Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 - 06:00

29
دی
تكامل مسیرهای بینایی در كودكان (1)

تكامل مسیرهای بینایی در كودكان (1)

یکی سلول‌های بینایی استوانه‌ای (برای دیدن تاریک و روشن یا فضای بدون نور یا کم نور) و دیگری سلول‌های مخروطی (برای دیدن انواع رنگ‌ها) به کار برده می‌شود.

دكتر حسین كریمی؛ متخصص توانبخشی اعصاب اطفال؛ عضو مركز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال دانشگاه علوم بهزی

 

 

همانگونه كه می‌دانیم در سیستم بینایی دو نوع گیرنده وجود دارد؛ یکی سلول‌های بینایی استوانه‌ای (برای دیدن تاریک و روشن یا فضای بدون نور یا کم نور) و دیگری سلول‌های مخروطی (برای دیدن انواع رنگ‌ها) به کار برده می‌شود. در پایه سه رنگ اصلی وجود دارد که از مخلوط كردن این سه رنگ است که بیش از هزار رنگ در جهان قابل تشخیص است، شایان ذكر است كه وسیله جلب توجه و تکیه افراد روی اجسام و اشیا در سطوح مختلف به وسیله تمایزها به وجود می‌آید.

وقتی در مورد تشخیص دقیق اشیا توانمند می‌شویم که سلول‌های استوانه در زمان لازم و به حداکثر توانمندی و بلوغ رسیده باشند. در قدیم وسایل روشن کردن فضای تاریک و روشن شبانه بسیار محدود بود كه با آمدن الکتریسیته و روشنایی مداوم خیابان‌ها و کوچه‌ها و به خصوص منازل حداقل رشد و بلوغ سلول‌های استوانه اتفاق خواهد افتاد. بلوغ این سلول‌ها فقط در سه سال اول زندگی محدود می‌شود.

اگر والدین نسبت به چگونگی تکامل و بلوغ این سلول‌ها دانش لازم را داشته باشند، می‌توانند کودک خود را به حداکثر توجه و تمرکز برسانند. در گذشته به دلیل طبیعت بكر برای توجه و تمرکز کودک احتیاج به دانش خاصی نبود اما امروزه که با امداد وسایل مختلف تکنیکی و الکترونیکی نوری در چگونگی وضعیت طبیعت، تغییری ایجاد کرده‌ایم، ضروری است که در مورد رفتار این تغییرات عالمانه برخورد کنیم و از یافته‌های علمی برای کمترین صدمه به کودکانمان سود ببریم.

هر چه فرایندهای علمی تکنولوژیکی سریع‌تر رشد کنند، لازم است تا هوشیارانه ترنسبت به تغییرات احتمالی (تاثیر مثبت و منفی این اختراعات تکنیکی) این روند در زندگی‌مان داشته باشیم...

 

 

براي خواندن بخش دوم- تكامل مسیرهای بینایی در كودكان- اينجا كليك كنيد.

برچسب ها: سیستم بینایی كودكان، سلول‌های بینایی، سلول‌های مخروطی، سلول‌های استوانه، نحوه تكامل بينايي كودكان تعداد بازديد: 710 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز