Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 23:11

30
شهریور
خار پاشنه پا چیست؟

خار پاشنه پا چیست؟

خار پاشنه در واقع یک زائده‌ی استخوانی است که در زیر استخوان پاشنه پا شکل می‌گیرد. در گذشته تصور می‌شد که خار کف پاشنه پا به به دلیل بخشی از تنش (کشش طولی) بافت نرم مانند پلانتار فاسیا بر روی استخوان ایجاد می‌شود.

تحریریه زندگی آنلاین : خار پاشنه در واقع یک زائده‌ی استخوانی است که در زیر استخوان پاشنه پا شکل می‌گیرد. در گذشته تصور می‌شد که خار کف پاشنه پا به به دلیل بخشی از تنش (کشش طولی) بافت نرم مانند پلانتار فاسیا بر روی استخوان ایجاد می‌شود، اما تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که خار کف پاشنه پا بیشتر به دلیل واکنش انطباقی به فشار عمودی (محوری) در استخوان پاشنه پا شکل می‌گیرد. خار پشت پاشنه پا که باعث تغییر شکل غیر طبیعی استخوان کالکانئال می‌شود، می‌تواند به دلیل واکنش به سفت شدن غیر عادی تاندون آشیل ایجاد شود که موجب التهاب مزمن تاندون و شکل‌گیری استخوان واکنشی (راکتیو) در آن محل شود.

اما در سوی دیگر برخی از متخصصان نیز معقدند که شکل گیری عارضه خار پاشنه پا با بافت پلانتار فاسیا مرتبط است. این کارشناسان معتقدند که در کف پا یک نوار ضخیم از بافت نرم به نام فاسیت‌پلانتار (پلانتار فاسیا) وجود دارد که به استخوان پاشنه‌ی پا متصل است. این نوار ضخیم و محکم موجب تشکیل قوس کف پا شده و به حفظ ثبات پا کمک می‌کند.

 

 

بیشتربخوانید:

خار پاشنه (1)

 

در صورتی که با گذشت زمان به دفعات زیاد به نوار فاسیت‌پلانتار در کف پا فشار وارد شود، این فشار به نقطه اتصال فاسیت به استخوان پاشنه منتقل شده و این تنش و فشار‌های مکرر موجب تشکیل خار استخوانی در استخوان پاشنه می‌شود که به آن خار پاشنه گفته می‌شود هر چند بدون وجود خار پاشنه و صرفاً با التهاب فاسیای پلانتار تمام علائم می‌تواند برای بیمار ایجاد شود، بدون اینکه در عکس خار پاشنه دیده شود.

روی هم رفته باید توجه داشت که عرضه خار پاشنه پا با التهاب فاسیت پلانتار متفاوت است هر چند که بی ارتباط نیز نیستند. پلانتار فاسیتیس درواقع به معنای التهاب نوار فاسیت‌پلانتار در کف پا می‌باشد (نوار فاسیت‌پلانتار، یک نوارضخیم و محکم است که در کف پا قرار دارد و از پاشنه‌ی پا تا نوک انگشتان کشیده شده است). اما خار پاشنه، به زائده استخوانی گفته می‌شود که در محل اتصال فاسیت‌پلانتار به استخوان پاشنه، شکل می‌گیرد. خار پاشنه پا در واقع بر اثر مزمن شدن التهاب فاسیت‌پلانتار شکل می‌گیرد.

 

 بیشتربخوانید:

خار پاشنه (2)

 

خار پاشنه بیشتر در میان زنان و مردان میان‌سال شیوع دارد، اگرچه گروه‌های سنی دیگر نیز به این عارضه مبتلا می‌شوند. با این حال تاکنون تفاوت معناداری میان ابتلای مردان و زنان به این عارضه مشاهده نشده است و به نظر می‌رسد این عارضه به طور یکسان هر دو جنس را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد که خار پاشنه پا در زنان جوان‌تر که در پای آن‌ها رشد استخوانی به دلیل بورسیت طولانی مدت ناشی از فشار پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند شکل گرفته است، بیشتر دیده می‌شود، همچنین ورزشکارانی که ورزش‌های دومیدانی انجام می‌دهند نیز بیش از سایرین دچار خار پاشنه پا می‌شوند. ۵۵ درصد از افراد بین سنین ۶۲ تا ۹۴ سال حداقل یکبار دچار عارضه خار پاشنه پا می‌شوند. تقریباً در ۵۰ درصد افرادی که دچار درد پاشنه پای ناشی از فاسیت کف پا هستند، در عکس برداری رادیولوژی کف پای آن‌ها، خار پاشنه پا دیده می‌شود.

برچسب ها: قوس کف پا، خارپاشنه، درمان خارپاشنه، علائم خارپاشنه، خارپاشنه چیست، کفی خارپاشنه تعداد بازديد: 501 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز