Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 - 04:20

29
دی
چشم دریچه سلامت بدن! (2)

چشم  دریچه سلامت بدن! (2)

تورم و برآمدگی چشم ها این وضعیت در اثر پركاری تیروئید ایجاد می‌شود. با مشاهده چشم‌های فردی كه دچار این حالت شده است، متوجه برامدگی چشم او خواهید شد.

 

یك نقطه كور در دید با نورهای لرزان و خطوط موجی شكل

یك نوع میگرن چشمی باعث ایجاد این مشكل می‌شود. این حالت گاه با سردرد نیز همراه است. تغییر در جریان خون به مغز می‌تواند عامل اصلی ایجاد چنین مشكلی شود. اغتشاش بینایی كم‌كم در قسمت مركزی چشم ایجاد می‌شود كه گاه با یك نقطه كور و گاه با خطوط موجی شكل بروز می‌كند و روی بینایی صحیح چشم‌ها اثر می‌گذارد. این وضعیت دردی ندارد، ولی بعضی مواقع حالت تهوع و سردرد به همراه دارد.

اگر در حین رانندگی دچار این وضعیت شدید، حتما در گوشه‌ای پارك كنید تا این حالت برطرف شود. حتما به یك متخصص چشم مراجعه كنید. اگر این علائم بیش از یك ساعت به طور انجامید، احتمالا خبر از مشكلی مربوط به شبكیه می‌دهد. گاهی هم این علائم نشانه سكته و حمله‌های ناگهانی هستند (در صورتی كه با تب، كاهش قدرت ماهیچه‌ها و عضلات و اختلال در گویش‌ همراه باشد).

خارش و قرمزی چشم

عوامل زیادی می‌توانند موجب سوزش و خارش چشم شوند. وقتی سرفه، عطسه، گرفتگی سینوس‌ها، آبریزش بینی نیز با آن همراه باشد، همگی خبر از آن می‌دهند كه فرد دچار حساسیت است.

حساسیت چشم نه تنها در اثر گردوغبار و موی حیوانات، بلكه در اثر مصرف برخی مواد آرایشی نیز ایجاد می‌شود. برای رفع این حالت باید از عامل ایجاد‌كننده حساسیت دوری كرد. استفاده از آنتی‌هیستامین‌ها خارش چشم را تسكین می‌دهد.

زرد شدن سفیدی چشم

دو گروه از افراد چنین وضعیتی را دارند. نوزادانی كه با عملكرد ناتمام كبد متولد می‌شوند و بزرگسالانی كه مشكل كبد و صفرا دارند. زردی چشم در بخش صلبیه در اثر تولید و ساخت بیلیروبین ایجاد می‌شود. این علامت در سایر قسمت‌های بدن نیز به چشم می‌خورد. مصرف بیش از حد بتاكاروتن موجود در هویج نیز می‌تواند این وضعیت را ایجاد كند. بهتر است به پزشك مراجعه كنید تا در صورت بیماری كبد، تشخیص داده شود.

نقطه‌های قهوه‌ای رنگ روی پلك

حتی افرادی كه به پوست‌تان بسیار حساس هستند نیز بعضی اوقات از این نقطه‌های قهوه‌ای رنگ غفلت می‌كنند و نمی‌دانند كه آنها ممكن است نوعی تومور خطرناك چشم باشند. افرادی كه پوست‌های نازك‌تر دارند، در سنین پیری بیشتر در معرض این خطر هستند.

این كیسه‌های كوچك همچون مروارید بوده و رگ‌های خونی بسیار ریز روی آنها مشخص است. وجود هرگونه لك و خال و یا نقطه مشكوك را به پزشك اطلاع دهید؛ قبل از آنكه مشكلات جدی و حاد ایجاد شود.

تورم و برآمدگی چشم‌ها

این وضعیت در اثر پركاری تیروئید ایجاد می‌شود. با مشاهده چشم‌های فردی كه دچار این حالت شده است، متوجه برامدگی چشم او خواهید شد. او طوری نگاه می‌كند كه گویی نمی‌تواند به جایی خیره نشود. این عارضه كم‌كم پیشرفت می‌كند و بزرگ‌تر می‌شود و نخستین بار در عكس‌های فرد مشاهده می‌شود.

سایر علائم عبارتند از: تار دیدن، احساس خستگی مفرط، افزایش اشتها، افزایش وزن، رعشه و تپش قلب، با یك آزمایش ساده می‌توان از میزان تیروئید مطلع شد. این عارضه قابل بهبودی است، ولی باید تحت درمان قرار بگیرید.

دوبینی، تاربینی و نابینایی

علائم بصری مربوط به سكته این سه نشانه هستند. سایر علائم عبارتند از: كرختی و بی‌حسی، ضعف بازو، پا و صورت، مشكل در راه رفتن به خاطر از دست دادن تعادل بدن، اختلال در تكلم و سردردهای شدید. در سكته‌‌های شدید به دلیل لخته شدن خون و یا خونریزی مغزی، این علائم به یكباره ظهور می‌كنند. در سكته‌های خفیف‌تر كه به دلیل تنگ‌شدن رگ‌های خونی ایجاد می‌شود، هر یك از این علائم به نوبت پدیدار شده و هر كدام حدود چند دقیقه ادامه می‌یابند.

 خشكی چشم‌ها در اثر حساسیت زیاد به نور

این وضعیت را سندرم شوگرن می‌نامند كه نوعی اختلال در سیستم دفاعی بدن است. در این سندرم، غده‌های مربوط به چشم‌‌ها و دهان كه باعث مرطوب بودن آنها می‌شوند، آسیب می‌بینند. این سندرم معمولا در خانم‌‌های بالای چهل سال بروز می‌كند و عموما چشم و دهان را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند؛ تا جایی كه سینوس‌ها و پوست فرد خشك شده و هنگام بلع و جویدن غذا دچار مشكل می‌شود. در چنین مواقعی پزشك با تشخیص سندرم شوگرن برخی داروهای لازم را تجویز كرده و نوشیدن آب فراوان را توصیه می‌كند.

ناتوانی در بستن یك چشم و همچنین كنترل اشك

«Bells palsy» نام اختلالی است كه در دستگاه عصبی و عصب‌های ماهیچه‌ صورت ایجاد می‌شود و نیمی از صورت را فلج می‌كند. این وضعیت در اثر نوعی عفونت ویروسی ایجاد می‌شود. افراد دیابتی و زنان باردار بیشتر در معرض خطر هستند.

تیره شدن دید در افراد دیابتی

افراد دیابتی بیش از دیگران در معرض مشكلات مربوط به چشم قرار دارند؛ مثل آب سیاه، آب مروارید و سایر تغییرات. اما مشكل اصلی مربوط به شبكیه است كه می‌تواند در افراد بزرگسال منجر به كوری نیز بشود. خونریزی‌های كوچك داخل چشم كه اغلب بدون درد هستند، در اثر عدم كنترل قندخون به وجود می‌آیند كه باید تحت مداوای پزشك قرار بگیرند.

 

 

براي خواندن بخش اول- چشم  دریچه سلامت بدن- اينجا كليك كنيد.

برچسب ها: یك نقطه كور در دید، خارش و قرمزی چشم، زرد شدن سفیدی چشم، نقطه‌های قهوه‌ای رنگ روی پلك، تورم و برآمدگی چشم‌ها تعداد بازديد: 646 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز