Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 04:39

22
اردیبهشت
مشکلات چشمی در بیماران مبتلا به ام اس (3)

مشکلات چشمی در بیماران مبتلا به ام اس (3)

اگر دید شما به‌طور دائم افت پیدا کرد و یا از بین رفت شما می‌توانید با ایجاد تغییراتی در منزل یا محل کارتان راحت‌تر و کار آمدتر باشید.

 

علیرغم مشکل درمان در اختلالات دوبینی و حرکات غیر ارادی چشم‌ها هردو ممکن است به خودی خود قطع شود. به علاوه سرانجام مغز یاد می‌گیرد که این تصاویر متحرک و نقاط تیره را با دید طبیعی جایگزین نماید.

متخصص کم بینایی

هرچند دورنمای درمان مشکلات چشمی بیماران MS نسبتا خوب است ولیکن باقی بودن مشکلات مدت زمانی طول می‌کشد. اگر شما در چنین موقعیتی قرار دارید متخصص کم بینایی می‌تواند دلیل از دست دادن بینایی شما را تجزیه تحلیل کرده و به شما کمک کند تا حد اکثر دید ممکن را با وضعیت موجود داشته باشید.

متخصص کم‌بینایی ممکن است یک اپتومتر (بینایی‌سنج) باشد. وی عملکرد روزانه شما را بررسی کرده و ممکن است سوالاتی در مورد تمرکز، حساسیت به نور و درک نور و... از شما بپرسد. به علاوه ممکن است از یک سری نمودارهایی برای بررسی وجوه دیگر بینایی شما استفاده نماید.

وی علاوه بر اخذ شرح حال چشمی از نیازهای تخصصی شما نیز خواهد پرسید. اگر که نیاز شغلی، تفریحی یا فعالیت خاصی را دارید برای او شرح دهید. او ممکن است قادر باشد یک وسیله بینایی مثل عینک میکروسکوپی یا تلسکوپی برای شما تجویز نماید وی همچنین ممکن است؛ یک ذره‌بین یا سیستم تلویزیون مداربسته مناسب نیاز شخصی شما را نیز تجویز نماید.

زندگی با کم بینایی

اگر دید شما به‌طور دائم افت پیدا کرد و یا از بین رفت شما می‌توانید با ایجاد تغییراتی در منزل یا محل کارتان راحت‌تر و کار آمدتر باشید.

 وسایل مورد نیازتان را به گونه‌ای قرار دهید که راحت‌تر بتوانید آنها را پیدا کنید.

  در محل زندگی یا کار خود میزان نور را افزایش دهید و از وجود نور کافی در محیط‌هایی همچون میز کار، اتاق خواب و یا قرارگرفتن بخاری اطمینان حاصل نمایید.

  پخش نور هنگام بینایی را با استفاده از آیینه‌‌های متحرک (که توسط متخصص کم‌بینایی ممکن است روی عینک تعبیه شود ) از بین ببرید.

  مکان‌‌های خاص مثل راه پله‌‌ها و درب‌‌های ورودی را با استفاده از نوارهای رنگی مشخص نمایید.

  در صورت امکان از روزنامه، کتاب، ساعت، تلفن و تقویم با حروف بزرگ استفاده نمایید.

 در مکان‌‌های خاص خارج از منزل می‌توانید با استفاده از چراغ قوه‌‌های پر نور از دستشویی یا ... اطلاع یابید.

 یاد بگیرید در مورد نیازهای‌تان بپرسید هرچند سخت است اما عملی است.

 وسایل کمکی در کم بینایی

وسایل و تجهیزات بینایی فراوانی وجود دارد که کاربرد خاص خود را دارند، بعضی برای خواندن مطلبی در کتاب مفید است و بعضی دیگر برای دیدن فیلم و یادیگری برای آشپزی و... .

ذره‌بین: از جمله وسائلی است که کاربرد زیادی در دیدن اشیاء دارد. یک ذره‌بین با قدرت بالا تصویر بزرگ‌تری را در میدان کوچک‌تر نشان می‌دهد، در حالی که ذره‌بین با قدرت پایین تصویر کوچک‌تری را در میدان بزرگتر نشان می‌دهد. نیاز شما به شما خواهد گفت کدام بهتر است و استفاده از ذره بین‌‌ها اغلب آنها را برای شما کارآمدتر خواهد نمود. صبور باشید زیرا هر فرد یک دوره زمانی خاص برای تطابق فردی دارد.

تلویزیون مداربسته: از دیگر وسایلی است که ممکن است بعضی از اشیاء مثل عکس‌ها، حروف، صفحات کتاب‌‌ها و حتی برچسب حروف داروها روی جعبه دارویی را در صفحه تلویزیون بزرگ نشان دهد. بعضی از این تلویزیون‌‌های مداربسته بسیار ساده هستند و بعضی دیگر ممکن است به تلویزیون خانگی شما وصل شود و از صفحه آن استفاده نمایید.

کامپیوتر: خود را نیز می‌توانید به طرق مختلف تعدیل نمایید. برنامه‌‌های زیادی وجود دارد که متون را به صدا و بر عکس بر می‌گرداند و درشت نمایی متون نیز از دیگر مواردی است که می‌توان استفاده کرد.

 

 

 

 برای خواندن بخش اول- مشکلات چشمی در بیماران مبتلا به MS- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش دوم- مشکلات چشمی در بیماران مبتلا به MS- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: کم بینایی، مشکلات چشمی، درمان اختلالات دوبینی، تجهیزات بینایی، افت بینایی، عینک میکروسکوپی، بینایی تلسکوپی تعداد بازديد: 1571 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز