقطعی در سال ۱۳۹۹ در شهر کرمان، آثار روان شناختی دنبال کردن رسانه‌ها را بر سلامت روان سالمندان بررسی کردند. میانگین سنی افراد مورد مطالعه ۶۶.۶ سال بود و ۴۰ درصد افراد مورد مطالعه مرد و ۶۰ درصد زن بودند. ۶۶.۷ درصد از افراد متاهل و بقیه مجرد و یا همسر فوت شده بودند. بررسی‌های این مطالعه نشان داد که بیش از سه چهارم سالمندان وضعیت سلامت روان مطلوبی نداشتند. مطالعه حاضر در دوران کووید-۱۹ و خانه‌نشینی اجباری سالمندان صورت گرفته که احتمالاً دلیل شیوع بالای سلامت روان نامطلوب در بین سالمندان مورد مطالعه نیز همین موضوع باشد؛ چرا که قرنطینه و جداسازی افراد، می‌تواند زمینه‌ساز تنهایی و سایر مشکلات سلامتی سالمندان باشد و سلامت روان آن‌ها را تهدید کند.

 

همچنین به دلیل این‌که حدود نیمی از جمعیت مورد مطالعه، تحت پوشش مراکز روزانه سالمندان بودند و تا قبل از زمان شیوع کووید ۱۹ از خدمات برنامه‌های حضوری و جمعی این مراکز استفاده می‌کردند، ممکن است به دلیل تغییر شرایط ایجادشده، سلامت روان سالمندان نیز دچار چالش شده باشد. در این تحقیق مشخص شد که تحصیلات از عوامل تاثیرگذار بر سلامت روان است. همچنین داشتن شغل نیز از دیگر عوامل مرتبط و پیش‌بینی کننده سلامت روان سالمندان بود. بر اساس بررسی‌ها، بیش از سه‌چهارم سالمندان اطلاعات و اخبار بیماری کووید-۱۹ را از رسانه‌ها دنبال می‌کردند. همچنین مشخص شد؛ افرادی که اخبار و اطلاعات مرتبط با همه‌گیری را به طور مستمر و منظم از طریق رسانه‌ها دنبال می‌کردند، از وضعیت سلامت روان پایین‌تری برخوردار بودند. یافته‌های این مطالعه حاکی از این است که سلامت روان سالمندان در دوران پاندمی کووید-۱۹ تحت تأثیر نوع و میزان استفاده از رسانه‌های مختلف قرار دارد.پژوهشگران این تحقیق پیشنهاد می‌کنند: سالمندان ضمن بالا بردن سواد رسانه‌ای خود، تا حد امکان از پیگیری مستمر اخبار مرتبط با کووید-۱۹ به‌ویژه کسب اخبار از منابع غیرموثق اجتناب کنند. به بیانی دیگر، اطلاعات را از منابع معتبر دریافت کنند و نیز در صورت تمایل به اشتراک گذاشتن بعد از اطمینان از صحت محتوای دریافتی، اطلاعات را نشر دهند. همچنین بیشتر بر اطلاعات مرتبط با پیشگیری از بیماری و نحوه مواجهه با شرایط دوران خانه‌نشینی به منظور ارتقای سلامت روان متمرکز شوند».این محققان معتقدند که مدیران و سیاست‌گذاران رسانه‌ای نیز باید محتوای تولیدشده در زمینه کووید-۱۹ را بر اساس نقش آن‌ها در سلامت روان افراد جامعه به‌ویژه سالمندان مورد نظارت و بازبینی قرار دهند.

 

برچسب ها: سالمندان، ویروس کرونا تعداد بازديد: 217 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز