Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 - 01:20

13
اردیبهشت
از آرتریت روماتویید چه می‌دانید (2)

از آرتریت روماتویید چه می‌دانید (2)

هیدروكسی‌كلروكین در اصل یك داروی ضد مالاریا می‌باشد كه سالهاست برای درمان بیماری روماتوئید مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

متوتركسات

یكی از رایج‌ترین انواع داروهای زمینه‌ای در درمان بیماری روماتوئید متوتركسات است. این دارو یك بار در هفته به صورت قرص یا تزریق استفاده می‌شود. پزشك برای جلوگیری از اختلالات كبد و مغز استخوان در مدت مصرف این دارو عملكرد كبد و تعداد سلول‌های خونی را بررسی می‌كند.

در هنگام مصرف این دارو نباید از مشروبات الكلی استفاده كرد‌‌، زیرا باعث افزایش احتمال صدمات كبدی می‌گردد. بارداری یا اقدام به آن و نیز شیردهی در حین مصرف متوتركسات ممنوع است. تجویز روزانه اسید فولیك در كنار متوتركسات به منظور پیشگیری از برخی عوارض این دارو است.

هیدروكسی‌كلروكین

در اصل یك داروی ضد مالاریا می‌باشد كه سالهاست برای درمان بیماری روماتوئید مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو به شكل قرص بوده و كسانی كه آن را مصرف می‌كنند باید به طور منظم مورد معاینه چشم قرار گیرند‌‌، زیرا مستعد صدمات چشم هستند‌‌، هر چند این آسیب نادر می‌باشد.

احتمال بروز عوارض ناشی از مصرف هیدروكسی كلروكین كمتر از كلروكین است‌‌، اما قیمت آن به مراتب بیشتر می‌باشد.

سولفاسالازین

یك داروی تركیبی از آنتی‌بیوتیك و ضدالتهاب می‌باشد. بیشترین اثر جانبی آن عدم تحمل گوارشی است.

لفلونوماید

یك داروی نسبتا جدید در درمان بیماری روماتوئید است و قیمت نسبتا بالایی هم دارد. در بیمارانی كه قصد بچه‌دار شدن دارند و یا در زنان باردار مصرف این دارو ممنوع است. برای پیشگیری از برخی عوارض‌‌، پزشك معالج به طور منظم بیمار را از نظر بالینی و آزمایشگاهی تحت نظر خواهد داشت.

آزاتیوپرین

یك داروی تضعیف‌كننده سیستم ایمنی است. این دارو به شكل قرص مصرف می‌شود و به علت احتمال اثرات جانبی بر روی مغز استخوان و كبد نیاز به آزمایشات دوره‌ای منظم خون دارد.

سیكلوسپورین

یك داروی دیگر تضعیف‌كننده سیستم ایمنی است كه در موارد شدید‌‌، فعال و مقاوم به درمان بیماری روماتوئید مورد استفاده قرار می‌گیرد و عموما به همراه متوتركسات مصرف می‌شود. با توجه به اینكه خطر آسیب كلیوی وجود دارد‌‌، پزشك معالج به طور منظم فشارخون بیمار را اندازه گرفته‌‌، عملكرد كلیوی را بررسی می‌نماید و جهت بررسی هرگونه تغییر‌‌، به انجام آزمایشات خونی می‌پردازد.

عوامل بیولوژیك

«اتانرسپت» و «انفلیكسیماب» از جمله داروهای جدیدی هستند كه هدف آنها پروتئین‌های دخیل در سیستم ایمنی بدن است. داروهای این گروه موارد منع مصرف و نیز عوارض خاصی دارند كه پزشك معالج هنگام تجویز به آنها توجه خواهد داشت‌‌، اما در حال حاضر بزرگترین محدودیت این داروها قیمت بسیار بالای آنها است كه با توجه به اینكه اثر بخشی آنها قابل مقایسه با سایر داروهای رایج در آرتریت روماتوئید نیست‌‌، لذا به طور مرسوم مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

فعالیت‌‌، ورزش و استراحت

برای سالها این تصور وجود داشت كه افراد مبتلا به آرتریت باید به مفاصل خود استراحت بدهند تا از تخریب آنها جلوگیری به عمل آورند. در حال حاضر پزشكان معتقدند كه افراد می‌توانند بدون صدمه زدن به مفاصل خود به فعالیت‌های ورزشی بپردازند.

فعالیت بدنی متعادل و منظم یك عامل كمك كننده در جهت كاهش خستگی و ضعف عضلات و استخوان‌ها بوده و باعث افزایش انعطاف بدن‌‌، بهبود وضعیت روحی و سلامت قلب و ریه بیمار می‌شود. با این تصور با پزشك خود مشورت نمایید تا بهترین روش ورزش‌‌، فعالیت و استراحت كردن را با توجه به شرایط شما پیشنهاد كند.

توجه به این نكته بسیار مهم است كه فعالیت بدنی را با وضعیت خود طوری تطبیق دهید كه به بهترین شرایط بدنی برسید. سعی كنید در این مورد با پزشك معالج خود مشورت كنید.

اگر مفصلی متورم‌‌، گرم و دردناك است‌‌، استراحت در كاهش التهاب آن بسیار موثر خواهد بود‌‌، ولی در همین حال نیز حركات كامل مفصل كمك شایانی به حفظ عملكرد آن می‌نماید‌‌، ضمن آنكه از كاهش قابل توجه قدرت عضلانی هم جلوگیری خواهد شد.

در هر حال كاهش موقتی سطح فعالیت در زمان شدت بیماری نباید منجر به توقف كامل تمام ورزش‌ها شود.

ورزش‌های مفصل طوری طراحی شده‌‌اند كه از خشكی مفصل ممانعت نموده و عموما بدون وارد آمدن وزن بر روی مفصل انجام می‌شوند. مفصل را در محدوده حركتی آن حركت دهید. زمانی كه علائم بیماری كنترل شد‌‌، بیمار باید برنامه ورزشی كامل را شروع نماید. این برنامه‌‌، ورزش‌های هوازی را هم شامل می‌شود.

كنترل وزن‌‌، حفظ قدرت بدنی و كسب انرژی بسیار مهم است. ورزش‌های ملایم مثل پیاده‌روی‌‌، دوچرخه‌سواری و دوچرخه ثابت انتخاب‌های بسیار مناسبی هستند. ورزش شنا هم در این مرحله بسیار مفید است. حین ورزش، استفاده از كفش و وسایل مناسب ضروری است. ورزش شنا هم در این مرحله بسیار مفید است.

زمان استفاده از جراحی بر روی مفاصل

در موارد خاصی از جمله مراحل بسیار پیشرفته كه بیمار به علت صدمات شدید مفصلی از درد و عدم توانایی در حركت رنج می‌برد ممكن است پزشك جراحی مفصل را توصیه كند كه یكی از انواع رایج آن تعویض مفصل است. عمل جراحی توسط پزشك ارتوپد انجام می‌شود.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- از آرتریت روماتویید چه می‌دانید- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: سیكلوسپورین، متوتركسات، هیدروكسی‌كلروكین، سولفاسالازین، آزاتیوپرین، عوامل بیولوژیك، جراحی مفاصل تعداد بازديد: 690 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز