Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 - 23:48

13
بهمن
سردردهای مرتبط با چشم (2)

سردردهای مرتبط با چشم (2)

البته در بعضی افراد ممكن است درد ناشی از زونا حالت مزمن پیدا كند و تا ماه‌ها پس از بیماری فرد احساس درد داشته باشد.

 

زخم قرنی: این بیماری می‌تواند در اثر ورود میکروب‌ها و از طریق التهاب ناشی از خشکی طولانی مدت چشم و یا ورود جسم خارجی به قرنیه ایجاد شود ودر صورتیکه التهاب به موقع کنترل نشود به زخم قرنیه تبدیل شود . از علایم آن علاوه بر علایم التهاب قرنیه سردرد شدید می‌باشد.

خراش راجعه قرنیه:  این بیماری، یكی از بیماری‌های قرنیه كه عمدتاً باعث سردرد صبحگاهی مكرر می‌شود. در این بیماری اپیتلیوم قرنیه چسبندگی سستی به بافت‌های زیرین دارد و مستعد كنده شدن است. در این حالت خیلی اوقات وقتی فرد مبتلا به هنگام صبح چشم‌هایش را باز می‌كند بخشی از اپیتلیوم قرنیه كنده شده که علاوه بر سوزش و اشكریزش و درد چشم، سردرد نیز در همان سمت ایجاد می‌شود.

گلوکوم:  در برخی موارد بیماری گلوکوم (آب سیاه) می‌تواند باعث سر درد شدید شود. در بیماری گلوکوم فشار داخل کره چشم بالا می‌رود. گلوکوم ناشی از تخلیه ناکافی زلالیه است و می‌تواند باعث صدمه به عصب بینایی شود. از بروز بیماری گلوکوم نمی‌توان جلوگیری کرد؛ اما با تشخیص در مراحل اولیه ممکن است بتوان پیشرفت آن را محدود کرد.

دو نوع اصلی گلوکوم عبارتند از

گلوکوم زاویه باز: در این نوع گلوکوم فشار چشم در طول زمان افزایش می‌یابد و معمولا بدون علامت است.

گلوكوم(حاد) زاویه بسته: این بیماری باعث ایجاد تاری دید، درد چشم و اشكریزش و سردرد شدید می‌شود. تشخیص این بیماری با معاینه كامل چشمی امكانپذیر است. تشخیص این بیماری اهمیت زیادی دارد چون در صورت عدم تشخیص به موقع می‌تواند منجر به كاهش دید دائمی شود.

التهاب داخل چشمی: التهاب داخل چشمی (یووئیت) می‌تواند علاوه بر درد چشم، سردرد نیز ایجاد كند. البته در مواردی كه یووئیت قسمت‌های قدامی چشم مثلاً عنبیه را درگیر كرده باشد احتمال ایجاد سردرد بیشتر است.

التهاب صلبیه: التهاب صلبیه می‌تواند باعث درد شدید چشم و سردرد شود. نكته قابل توجه آن است كه اگر التهاب صلبیه در بخش‌های خلفی کره چشم اتفاق بیفتد ممكن است در ظاهر چشم تغییر خاصی ایجاد نكند اما باعث ایجاد سردرد شدید در ناحیه پشت چشم شود. تشخیص این بیماری از دو جهت مهم است: اول آنكه این بیماری در خیلی از موارد با بیماری‌های جدی‌تر همراه است كه در صورت عدم درمان مناسب می‌تواند حتی حیات فرد را تهدید كند. دوم آنكه این بیماری می‌تواند منجر به آسیب جدی حتی سوراخ شدن چشم گردد. بیماری‌های حدقه چشم، وجود التهاب یا تومور در ناحیه پشت چشم و در داخل حدقه چشم نیز می‌تواند باعث بروز سردرد شود.

 التهاب عصب بینایی: تومورهای مغزی، خونریزی‌ها و تورم های داخل مغزی می‌توانند منجر به التهاب عصب بینایی شود.  در افراد مبتلا به التهاب عصب بینایی علاوه بر آنكه تاری دید وجود دارد می‌‌تواند با درد چشم و سردرد (بویژه در ناحیه پشت چشم) همراه باشد. معمولاً حركت دادن چشم باعث بدتر شدن درد می‌گردد. دو بینی و تاری دید نیز از دیگر علایم می‌باشد؛ گرچه ممکن است گاهی التهاب عصب بینایی کاملا بدون علامت باشد. ولی در موارد مزمن، ممکن است تهوع، استفراغ و از دست رفتن دائمی دید ایجاد شود . سردرد ممکن است با عطسه یا سرفه بدتر شده و بهنگام استراحت کمی بهتر شود.

زونای چشمی:  این عارضه یك بیماری ویروسی است كه بر اثر فعال شدن ویروس آبله مرغان در اعصاب حسی چشم اتفاق می‌افتد. علامت مشخصه زونا بروز بثورات ریز پوستی بصورت آبدانه‌های (تاولهای) كوچك در یك زمینه ارغوانی و بنفش است كه با درد شدید همراه است. معمولاً درد یكی دو روز قبل از ظاهر شدن بثورات جلدی شروع می‌شود و تا مدتی پس از بروز دانه‌ها ادامه پیدا می‌كند.

البته در بعضی افراد ممكن است درد ناشی از زونا حالت مزمن پیدا كند و تا ماه‌ها پس از بیماری فرد احساس درد داشته باشد در صورتیكه زونای چشمی علاوه بر درگیری پوست اطراف چشم، بافت‌های داخل چشم را نیز درگیر کند التهاب داخل چشمی (یووئیت) ایجاد شود که باعث بدتر شدن سردرد فرد مبتلا می‌گردد.

 

 

برای خواندن بخش اول- سردردهای مرتبط با چشم - اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: زخم قرنی، گلوکوم چیست، التهاب داخل چشمی، التهاب صلبیه، التهاب عصب بینایی تعداد بازديد: 666 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز