Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 17:38

9
آبان
زمین خوردن سالمندان

زمین خوردن سالمندان

اعظم گنجشکی

 

زمین خوردن حتی در سالمندان ، پیشامدی ساده نیست!

عوامل زمین خوردن متعدد است، که خوشبختانه راهکارهایی فراوانی وجود دارند که به کمک آن‌ها می‌توان از بروز این مسأله جلوگیری کرد. عوامل وابسته به خود شخص: اختلال راه رفتن، عدم تعادل، ضعف عضلانی، مشکلات بینایی، اختلال در خواب و عملکرد مغز، شرایط استرس زا، انزوا و تنهایی، مصرف برخی از داروها (خصوصا آرام بخش‌ها و دارو‌های ضد فشار خون) و همچنین هر وضعیتی که در اثر بیماری‌های مختلف برای سالمند ایجاد می‌شود؛ خصوصا بیماری‌های قلبی عروقی و عصبی.

نتایج زمین خوردن قابل توجه است

آسیب‌های جسمی زمین خوردن: کبودی و شکستگی. آسیب‌های روحی و روانی: این پیشآمد برای فرد سالمند تنها یک زمین خوردن ساده نیست بلکه منجر می‌شود که او به ضعیف بودنش پی ببرد که می‌تواند حس عدم امنیت و وابستگی را در او به وجود آورد و از اعتماد به نفسش بکاهد. تدوام آن به تدریج او را به سمت بی انگیزگی، انزوا و کم تحرکی هدایت می‌کند. اطرافیان که نگران فرد سالمندند باید مراقب باشند که با توجه بیش از حد، باعث تشدید وخامت اوضاع نشوند و استقلال فرد سالمند را از او نگیرند.

ویتامین D، ویتامینی ضد زمین خوردن!

یکی از عواملی که می‌تواند به سادگی از زمین خوردن سالمندان جلوگیری کند، مصرف مرتب مکمل ویتامین D است. مصرف این ویتامین با دوز بالا می‌تواند بین 19 تا 23 درصد خطر زمین خوردن را کاهش دهد! ویتامینD قدرت عضلانی و در پی آن تعادل سالمندان را بهبود می‌بخشد! ویتامینD تاثیر مستقیم برتوده عضلانی دارد. در حقیقت عضلات گیرنده‌های خاصی دارند که مسئول جذب این ویتامین هستند. این ویتامین قدرت عضلات و تعادل سالمند را بهبود می‌بخشد و از زمین خوردن او جلوگیری می‌کند.

کفش ورزشی!

محققان امریکایی طی مطالعاتی به این نتیجه رسیده‌اند که پوشیدن کفش ورزشی تا حد زیادی خطر زمین خوردن افراد سالمند را کاهش می‌دهد. کفش مناسب، نقش مهمی در کاهش زمین خوردن دارد: پوشیدن کفش ورزشی خطر زمین خوردن را نسبت به انواع مختلف کفش، 30 درصد کاهش می‌دهد. این ویژگی در کفش ورزشی، به دلیل کفی پهن و ضد لغزش آن است. این کفی باعث می‌شود هنگام راه رفتن، سطح وسیع‌تری با زمین تماس داشته باشد و در نتیجه با ثبات بیشتری بتوان قدم برداشت. راه رفتن با پای برهنه به دلیل احتمال بیشتر لیز خوردن، در نقطه مقابل کفش‌های ورزشی قرار می‌گیرد.

عینک و رابطه آن با زمین خوردن سالمندان

گروهی از محققان استرلیایی دریافته‌اند که استفاده از عینک‌های دو کانونی که هم زمان برای اصلاح پیر چشمی و نزدیک بینی استفاده می‌شوند، خطر احتمال زمین خوردن را در سالمندان بالای 70 سال افزایش می‌دهد. عینک‌های دو کانونی، در زمین خوردن سالمندان تأثیر نامطلوب دارند!استفاده ازعینک‌های دو کانونی در افراد بالای 40 سالی که پیش از این به نزدیک بینی هم دچار بوده‌اند بسیار رایج است. همانطور که می‌دانید نزدیک بینی باعث می‌شود که اشیاء دور تار دیده شوند و پیر چشمی که از اثرات بالا رفتن سن است، باعث می‌شود که اشیا نزدیک را تار ببینیم.

توصیه‌هایی ساده اما بسیار موثر، جهت جلوگیری از زمین خوردن

به خاطر داشته باشید درست است که زمین خوردن یکی از مشکلات شایع در سن سالمندی است اما می‌توان تا حد زیادی از زمین خوردن جلوگیری کرد. سعی کنید وضعیت جسمانی خود را در شرایط خوبی حفظ کنید (با فعالیت‌های روزانه و تغذیه مناسب)، مشکلات خاص خود را شناسایی و درصدد درمان آن‌ها برآیید. محیط پیرامون خود را به طور منظم بررسی کنید و از عواملی که می‌توانند برای سن شما خطر ساز باشد، دوری کنید.در جاهایی مثل بالای وان، در سرویس‌های بهداشتی و توالت و مکان‌هایی که خطر افتادن فرد سالمند بیشتر است، دستگیره‌هایی کمکی نصب کنید که به شما یاری رساند تا به راحتی بلند شده و جا به جا شوید. اگر در بیرون از منزل از عصا استفاده می‌کنید یکی هم برای داخل خانه تهیه کنید. داشتن تعادل خوب به هزینه آن می‌ارزد.

 نورپردازی مناسب: چراغ‌های سقفی همیشه برای روشن کردن همه جای خانه مناسب نیستند. جهت جلوگیری از ایجاد سایه و برای روشن کردن نقاط تاریک، از نورپردازی غیرمستقیم بهره بگیرید. از قرار دادن موانع (گیاهان خزنده، شلنگ آبیاری و...) در باغچه‌تان بپرهیزید و اگر نیاز شد که از نردبان استفاده کنید هیچگاه به تنهایی و بدون حضور شخص دیگری از آن بالا نروید. تا جایی که ممکن است شب هنگام از منزلتان بیرون نروید. به طور مرتب، برای معاینه چشم به چشم پزشک مراجعه کنید. جهت تشخیص و رفع علل عدم تعادل‌تان، از پزشک خود کمک بگیرید. 

تشخیص زود هنگام بیماری پوکی استخوان و درمان آن بسیار اهمیت دارد این بیماری یکی از عوامل اصلی شکستگی ناشی از زمین خوردن در سالمندان است. اگر مبتلا به بیماری‌های روماتیسم و ورم مفاصل هستید، حتما آن‌ها را جدی گرفته و با کمک پزشک درمانشان کنید.  همیشه مراقب باشید که دچار اضافه وزن و چاقی نشوید.  پیوسته داروهایتان را با نظارت پزشک بررسی کنید تا در هر زمان، مناسب‌ترین دارو را مصرف کنید.

 از همه این نکات مهم‌تر این است که همواره سعی کنید روح و جسم خود را تقویت کنید: در یک باشگاه که ورزش‌های گروهی مناسب سن شما را ارائه می‌دهد ثبت نام کنید و با حضور در جمع، اعتماد به نفس خود را هم بازیابید.

برچسب ها: سالمندان، مشکلات سالمندان، مراقبت های سالمندان، زمین خوردن سالمندان، روحیه سالمندان تعداد بازديد: 1435 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز