Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 - 03:36

6
بهمن
چشم‌ها دیده‌بان صادق بدن (2)

چشم‌ها دیده‌بان صادق بدن (2)

بیماری‌های كبد مانند هپاتیت و سیروز باعث زرد شدن صلبیه می‌شوند. این رنگ به خاطر تجمع «بیلی‌روبین» است كه از شكسته شدن هموگلوبین تشكیل می‌شود.

 

حلقه‌هایی روی قرنیه

یك بیماری نادر ارثی به نام «ویلسون» باعث می‌شود كه مس در بافت‌های مختلف بدن مانند مغز و كبد تجمع یابد. گاهی اوقات مس روی سطح داخلی قرنیه تجمع می‌یابد و دور مردمك حلقه‌ای رنگی تشكیل می‌گردد. این حلقه‌ها كه آنها را حلقه KF هم می‌نامند، به خودی خود خطرناك نیستند، ولی اگر بیماری ویلسون درمان نشود، می‌تواند كشنده باشد. بیننده عادی این حلقه را روی عنبیه مشاهده می‌كند.

زردی چشم

بیماری‌های كبد مانند هپاتیت و سیروز باعث زرد شدن صلبیه می‌شوند. این رنگ به خاطر تجمع «بیلی‌روبین» است كه از شكسته شدن هموگلوبین تشكیل می‌شود. در واقع، در این حالت صلبیه زرد نمی‌شود، بلكه ملتحمه تغییر رنگ می‌دهد.

نشانه‌هایی كه فقط پزشكان می‌بینند:

پلاك‌های شریان‌ها

آترواسكلروزیس روند بیماری‌زایی است كه باعث می‌شود در شریان‌ها، از جمله شریان كاروتید در گردن و شریان‌های كرونری، پلاك‌های كلسترول تشكیل شود. ذرات كلسترول (به خصوص آنهایی كه در كاروتید هستند) از این پلاك‌ها جدا می‌شوند و با جریان خون به چشم می‌رسند. این بلوك‌های زرد كوچك در چشم می‌توانند نشانه آترواسكلروزیس شدید باشند. ممكن است برای تشخیص محل تجمع این پلاك یا پلاك‌ها، تست اولتراسوند (تكنیك مورد استفاده در سونوگرافی) از شریان كاروتید لازم باشد.

غیرعادی بودن عصب بینایی

عصب بینایی كه اطلاعات تصاویر را از شبكیه به مغز می‌برد، در ته چشم قابل مشاهده است. این عصب باید صورتی باشد. یك عصب كمرنگ می‌تواند اولین نشانه‌های بیماری MS باشد یا از وجود توموری در مغز یا آنوریسم مغزی خبر دهد.

تغییرات در شبكیه

بسیاری از بیماری‌ها، مانند دیابت و پرفشاری خون، می‌توانند به رگ‌های خونی چشم، عصب بینایی و شبكیه آسیب برسانند. این آسیب به شبكیه گاه ممكن است موجب نابینایی فرد شود و به شكل‌های متفاوتی خودش را نشان دهد. خونریزی‌های كوچك، نشت كردن مایع زرد و ظاهر شدن نقطه‌‌های سفید رنگ روی شبكیه از آن جمله‌اند. گاهی اوقات این لكه‌های سفید نشان دهنده عفونت ناشی از بیماری ایدز است.

در حالات دیگر شبكیه رشد كرده و رگ‌های بسیار حساسی به طور درهم و برهم روی آن دیده می‌شود. حالا شاید این سوال مطرح شود كه اگر یكی از این علائم در چشم ظاهر شوند، چه باید كرد؟ فورا و قبل از هر چیز به پزشك مراجعه كنید.

دكتر ایواچ می‌گوید: «ما علائم فیزیكی را بررسی می‌كنیم و سپس از بیمار می‌خواهیم تاریخچه كاملی از بیماری‌های قبلی و فعلی خود، داروهایی كه مصرف كرده و می‌كند و هر اتفاق ساده یا پیچیده‌ای كه درباره سلامتی‌اش رخ داده را ارائه دهد. صحبت درباره سابقه بیماری‌های خانوادگی هم مهم است. سپس تصمیم می‌گیریم كه چه آزمایش‌هایی انجام دهیم.»

 

 

براي خواندن بخش اول- چشم‌ها دیده‌بان صادق بدن- اينجا كليك كنيد.

 

برچسب ها: حلقه‌هایی روی قرنیه، زردي چشم چيست، پلاك‌های شریان‌ها، غیرعادی بودن عصب بینایی، تغییرات در شبكیه تعداد بازديد: 608 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز