Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 04:20

3
اسفند
غذاهای موثر در بازیابی نیرو و افزایش توان (2)

غذاهای موثر در بازیابی نیرو و افزایش توان (2)

ارتباط میان مصرف اسیدهای چرب و ترشح هورمون استرس، امری انكارناپذیر است.

 

استرس ناشی از عمل جراحی و بی‌اشتهایی كه در اثر بیهوشی به وجود می‌آید، باعث می‌شود در این دوره خاص، كالری كمتری به بدن برسد. تقریبا پس از هر عمل جراحی، معادل هر كیلوگرم وزن بدن به 30-35 كالری نیاز است.

اسیدهای چرب امگا-3

ارتباط میان مصرف اسیدهای چرب و ترشح هورمون استرس، امری انكارناپذیر است. دانشمندان با انجام برخی آزمایش‌ها روی موش‌ها و تزریق مقدار قابل توجهی اسیدهای چرب به بدن آنها، دریافتند كه بدن جانوران مقدار كافی هورمون استرس ترشح می‌كند و توانایی‌اش برای حفظ آرامش بیشتر می‌شود.

نوع چربی، در فرایند جذب، اهمیت بسیاری دارد. اسیدهای چرب امگا-3، اثر ضدالتهابی دارند. این اسیدها از مهم‌ترین چربی‌ها هستند؛ زیرا بدن ما قادر به ساخت آنها نیست. اسیدهای چرب امگا-3 برای رشد مغزی كودكان، بی‌شك نقشی اساسی دارند. این اسیدها با افزایش میزان سروتونین، به حالات و روحیات ما نظم می‌دهند و ما كمتر دچار التهاب و هیجانات مخرب می‌شویم؛ در نتیجه خطر ابتلا به افسردگی نیز بسیار كاهش می‌یابد.

ماهی‌های آب‌های سرد (ماهی آزاد، ساردین، ماهی‌ هالیبوت و ماهی تن) سرشار از اسیدهای چرب امگا-3 هستند. بیشتر متخصصان تغذیه، خوردن 900 گرم اسید چرب را دو بار در هفته توصیه می‌كنند. امگا-3 را می‌توان در گوشت آهو، بوفالو، بادام زمینی و سبزیجات برگ‌دار نیز یافت.

آنتی‌اكسیدان‌ها

همیشه سعی كنید دوسوم از بشقاب شام خود را به میوه‌جات و سبزیجات اختصاص دهید. این كار از بروز بیماری‌های مزمن، مثل بیماری قلبی، دیابت و سرطان جلوگیری می‌كند. غذاهایی كه سرشار از آنتی‌اكسیدان هستند، عملكرد سیستم ایمنی بدن را بهبود می‌بخشند و عمر انسان را طولانی‌تر می‌كنند. (این مسأله نیز در مورد موش‌ها آزمایش شده است).

آنتی‌اكسیدان‌ها با خنثی كردن رادیكال‌های آزاد می‌توانند از آسیب رسیدن به سلول‌ها جلوگیری كنند. پژوهشگران با تجزیه و تحلیل بیش از 50 نوع میوه و سبزی به این نتیجه رسیدند كه میوه‌های مغزدار، سبزیجات و دانه‌ها سرشار از آنتی‌اكسیدان‌ها هستند. انار، انگور، پرتقال، آلو، آناناس، فلفل، كلم، كلم برگ، فلفل دلمه‌ای زرد و نارنجی، جعفری، كلم بروكلی، اسفناج، زغال اخته، شاه‌توت، توت‌فرنگی و تمشك بیشترین آنتی‌اكسیدان‌ها را دارند.

سعی كنید هر روز یك بشقاب سالاد مخلوط همراه با كمی هویج و فلفل دلمه‌ای تهیه كنید. هر روز صبح مقداری آناناس همراه با ماست كم چرب و برای شام مقداری اسفناج بخورید. شب هنگام قبل از خواب هم مقداری انگور و زغال اخته میل كنید.

مواد معدنی

آهن، سلنیوم و منیزیم، مهم‌ترین املاح و مواد معدنی مورد نیاز بدن هستند و برای بهبود زخم‌ها و تقویت سیستم ایمنی بدن ضروری می‌باشند. آهن در گوشت، غذاهای دریایی، جگر، تخم‌مرغ، شیر و تمام غلات به وفور یافت می‌شود. پژوهشگران استرالیایی معتقدند كه داشتن یك رژیم غذایی متناسب و استاندارد همراه با 30 میلی‌گرم آهن، 500 میلی‌گرم ویتامین C و 9 گرم آمنیو اسید، به بهبودی بسیاری از بیماری‌ها، خصوصا زخم معده، كمك می‌كند.

مصرف آهن در درمان زخم‌ها و آسیب‌دیدگی‌ها بسیار موثر است؛ البته فقط در صورتی كه با فقر آهن روبرو باشید. منابع خوب غذایی كه حاوی سلنیوم هستند شامل: ماهی، گوشت قرمز، غلات، تخم‌مرغ، مرغ، سیر و سبزیجات می‌باشند. با مصرف كافئین، شكر و غذاهای چرب، میزان منیزیم بدن كاهش می‌یابد. برای افزایش منیزیم بهتر است سبزیجات برگ‌دار، دانه‌ها، میوه‌های مغزدار و غلات مصرف كنید.

تمام ویتامین‌ها با هم

سال‌هاست كه بشر به دنبال یافتن راهی برای جوان ماندن و عمر طولانی است. انسان‌های بسیاری جوانی و عمر خود را صرف یافتن اكسیر جوانی كرده‌اند؛ غافل از اینكه این اكسیر همان انرژی عظیمی است كه در دل هر ذره نهفته است. هیچ‌گاه یك غذا به تنهایی نمی‌تواند منبع تمام ویتامین‌ها و مواد مورد نیاز بدن باشد، همه دردها را به یك جا شفا دهد و نشاط و شادی باور نكردنی به همراه داشته باشد.

برای به دست آوردن همه اینها باید بدانیم از گوشت، غلات، سبزیجات، گیاهان، میوه‌ها و... چگونه و به چه میزانی استفاده كنیم. راز جوانی، شادابی و عمر طولانی در درست زندگی كردن، درست خوردن و درست خوابیدن است. خوردن انواع غذاها به اندازه كافی و متعادل، موجب ایجاد تعادل در ذهن، جسم، روح و احساس ما می شود.

این مجموعه از غذاهای شفابخش با آب شروع می‌شوند و بعد رنگین كمانی از میوه‌ها، سبزیجات، غلات، چربی‌های سالم، فرآورده‌های لبنی، گوشت‌ها، غذاهای دریایی و فصلی، پیاز، سیر، شكلات تلخ و چای را در برمی‌گیرند. این غذاها باید مطابق نیاز افراد به صورت روزانه و هفتگی دسته‌بندی شده و مورد مصرف قرار گیرند.

نوع تغذیه شما به هنگام رویارویی با مشكلات تنش‌زا اهمیت بسیاری دارد. با یك تغذیه مناسب و خوب توانایی بیشتری برای مقابله با مشكلات خواهید داشت. مطمئنا سلامتی شما آنقدر ارزش دارد كه به خاطرش به تغذیه خود اهمیت بیشتری دهید.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- غذاهای موثر در بازیابی نیرو و افزایش توان- اینجا كلیك كنید.

 

برچسب ها: سروتونین، آنتی‌اكسیدان‌ها، بی‌اشتهایی، مواد معدنی، اسیدهای چرب امگا-3، ماهی‌ها، غذاهای شفابخش تعداد بازديد: 777 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز