Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 - 01:13

3
اسفند
تغذیه در پیشگیری و تخفیف درد بیماران فیبرومیالژی (2)

تغذیه در پیشگیری و تخفیف درد بیماران فیبرومیالژی (2)

نخوردن غذاهای حاوی آسپارتام به بهبود علائم بسیاری از بیماران فیبرومیالژی كمك می‌كند.

 

این بیماران كه با توجه به واكنش خون آنها نسبت به مواد مختلف تحت رژیم‌های غذایی خاص قرار گرفتند، گفتند كه پس از شش ماه سلامتی عمومی آنها دو برابر بهتر شده است. از آنجایی كه در این رژیم‌ها بیماران از خوردن میگو و شكلات هم منع شده بودند و همچنین مكمل‌های رژیمی هم استفاده می‌كردند، رابطه دقیق بین لبنیات و فیبرومیالژی به طور كامل مشخص نگردید.

6- از خوردن زیاد كربوهیدرات پرهیز كنید

دكتر هولتورف می‌گوید: «اگر از من بپرسند كه رژیم غذایی مناسب برای بیمار فیبرومیالژی چیست، می‌گویم رژیمی كه كربوهیدرات و مواد قندی آن كم باشد. تقریبا 90 درصد این بیماران دچار كم‌كاری غده آدرنال هستند كه می‌تواند روی متابولیسم كربوهیدرات‌ها اثر بگذارد و باعث بروز هایپوگلیسمی (افت قند خون) شود.»

این بیماران به مواد قندی بسیار علاقه دارند، ولی پس از افزایش سریع انرژی، در ادامه با مشكلاتی روبه‌رو خواهند شد. این پژوهشگر توصیه می‌كند اگر بیمار مبتلا به فیبرومیالژی دچار هایپوگلیسمی می‌شود، باید از غذاهای شیرین در حد تعادل استفاده كند. «مواد غذایی حاوی كربوهیدرات را با غذاهای حاوی پروتئین و چربی مصرف كنید.»

7- مصرف غذاهای حاوی آسپارتام را به حداقل برسانید

دكتر هولتورف می‌گوید: «نخوردن غذاهای حاوی آسپارتام به بهبود علائم بسیاری از بیماران فیبرومیالژی كمك می‌كند.» آسپارتام یك شیرین كننده مصنوعی است كه در نوشابه های رژیمی و شیرینی‌های بدون قند به كار می‌رود و جزء آن دسته از مواد شیمیایی به نام اكسی‌توكسین‌هاست. این مواد باعث تحریك نورون‌هایی می‌شوند كه می‌توانند حساسیت به درد را افزایش دهند.

مصرف متعادل آسپارتام برای افراد عادی بی‌خطر است؛ ولی در بیماران فیبرومیالژی كه به طور طبیعی نسبت به درد حساس‌اند، حساسیت به درد را افزایش می‌دهد. همچنین برخی دیگر از شیرین‌كننده‌های مصنوعی، مانند سوربیتول و گزیلیتول، علائم سندرم روده تحریك‌پذیر را نیز تشدید می‌كنند.

از آنجایی كه تقریبا حدود نیمی از مبتلایان به این بیماری از این سندرم هم رنج می‌برند، غذاهایی كه روده را اذیت می‌كنند باعث می‌شوند بدن پیام‌هایی به مغز بفرستد كه موجب بروز علائم فیبرومیالژی می‌گردد.

8- از غذاهای حاوی افزودنی بپرهیزید

افزودنی مونوسدیم گلوتامات (MSG) یك طعم‌دهنده سرشار از سدیم است كه به غذاهایی چون فست‌فودها، غذاهای چینی و غذاهای فرآوری و بسته‌بندی شده مثل كنسروها اضافه می‌شود و گیرنده‌های درد را در بدن تحریك می‌كند. ثابت شده كه میزان گلوتامات در مایع مغزی نخاعی بیماران فیبرومیالژی با سطوح دردی كه آنها حس می‌كنند، رابطه دارد.

پژوهشی كه در سال 1995 توسط سازمان غذا و داروی امریكا (FDA) روی این بیماران انجام گرفت نشان داد كه MSG می‌تواند باعث بروز واكنش‌های كوتاه مدتی چون سردرد شود. پژوهش دیگری كه در سال 2007 روی حیوانات انجام شد، نشان داد كه افزایش سطح گلوتامات در عضلات حساسیت به درد را افزایش می‌دهد.

9- هله هوله نخورید

پژوهشگران انجمن ملی تحقیقاتی فیبرومیالژی در امریكا توصیه می‌‌كنند كه مبتلایان به این بیماری از خوردن غذاهایی چون قند تصفیه شده، كافئین، الكل، غذاهای سرخ‌شده، گوشت قرمز و غذاهای فرآوری‌شده، مانند فست فودها، پرهیز كنند یا مصرف آنها را به حداقل برسانند.

این غذاها علاوه بر اینكه باعث افزایش وزن و ایجاد عادات نادرست غذایی می‌شوند، موجب تحریك عضلات، برهم خوردن خواب و لطمه به سیستم ایمنی نیز می‌گردند. اگر می‌خواهید بدانید كه آیا مصرف این غذاها روی علائم بیماری شما تأثیر دارد یا خیر، یك یا همه این غذاها را از برنامه غذایی خود حذف كنید و ببینید كه علائم‌تان چه تغییری می‌كند. همچنین، مصرف مقادیر زیادی سبزی و میوه به شما كمك می‌كنند وزن كم كنید یا وزن‌تان را ثابت نگه دارید. ثابت شده بیماران فیبرومیالژی كه اضافه وزن دارند، چنانچه وزن‌شان را كاهش دهند و به سطح طبیعی برسانند، علائم‌شان بهتر خواهد شد.

 

 

برای خواندن بخش اول- تغذیه در پیشگیری و تخفیف درد بیماران فیبرومیالژی- اینجا كلیك كنید.

 

برچسب ها: رژیم‌های غذایی، رژيم در بيماران، كربوهیدرات، بیمار فیبرومیالژی چیست، هایپوگلیسمی، آسپارتام، اكسی‌توكسین‌، گزیلیتول تعداد بازديد: 2220 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز