Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 - 09:41

3
اسفند
آنچه لازم است كاربران رایانه بدانند (1)

آنچه لازم است كاربران رایانه بدانند (1)

هر روز چند دقیقه از وقت خود را به انجام ورزش بشین و پاشو اختصاص دهید. این ورزش ماهیچه‌های شكم و عضلات كمر را تقویت می‌كند.

تحریریه دنیای سلامت

 

 

 

امروزه، تقریباً زندگی بدون كامپیوتر به امری سخت و محال تبدیل شده است. نشستن طولانی مدت جلوی این وسیله موجب بیماری‌های جسمانی می‌شود و ما مجبوریم استفاده از آن را محدود كنیم. برای جلوگیری از ابتلا به این مشكلات باید روش صحیح استفاده از كامپیوتر و چگونگی حفظ سلامت جسمانی در حین استفاده از آن را بیاموزیم.

اولین جایی كه تحت تأثیر نشستن زیاد و كار با كامپیوتر آسیب می‌بیند، قسمت پایین بدن یا همان لگن است. لگن در واقع پایه ستون فقرات و ستون فقرات محافظ سیستم عصبی و شاهراه اصلی انتقال اطلاعات است. اگر لگن شما به طور مداوم تحت فشار باشد (یعنی دائماً نشسته باشد)، ممكن است دچار التهاب شود و این التهاب رباط‌ها و ماهیچه‌های اطراف را هم درگیر كند. به عبارت دیگر می‌توان گفت با نشستن زیاد به لگن خاصره خود آسیب می‌رسانید.

حركات مناسب برای لگن

 حداقل هر 20 - 30 دقیقه از جای خود بلند شوید و در حالت ایستاده پاهای خود را به زمین فشار دهید و دستان خود را به سمت آسمان بكشید. فشار وارده به ستون فقرات و استخوان‌های شما، زمانی كه ایستاده‌اید، سه برابر كمتر از موقعی است كه پشت میز كامپیوتر نشسته‌اید. این كشش بدن و عضلات، درد كمر را تسكین و فشار روی آن را كاهش می‌دهد.

اگر امكان دراز كشیدن روی زمین در محیط كارتان وجود دارد، در حالی كه روی زمین دراز كشیده‌اید، حركات كششی انجام دهید و از این حركات لذت ببرید.  اگر می‌توانید، پشت صندلی خود را بخوابانید و در حالت 135 درجه قرار بگیرید؛ زیرا نشستن در حالت 90 درجه یا كمتر (حالت خم‌شده به سمت جلو) فشار بیشتری به ستون فقرات وارد می‌كند.

 هر روز چند دقیقه از وقت خود را به انجام ورزش بشین و پاشو اختصاص دهید. این ورزش ماهیچه‌های شكم و عضلات كمر را تقویت می‌كند. كشش عضلات پشت ران نیز به كاهش فشار روی لگن و تقویت كمر كمك می‌كند.

مواظبت از بینایی

صدها میلیون نفر از مردم سراسر جهان هر روز ساعات زیادی را صرف كار با كامپیوتر می‌كنند و تخمین زده می‌شود بیش از 50 درصد آنها به نوعی از ناراحتی‌های چشمی رنج می‌برند كه مستقیماً مربوط به كار با كامپیوتر می‌شود. برخی از شایع‌ترین مشكلات چشم كه در اثر استفاده از كامپیوتر ایجاد می‌شوند، عبارتند از: سردرد، تاری دید، خستگی چشم، سوزش چشم و حساسیت به نور.

حركات مناسب برای  شانه‌ها و گردن 

از رایج‌ترین مشكلات نشستن زیاد پشت میز كامپیوتر، درد قسمت فوقانی كمر و درد شانه‌هاست كه در اكثر مواقع اگر مبتلا به بیماری آرتریت نباشید و یا آسیبی به آنها وارد نشده باشد، این نوع دردها ناشی از فعالیت‌های مختلف روزانه است. وقتی راه رفتن شما صحیح نباشد و دولا دولا راه بروید، استخوان‌های ستون فقرات در پشت گردن با استخوان‌های قسمت فوقانی كمر درد درگیر می‌شوند و اگر چند ساعت بدون هیچ استراحتی در حالت نشسته قرار بگیرید، در این قسمت از بدن خود احساس درد خواهید كرد.

با ادامه این شیوه‌های نادرست، به مرور زمان استخوان‌های ستون فقرات شما منحنی می‌شود و خطر ابتلا به بیماری آرتریت دژنراتیو ستون فقرات نیز افزایش می‌یابد. دولا دولا راه رفتن موجب می‌شود فضای میان شانه‌های شما كاهش یابد. این فضا كه subacromtal نام دارد، اعصاب و عروق خونی از ناحیه گردن به پایین بازوها و دست‌ها هدایت می‌شوند.

وقتی این فضا به دلیل دولا دولا راه رفتن كاهش می‌یابد، این اعصاب به رگ‌های خونی فشار می‌آورد و منجر به عوارض و مشكلاتی می‌شود كه رایج‌ترین آنها عبارتند از:  گردش خون ضعیف در بازوها و دست‌ها  سوزن سوزن شدن و درد مچ دست و آرنج  درد در زمان چرخش شانه‌ها همیشه سعی كنید هنگام راه رفتن شانه‌های خود را به سمت عقب بكشید گویی یك مداد داخل شانه‌های شما فشار داده می‌شود.

برای جلوگیری از مشكلات قسمت فوقانی كمر، ورزش‌هایی همچون پارو زدن مناسب است كه موجب تقویت ماهیچه‌های این مناطق می‌شود. حركت چرخشی بازوها و دست‌‌ها نیز به تقویت شانه‌ها كمك می‌كند. دستان خود را كمی بالاتر از سطح بدن قرار دهید و به صورت دایره‌وار بچرخانید. (ده بار در جهت حركت عقربه‌های ساعت و ده بار خلاف آن). انجام حركات كششی و حركات با توپ نیز در تقویت عضلات شانه و كمر بسیار مؤثر است...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- آنچه لازم است كاربران رایانه بدانند- اینجا كلیك كنید.

 

برچسب ها: كامپیوتر، بیماری‌های جسمانی، محافظ سیستم، التهاب رباط‌ها، مواظبت از بینایی، ورزش ماهیچه‌ها، كاربران رايانه تعداد بازديد: 703 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز