Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 01:49

3
مرداد
آلزایمر در سالمندان (2)

آلزایمر در سالمندان (2)

بخش دوم- سالمندی یك موفقیت است كه باید به آن افتخار كرد؛ زیرا به یاری خدای متعال خطرات، سختی‌‌ها و مشكلات بسیاری پشت سر گذاشته شده تا این دوره فرا رسد.

 

از آنجایی كه بیماری آلزایمر پیش‌رونده، تحلیل برنده  و بازگشت ناپذیر است؛ با گذشت زمان کارکرد های عصبی یکی پس از دیگری مختل شده، بخش‌های مختلف مغز آسیب دیده، تحلیل تدریجی سلول‌‌ها و نهایتاً کوچک شدن اندازه  مغز رخ داده ؛ مشکلات ذهنی و جسمی متعددی در فرد بروز می‌‌کند.

متاسفانه علائم بیماری در مراحل اولیه شفاف و روشن نبوده و ممكن است با مسایل دیگر مثل تغییرات طبیعی حافظه ناشی از سالمندی و اشکالات گهگاهی حافظه افراد بدلیل مشغله فکری، مشکلات زندگی و افسردگی اشتباه شود. بنابراین در صورت بروز و تكرار علایم هشدار بیش از دو یا سه مورد، باید تست‌های تشخیصی انجام شود.

10علامت هشدار دهنده عبارتند از:

اختلال حافظه كوتاه مدت: در فاصله زمانی كم سوالی را چند بار پرسیدن.

 دشواری در انجام کارهای عادی:  فراموش کردن چگونگی پختن غذائی معمولی، عدم تمركز در رانندگی.

 ضعف بیان و مشکلات گفتاری: به یاد نیاوردن لغت صحیح مورد نظر، جمله‌سازی غلط.

 عدم آگاهی به زمان و مکان : گم شدن در محله و عدم توانائی در بازگشت به خانه، ناآگاهی نسبت به موقع روز یا ماه.

  ضعف یا کاهش توانایی تصمیم گیری‌های معمول زندگی: پوشش نامتناسب با فصل.

مشکلات در تفکر ذهنی و انتزاعی: فراموش کردن نحوه استفاده از  اعداد، اشكال در  محاسبات معمولی، ناتوانی در خواندن ساعت.

- جا بجا گذاشتن اجسام: قرار دادن ساعت مچی در قوطی شکر یا اطو در یخچال.

عوض شدن خلق و خو : تغییر رفتار ناگهانی و بی‌دلیل  مثلا از حالت آرام یا شاد به بی‌قراری و گریه.

تغییرات شخصیتی: تبدیل شدن شخصی آرام و ساکت  به شخصی عصبی، مشکوک یا هراسان.

 از دست دادن انگیزه‌های معمول زندگی: عدم تمایل به فعالیت‌ها و كارهای روزانه.

هنوز درمان قطعی برای این بیماری یافت نشده، اما مجموعه‌‌ای از روش‌های دارویی (داروهای اعصاب و روان، مغز و اعصاب، گیاهی و مكمل‌ها) و روش‌های غیر دارویی (تقویت حافظه، کار درمانی و...) با نظرتیم پزشكی جهت کند کردن پیشرفت بیماری،  به حداقل رساندن مشکلات شناختی – روانی - رفتاری، حفظ توانمندی‌های جسمی - ذهنی موجود و بهبود کیفیت زندگی بیماران انجام می‌‌گیرد.

تاكنون عامل خاصی به تنهایی برای بروز بیماری مشخص نشده؛ اما عوامل مختلفی در بروز آن موثر شناخته شده‌اند از قبیل: افزایش سن و روند پیری، ارث و زمینه ژنتیكی، هرگونه ضربه و آسیب به سر، انزوا و دوری از اجتماع، استرس و فشارهای عصبی، انواع آلاینده‌ها، چاقی وعدم تحرک، بیماری‌های متابولیك (قند، فشار یا چربی‌خون بالا)، کم بودن فعالیت‌های ذهنی و تغذیه  ناسالم.

از آنجاكه پیشگیری قطعی از این بیماری وجود ندارد با برنامه‌ریزی صحیح و تغییر در شیوه زندگی می‌‌توان عوامل خطر را كم كرده و در جهت حفظ سلامت مغز گام برداشت.

 راهكارهای پیشگیرانه عبارتند از:

 تغذیه سالم: داشتن برنامه غذایی محتوی انواع مواد مفید از گروه‌های غذایی طبیعی مختلف - مصرف منابع غذایی حاوی کربوهیدرات‌های پیچیده بجای قندهای ساده، چربی‌های حیاتی (امگا3)، ویتامین‌های گروهB (بویژه B6وB12)، E، C- مصرف میوه‌‌ها و سبزیجات تازه و تیره رنگ - پرهیز از مصرف خودسرانه مكمل‌‌ها.

 فعالیت‌های ذهنی: مطالعه، خاطره نویسی، نقاشی، کارهای دستی، حل جدول، بازی‌های فکری، مشاعره، انجام محاسبات ریاضی بصورت ذهنی، یادگیری زبان جدید، ادامه تحصیلات و کسب آموزه‌های جدید.

 محافظت از سر: استفاده از کلاه ایمنی در فعالیت‌های ورزشی و موتورسواری، بستن کمربند ایمنی حین رانندگی و مراقبت از کودکان نوپا.

 ورزش و فعالیت‌های جسمی: فعالیت منظم و مرتب- پیاده‌روی و انجام فعالیت‌های روزمره.

 پرهیز از انزوا و داشتن فعالیت‌های اجتماعی: رفت و آمد با دیگران، عضویت در کانون‌ها و انجمن‌‌ها، شرکت در مراسم و برنامه‌های مناسبتی، بازدید از اماکن دیدنی و موزه‌‌ها، ثبت‌نام در گروه‌های آموزشی و ورزشی و فرهنگی.

 کنترل استرس و حفظ آرامش: خواب کافی، انجام کارهای هنری، اختصاص زمان فراغت برای خود، انعطاف پذیری، تقویت روحیه شاد، ماساژ، نواختن یا گوش کردن موسیقی و رفتن به طبیعت.

 پیشگیری ودرمان بموقع بیماری‌های متابولیك: اقدامات پیشگیرانه، مراقبتی، کنترلی و درمانی قند، چربی و فشارخون بالا.

 کنترل آلاینده‌ها: رعایت اقدامات محافظتی برای همگان بویژه افرادی که بیشتر در تماس با این مواد هستند (مثل شاغلین کارخانه‌های مواد و سموم شیمیایی، ساکنین حوالی بزرگراه‌‌ها ) - مصرف شیر، میوه و سبزیجات تازه و ماهی برای کاهش عوارض ناشی از آلودگی هوا.

 سبک زندگی سالم: پرهیز از مصرف سیگار، الکل و مواد روان‌گردان.

 معاینات دوره‌ای: انجام سالانه آزمایش‌های مربوط به قند، فشار، چربی‌خون و نیز  تست حافظه برای افراد بالای 50 سال.

با توجه به تغییرات طبیعی سالمندی و انجام مراقبت‌ها و اقدامات ساده می‌توان دوران پیری را هر چه فعال‌تر و سالم‌تر طی نمود.

 

 

 برای خواندن بخش اول- آلزایمر  در سالمندان- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: افسردگی، علائم آلزایمر، فراموشی، داروهای اعصاب، تشخیص آلزایمر، اختلال حافظه، انزوا تعداد بازديد: 952 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز