Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 19:43

23
خرداد
ورود با شکوه به دوران بازنشستگی

ورود با شکوه به دوران بازنشستگی

باید یاد بگیرید دوران بازنشستگی را چطور مفید، دوست‌داشتنی، لذت‌بخش و آرامش‌بخش زندگی كنید. بازنشستگی یكی از دوران معمول زندگی است، پس نیاز به آماده شدن و مهارت‌یابی برای آن هم مثل همه دوران‌ها جدی می‌شود.

تحریریه زندگی آنلاین : باید یاد بگیرید دوران بازنشستگی را چطور مفید، دوست‌داشتنی، لذت‌بخش و آرامش‌بخش زندگی كنید. بازنشستگی یكی از دوران معمول زندگی است، پس نیاز به آماده شدن و مهارت‌یابی برای آن هم مثل همه دوران‌ها جدی می‌شود. بازنشستگی یكی از دوران معمول زندگی است، پس نیاز به آماده شدن و مهارت‌یابی برای آن‌هم مثل همه دوران‌ها جدی می‌شود. در اغلب موارد در این دوران خانه‌نشینی‌های مداوم زندگی را به سکون تبدیل کرده، حال آنکه تحرک و شادی تکراری شدن زندگی را کمرنگ می‌کند. خیلی از افراد از این دوران رنج می‌برند و حتی می‌ترسند بازنشسته شوند اما آیا واقعاً دوران بازنشستگی ترسناك و منفور است؟ اگر این‌طور است پس چرا بعضی از افراد، تازه در این دوران دست به كارهای جدیدی می‌زنند و شكوفا می‌شوند؟ جواب این سؤال‌ها این است كه شما باید یاد بگیرید دوران بازنشستگی را چطور مفید، دوست‌داشتنی، لذتبخش و آرامش‌بخش زندگی كنید.

 بیشتربخوانید:

پنج مرحله دوران بازنشستگی

 

شما بازنشستگی را چگونه می‌بینید؟

بازنشستگی از آن دوره‌های زندگی است كه مردم نگاه‌های مختلفی به آن دارند. از «با زن‌ها در خانه نشستن!» گرفته تا «همچون پرنده باز كه حالا نشسته»؛ باز را كه می‌شناسید؟ همان پرنده معروف ایرانی‌ها كه دائم می‌گویند: كبوتر با كبوتر، باز با باز. این یعنی بعضی‌ها با یك جمله معروف از همان اول خود را خانه‌نشین می‌کنند یا به خودشان اسم پرنده‌ای را می‌دهند كه كمی باید بنشیند تا احتمالاً دوباره پرواز كند. پس در نخستین قدم با خودتان فكر كنید بازنشستگی برای شما چه تعریفی دارد؟

 

 

یک تعبیر اشتباه از سالمندی

بازنشستگی در تمام كشورها وجود دارد. بدترین نوع تعبیرهای رایج از بازنشستگی كه خطر روحی و جسمی برای صاحبش دارد، فكرهایی است كه می‌گویند: دیگر دوران كار و سودمندی‌ام تمام شد. این گروه چون زندگی را فقط كاركردن می‌دانند، بازنشستگی را هم كابوس می‌دانند. برخی دیگر خودشان را با كارشان تعریف می‌کنند و بازنشستگی را بی‌هویت بودن یا عاطل و باطل بودن معنا می‌کنند. آسیب‌هایی چون پرخاشگری، افسردگی، ناامیدی، كاهش روابط اجتماعی و خانوادگی، كاهش توان جسمی به دنبال كم شدن فعالیت جسمی و ذهنی برخی از تبعات این تعریف‌های اشتباه از بازنشستگی است. آمارها نشان می‌دهد كه افراد هرچه بدون آمادگی به دوران بازنشستگی برسند آن را سخت‌تر ارزیابی می‌کنند و در نتیجه دچار سختی‌ها و فشار روانی بیشتری هم می‌شوند.

 بیشتربخوانید:

مفهوم لغوی بازنشسته

 

 

 

 آرزوهای به زمین‌مانده

قبل از اینكه بازنشستگی شروع شود، می‌توانید لیستی از آرزوهای به زمین‌مانده خودتان را تهیه كنید. كارهایی كه مدت‌هاست به خاطر كار مداومتان از آنها بازمانده‌اید. ممكن است سفر با خانواده، استراحت بیشتر، راه‌اندازی یك باغچه، کتاب‌خوانی  و راه انداختن یك کسب‌وکار جدید یا حتی درس خواندن در رشته موردعلاقه‌تان فكر خوبی برای روزهای بعد از بازنشستگی باشد. یادگیری انواع رشته‌های هنری، مهارت‌های فنی و حرفه‌ای و یا حضور در فعالیت‌های خیریه و داوطلبانه می‌تواند بخشی از شروع فعالیت‌های جدید شما باشد.

 

نقش خانواده

بعد از سال‌ها وقتی پدر و مادر در یك خانواده بازنشسته می‌شوند شرایط خانواده تغییر می‌کند. گذران بیشتر وقت همسران و فرزندان همان‌قدر كه وابستگی آنها را به هم بیشتر می‌کند، احتمال ایجاد چالش را هم در خانواده افزایش می‌دهد. بیشتر شدن بخشی از چالش‌های خانوادگی در دوران بازنشستگی به خاطر بیشتر شدن زمان با هم بودن افراد است اما بخش دیگر آن می‌تواند از بی‌برنامگی همسران برای گذران اوقات خود و در نتیجه خستگی روحی، عصبانیت، دقت  بیشتر به امور زندگی و... باشد.  شیرین شدن دوران بازنشستگی برای خانواده نیاز به برنامه‌ریزی  و آگاهی همه اعضای خانواده دارد. هرچه فعالیت، استفاده از ورزش، مشورت خواهی و گفت‌وگوهای خانوادگی، سرگرمی‌ها و حتی بازی‌های دسته‌جمعی و ایجاد دغدغه‌های مفید و سازنده برای فرد بازنشسته بیشتر باشد، وضعیت روحی و به‌تبع آن تعاملات او بهتر خواهد بود. خانواده‌ای كه تا دیروز به خاطر مشغله‌های كاری والدین از كم بودن تعاملات و با هم بودن مثل سفر، خرید، گفت‌وگو، كارهای مشترك و.... گله‌مند هستند این بار فرصت خوبی پیدا می‌کنند تا از با هم بودن لذت ببرند.

 

فعالیت‌های بدنی را قطع نکنید

فعالیت‌های جسمانی موجب تقویت فعالیت روانی می‌شود و لذا در سراسر زندگی از اهمیت زیادی برخوردار است و اگر در دوره جوانی فعالیت بدنی را آغاز کنید و به آن پایبند باشید، در دوران پیری فواید بیشتری را از آن به دست خواهید آورد. لذا از فواید ورزش کردن می‌توان به‌تناسب اندام، انعطاف‌پذیری بیشتر، بهبود وضعیت تعادل، سرحال بودن و .... اشاره کرد. سعی کنید با حفظ سلامتی در یک سطح متعادل و معقول، از زندگی سالمندی خود، حداکثر استفاده و لذت را ببرید.

بیشتربخوانید:

نگاهی به آخرین مقررات بازنشستگی

 

یادگیری همیشه تازه است

یادگیری دل را تازه و روحیه را شاداب نگه می‌دارد. بازنشسته‌های بسیاری ترجیح می‌دهند در زمانی كه به دست آورده‌اند، در دوره‌های دانشگاهی، فنی و حرفه‌ای، حوزه علمیه و... شركت كنند. رفتن در این راه، امید به زندگی را به میزان قابل‌توجهی بالا می‌برد. شما هم حتماً این روش را امتحان كنید. لذت آموختن و كشف كردن در این دوران بسیار شیرین‌تر و جذاب‌تر از دورانی است كه شما در دوران دانشجویی گذرانده‌اید.

 

 

کاهش دلهره و نگرانی که مادر تمام بیماری‌هاست

برای حل این نگرانی ابتدا بایستی منابع ایجاد کننده آن را پیدا کرد. برای مثال صحبت کردن راجع به نگرانی یا درمانگر یا حتی بیان مسائل دلهره‌آور با یک دوست یا هم‌نشین می‌تواند به کاهش دلهره و نگرانی منجر شود. حتی با کارهایی همچون قدم زدن، بازی‌های ورزشی و سرگرمی‌های مناسب، فعالیت‌های جسمانی ورزشی می‌تواند به کسب آرامش کمک کند.

 

ارتباط معنوی

اگر مسائل معنوی و روحانی به شما احساس خوبی می‌دهد سعی کنید ارتباط خود را با این موضوع حفظ کنید. هرگونه عقاید معنوی یا مذهبی که دارید سعی کنید تقویت کنید. این‌ها ممکن است که به تخفیف تنهایی، افسردگی، اضطراب در سالمندی کمک کند و یا حتی عامل دفاعی در برابر مشکلات و بیماری روانی از جمله آلزایمر باشند. کسانی که اعتقادات مذهبی و معنوی قوی دارند معمولاً به‌تبع آن احساس حمایت و راحتی بیشتری می‌کنند.

برچسب ها: بازنشستگی، دوران بازنشستگی تعداد بازديد: 252 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز