Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 12:24

29
خرداد
آستیگماتیسم اختلال شایع چشم

آستیگماتیسم اختلال شایع چشم

آستیگماتیسم یکی از اختلالات شایع چشم است که به دلیل غیرطبیعی بودن شکل قرنیه به وجود می‌آید. آستیگماتیسم درنتیجه وجود یک انحنای غیرطبیعی بر سطح قرنیه به وجود می‌آید. این انحنا می‌تواند نحوه ورود نور به عدسی چشم را تغییر دهد

تحریریه زندگی آنلاین : آستیگماتیسم یکی از اختلالات شایع چشم است که به دلیل غیرطبیعی بودن شکل قرنیه به وجود می‌آید. آستیگماتیسم درنتیجه وجود یک انحنای غیرطبیعی بر سطح قرنیه به وجود می‌آید. این انحنا می‌تواند نحوه ورود نور به عدسی چشم را تغییر دهد که درنتیجه آن نور به شکل متفاوتی به شبکیه چشم می‌رسد. همین موضوع موجب کدر، تار و یا غیرطبیعی شدن دید فرد می‌شود. آستیگماتیسم را نباید با دوربینی یا نزدیک‌بینی چشم اشتباه گرفت.

 بیشتربخوانید:

چه کسانی می‌توانند لیزیک کنند؟

 

 

علت آستیگماتیسم چیست؟

هنوز علت قطعی آستیگماتیسم به‌طور کامل مشخص نیست اما می‌توان گفت عوامل ژنتیکی نقش مهمی را ایفا می‌کنند. گاه اختلال آستیگماتیسم از هنگام تولد وجود دارد. گاه نیز درنتیجه یک آسیب خارجی یا جراحی ایجاد می‌شود. آستیگماتیسم معمولاً با دوربینی و نزدیک‌بینی چشم همراه است.

 

انواع آستیگماتیسم

آستیگماتیسم را می‌توان به دو نوع کلی تقسیم کرد:

1 – آستیگماتیسم مربوط به قرنیه

2 – آستیگماتیسم مربوط به عدسی چشم

نوع اول آستیگماتیسم زمانی به وجود می‌آید که انحنای شکلی در قرنیه ایجاد می‌شود و قرنیه از حالت طبیعی خود خارج می‌شود. نوع دوم نیز مربوط به زمانی است که عدسی چشم حالت طبیعی ندارد.

 

چه کسانی در معرض ابتلا به آستیگماتیسم هستند؟

آستیگماتیسم می‌تواند در کودکان و بزرگ‌سالان ایجاد شود و می‌توان گفت از لحاظ سنی محدودیتی برای ابتلا به آن وجود ندارد. اما در صورت وجود شرایط زیر، احتمال ابتلا به این اختلال افزایش می‌یابد:

 وجود سابقه خانوادگی از وجود آستیگماتیسم یا اختلالات دیگر نظیر قرنیه مخروطی (اختلالی که باعث تخریب قرنیه می‌شود)

 

 زخم یا نازک شدن قرنیه

 نزدیک بینی (یعنی دیدن اشیا دور مشکل است) یا دوربینی (تار بودن اشیا نزدیک) بیش از حد

 سابقه انجام اعمال جراحی خاص مانند جراحی آب‌مروارید

 طبق تحقیقاتی که در سال 2011 صورت گرفته است، استعمال دخانیات توسط مادر در دوران بارداری احتمال ابتلا به آستیگماتیسم را افزایش می‌دهد.

 

تشخیص علائم آستیگماتیسم

علائم آستیگماتیسم ممکن است از فردی به فردی دیگر متفاوت باشد. برخی افراد نیز هیچ علائمی را تجربه نمی‌کنند. از جمله علائم آستیگماتیسم می‌توان به این موارد اشاره کرد:

 تار، کدر و مختل شدن دید در هر فاصله‌ای (دور یا نزدیک) مشکل دید در شب درد و خستگی چشم انحراف چشم قرمزی و التهاب چشم سردرد باتجربه هر یک از علائم زیر به پزشک متخصص مراجعه کنید. برخی از این علائم ممکن است علتی غیر از آستیگماتیسم داشته باشند.

 

آستیگماتیسم چگونه تشخیص داده می‌شود؟

آستیگماتیسم توسط یک اپتومتریست (فردی که دارای مجوز برای انجام معاینات چشمی است) یا چشم‌پزشک با انجام آزمایشات تخصصی تشخیص داده می‌شود. برخی از این روش‌ها عبارتند از:

 آزمایش سنجش دقت بینایی: در این روش، اپتومتریست یا چشم‌پزشک از شما می‌خواهد جهت حروفی را که بر تخته‌ای که در فاصله‌ای نسبتاً دور از شما نصب شده، قرار گرفته است مشخص کنید. هر چه قدرت تشخیص حروف کمتر باشد، می‌تواند بدین معنا باشد که میزان آستیگماتیسم بیشتر است.

آزمایش عدسی نورشکن: برای انجام این آزمایش از دستگاهی به نام نورشکن استفاده می‌شود. این دستگاه دارای چند عدسی است (شبیه عدسی‌های عینک) که قدرت هر یک متفاوت است. پزشک یا اپتومتریست با عدسی‌های مختلف را در مقابل چشمان شما قرار می‌دهد و از شما می‌خواهد تصاویری که در مقابل خود می‌بینید تشخیص دهید. این کار آنقدر تکرار می‌شود تا متخصص عدسی که دید شما را اصلاح می‌کند را پیدا کند.

 کراتومتری: طی این آزمایش، اپتومتریست یا چشم‌پزشک از یک دستگاه برای مشاهده انحنای قرنیه استفاده می‌کند.

 

 

درمان آستیگماتیسم

آستیگماتیسم خفیف نیازی به درمان ندارد. اما اگر آستیگماتیسم در حدی باشد که بر دید شما تأثیر بگذارد، متخصص چشم برای درمان آن از یکی روش‌های زیر استفاده می‌کند:

 استفاده از عدسی‌های اصلاح‌کننده: عینک‌ها یا لنزهایی که توسط پزشک برای افراد مبتلا به آستیگماتیسم تجویز می‌شود رایج‌ترین و ملایم‌ترین شیوه درمان این اختلال هستند.

 اورتوکراتولوجی:  روش اوتو-کی مبتنی بر استفاده از لنزهای سخت و غیر قابل‌انعطاف است که استفاده از آنها پس از مدتی منجر به برطرف شدن انحنای غیر عادی قرنیه می‌شود. از این لنزهای سخت باید برای مدت‌زمان محدودی در طول شبانه‌روز (مثلاً تنها هنگام خواب) استفاده کرد. برخی افراد تنها با استفاده از این روش می‌توانند بینایی عادی خود را بازیابند و نیازی به استفاده از عینک ندارند. اما برخی دیگری نیز علاوه بر این روش به روش‌های دیگر درمان نیز نیاز پیدا می‌کنند.

 جراحی: در برخی موارد حاد ممکن است پزشک جراحی را برای بیمار خود تجویز کند. در این روش، با استفاده از لیزر یا تیغ‌های جراحی ریز و ظریف انحنای غیر عادی قرنیه برای همیشه اصلاح می‌شود. رایج‌ترین روش‌های جراحی برای درمان این اختلال LASIK، PRK، و RK هستند. هر یک از این روش‌ها دارای آثار جانبی خاص خود هستند. توصیه می‌شود پیش از تصمیم‌گیری برای انجام هر یک از این عمل‌های جراحی در رابطه با مزایا و معایب هر یک با پزشک خود مشورت کنید.

برچسب ها: دوربینی، قرنیه، آستیگمات، ضعیفی چشم تعداد بازديد: 288 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز