Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 12:57

3
اسفند
ضرورت تأمين نيازهاي عاطفي سالمندان

ضرورت تأمين نيازهاي عاطفي سالمندان

پیری انتخاب نمی‌کند و با افزایش سن و سال به سراغ همه ما می‌آید، چرا بیشتر انسان‌ها از پیری واهمه دارند و از پذیرفتن آن طفره می‌روند؟ پاسخ این سوال مستلزم این است که علل و عوامل ایجاد کننده این ترس و وحشت را پیدا کنیم.

به قلم : اعظم حاجی یوسفی

تهیه و تنظیم: معصومه موسایی

 

تحریریه زندگی آنلاین : پیری انتخاب نمی‌کند و با افزایش سن و سال به سراغ همه ما می‌آید، چرا بیشتر انسان‌ها از پیری واهمه دارند و از پذیرفتن آن طفره می‌روند؟ پاسخ این سوال مستلزم این است که علل و عوامل ایجاد کننده این ترس و وحشت را پیدا کنیم، عواملی که باعث می‌شوند، دوران پیری و کهنسالی، مورد علاقه کسی نباشد. سالمندی یک دوران طبیعی در زندگی همه انسان‌ها است و به مقطع سنی بالای ۶۵ سال اطلاق می‌شوداما سالمندی بیماری نیست و این مهم‌ترین مسئله‌‌ای است که در رفتار با سالمندان باید در نظر گرفته شود.

بیشتربخوانید:

6نکته برای کمک به سالمندان در دوره کرونا

چطور از افراد مسن‌ در برابر کرونا محافظت کنیم؟

 

 

 افسردگی

 هر سالمندی ممکن است مشکلات و بیماری‌های جسمانی خاصی پیدا کند که نیاز به رسیدگی درمان و مراقبت دارد، اما این مشکلات نباید باعث غفلت از نیازهای عاطفی آنها شود.برطرف کردن نیازهای عاطفی سالمندان باعث می‌شود روحیه بهتری داشته و در نتیجه سلامت جسم‌شان هم تحت تاثیر روحیه و شرایط خوب بهتر شود و مشکلات دوره سالمندی کمتر آزارشان دهد.سالمندان علاوه بر بیماری‌ها و مشکلات دوره سالمندی احساساتی مانند غم و اندوه به دلیل عدم توجه فرزندان و اطرافیان احساس تنهایی به علت طرد شدن، احساس بیهوده بودن و ... را تجربه می کنند که باعث آزار و افسردگی در آنها می‌شود.و افسردگی می‌تواند زمینه‌ساز بیماری‌های مختلف از جمله آلزایمر کاذب در این افراد شود.برخی از افراد سالمند به دلیل افسردگی انگیزه کار و تفکر را از دست داده و همین امر موجب بروز علائمی مانند آلزایمر در آنها می‌شود. از آنجا که متخصصین معتقدند ابتلا به افسردگی احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر را در آینده افزایش می‌دهد لازم است بیشتر به سالمندان توجه و با حمایت های عاطفی کمک کرد تا روحیه بهتری داشته باشند.در این دوران لازم است همه نیازهای سالمندان جدی گرفته شود، اما در این میان نیازهای عاطفی و توجه و احترام به آنها اهمیت ویژه‌ای دارد، زیرا روحیه خوب و آرامش به آنها کمک می‌کند تا در مقابل بیماری‌ها مقاومت کنند.در جهت تامین نیازهای عاطفی سالمندان به نکات زیر دقت کنید:

 بیشتربخوانید:

نکاتی مهم درباره خواب سالمندان

 

وقت بیشتری را با آنها بگذرانید و درباره مسائل زندگی با لحنی مناسب با آنها صحبت کنید با این کار به آنها القا می‌کنید که همچنان افراد مهمی هستند و دیگران از بودن با آنها لذت می‌برند.

 نگذارید احساس تنهایی کنند، دانش خود را به رخ آنها نکشید و به آنها ترحم نکنید.

 کمک کنید تا استقلال‌شان حفظ شود، چون باعث افزایش کیفیت روحی و جسمی‌شان خواهد شد.

 برای آنها تفریحات مناسب در نظر بگیرید که باعث انرژی بخشی و نشاط‌شان شود. تفریحاتی مانند حل جدول، بازی‌های فکری، شنا و ... .

 کمک کنید به علایقشان بپردازند. با در نظر گرفتن وضعیت فرهنگی و اجتماعی‌شان، سفرهای زیارتی، شرکت در مراسم های مذهبی، رفتن به مناطق تاریخی، طبیعت گردی، شرکت در مجامع ادبی، گوش دادن به موسیقی و...

 این روزها تعداد سالمندان تحصیل کرده بیشتر شده با توجه به تحصیلاتشان برای آنها شرایطی ایجاد کنید تا بتوانند در محافلی شرکت کنند که همتایان خود را پیدا و در نتیجه دوستان جدیدی پیدا کنند.

 آنها را بسیار در آغوش بگیرید و با آنها صحبت کنید. برایشان جشن بگیرید و در فعالیت‌های خود آنها را مشارکت داده و از تجربیات‌شان بهره‌مند شوید.

 همیشه  آنها را دعوت کنید و اگر نپذیرفتند ناراحت نشوید.

 سالمندان را به چالش بکشانید و کمک کنید تا موضوعات تازه بیاموزند، زیرا محققان می‌گویند یاد گرفتن موضوعات تازه می‌تواند باعث حس جوانی، شادی و سرزندگی در آنها شود.

 آنها را به انجام فعالیت‌های اجتماعی تشویق کنید، زیرا این کار باعث می‌شود همچنان در جمع دوستان و مردم قرار گیرند.

 دیدن دوستان، مسافرت‌های گروهی، دید و بازدید از خانواده و دوستان و اقوام می‌تواند فرد سالمند را همچنان در جمع قرار دهد. این گونه او خود را از محیط دور نمی‌بیند و به این ترتیب، شما می‌توانید به روحیه اجتماعی آنها کمک کنید، اما دقت کنید با توجه به وضعیت روحی و جسمانی‌شان، ملاقات‌ها و برنامه‌های این چنینی را تنظیم کنید.

 تشویق‌شان کنید تا در مسیر علایق‌شان گام بردارند، مهارت بیاموزند یا مهارت‌هایشان را بهبود بخشند.

 شرایط ورزش کردن را برای آنها فراهم سازید، آنها را به فعال بودن تشویق نمایید و کمک کنید رکوردهای جدیدی را در راه رفتن، شنا و سایر فعالیت‌های جسمانی که به حفظ سلامت روحی و جسمی آنها کمک می کنند را ثبت کنند. ورزش نه تنها یکی از راه‌های مهار افسردگی است، بلکه می‌تواند به پیشگیری از تحلیل جسمی در سالمندان کمک کند.

 بیشتر بخوانید:

8علت فراموشی ناگهانی و راه مقابله با آن‌ها

راهکارهایی برای پیشگیری از آلزایمر در سالمندان

 

 

برچسب ها: سالمندان، افسردگی، پیری، نیازهای عاطفی تعداد بازديد: 267 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز